دموکرات‌های مهم سنا اعلام کردند اکنون حمایت کافی از توافق هسته‌ای در کنگره وجود دارد و این امر می‌تواند باقیمانده موانع سیاسی را از پیش پا بردارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین نوشت: پس از آنکه دموکرات‌های مهم سنای آمریکا اعلام کردند اکنون حمایت کافی در کنگره وجود دارد تا باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور در برابر هر گونه تلاش جمهوریخواهان برای کارشکنی در توافق هسته‌ای ایران مقاومت کند، این توافق می‌تواند باقیمانده موانع سیاسی را از پیش پا بردارد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: سناتور باب کیسی از ایالت پنسیلوانیا یکی از افرادی که رأی وی بسیار مهم محسوب می‌شود،  سی و دومین دموکراتی بودکه روز  سه شنبه حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام کرد.

کیسی در مصاحبه با پایگاه اینترنتی فیلادلفیا اینکواییر گفت: «من معتقدم این توافق بدون شک در کوتاه مدت و بلند مدت برای امنیت ما و امنیت اسرائیل بهتر خواهد بود.»

کیسی این سخنان را در حالی بیان کرده است که منتقدان توافق هسته ای فقط در تابستان امسال یک میلیون و سیصد هزار دلار برای تبلیغات در شبکه های تلویزیونی فیلادلفیا هزینه کردند.

کیسی در این مصاحبه گفت: «این توافق یکی از دشوارترین تصمیم های زندگی عمومی من بود.»  سناتور کریس کانز نیز در سخنرانی در روز سه شنبه و مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرد.

وی پس از ارائه فهرستی طولانی از  باقیمانده نگرانی های خود در مورد توافق هسته ای با ایران  گفت : «من از این توافق حمایت می کنم و بر ضد هر گونه اقدامات برای مخالفت با این توافق در کنگره رای خواهم داد.»

سناتور کانز گفت: «این توافق با حمایت جامعه جهانی ما را در مسیری شناخته شده برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به مدت پانزده سال قرار می دهد. به نظر من جایگزین این توافق، سنایوری بلاتکلیفی و احتمالاً منزوی شدن خواهد بود.»

وی افزود: «من با وجود نقائص این توافق از آن حمایت می کنم زیرا این راهبردی بهتر خواهد بود تا آمریکا، جامعه جهانی را در خصوص مهار گسترش سلاحهای هسته ای هدایت کند.»

پیشتر، سناتور بن کاردین دیپلمات ارشد در کمیته روابط خارجی سنا پیش بینی کرده بود کاخ سفید  تا اوایل هفته آینده  به رقم جادویی سی و چهار سناتور می رسد. رای مثبت این تعداد سناتور برای مانع شدن از نقض وتوی رئیس جمهور آمریکا مورد نیاز است.

گاردین سه شنبه صبح در جمع دانشجویان جانز هاپکینز در بالتیمور گفت: «تعداد افراد موافق توافق هسته ای ایران به نظر می رسد کاملا به حمایت از رئیس جمهور آمریکا نزدیک شده باشد. رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنا دست کم سی و دو دموکرات متعهد را تا پایان امروز در کنارش خواهد داشت و  به نظر می رسد ما تا پایان هفته آشکارا به تعداد سی و چهار نفر می رسیم.»

گاردین که هنوز در مورد موضع خود در خصوص توافق هسته ای با ایران تصمیم گیری نکرده است، گفت: «بنابراین کاملا روشن به نظر می رسد که رئیس جمهور از حمایت برای حفظ قدرت وتو برخوردار خواهد بود.»

فقط دو دموکرات سنا یعنی چاک شومر از نیویورک و باب منندز از ایالت نیوجرسی  تاکنون به طور علنی مخالفت خود را با این تنوافق اعلام کرده اند. هر دو سناتور روابطی مهم با «کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا » موسوم به ایپک دارند.

با توجه به انتقادهای قبلی این دو قانونگذار آمریکایی از توافق هسته ای با ایران، عمدتاً پیش بینی می شود ، نظرات آنها با خط مشی اوباما هماهنگی نداشته باشد. تعداد زیاد دموکراتهایی که در روزهای اخیر به حمایت از  تصمیم اوباما در مورد این توافق پرداخته اند این احتمال را افزایش می دهد که جمهوریخواهان ممکن است حتی نتوانند برای مخالف از آن  تعداد آرای لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار