کیف و کفش نامناسب برای کودکان مشکلات اسکلتی و استخوانی آنان را به همراه دارد که رعایت نکات لازم در تهیه این دو یار کودک در طول سال تحصیلی سلامت اسکلت او را تضمین می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،، شهریور ماه به نیمه که می‌رسد، حال و هوای شهر و روستا تغییر می‌کند و اگر از بازار عبور کنی حتما صحنه حضور کودکان و نوجوانانی که با خانواده برای خرید لوازم مورد نیاز مدرسه آمده‌اند توجهت را جلب می‌کند.

مغازه‌هایی که با کیف‌های رنگارنگ کوله پشتی و دستی چشم‌هایت را نوازش می‌دهد. دیدن تصاویر که نوید شور و شوق آغاز سال تحصیلی را برایت تجلی می‌کند، تو را به سال‌های خاطرات خوش کودکی و دوران خوش مدرسه می‌برد.

خانواده‌ها با وسواس خاصی به دنبال خرید کیف و کفش برای کودکان دانش آموز خود هستند و کودکان که رنگ و لعاب کیف و کفش‌های گوناگون دل آنان را ربوده بی‌تابی می‌کنند.

شاید وسواس خانواده‌ها چندان هم دور از انتظار نباشد و باید به آنان حق داد ولی این وسواس در خرید کیف و کفش مناسب باید سلامت کودک را در سال تحصیلی تضمین کند.

نکاتی ریز که دانستن آن اهمیت فراوانی دارد و متاسفانه کمتر شاهد جدی گرفتن اینگونه مسائل از سوی خانواده‌ها هستیم و توجه نکردن خانواده‌ها به اینگونه مسائل نه تنها سلامت کودک را با خطر جدی مواجه روبه‌رو می‌سازد بلکه خسارت سنگینی را بر جامعه وارد می‌کند.

بهترین کیف برای مدرسه کودکان، کیف کوله پشتی است ولی این کیف‌ها هم استاندارهایی دارد که خانواده‌ها باید در هنگام خرید به آن دقت کنند و مهمترین نکته که در خرید کیف دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار گیرد جنس کیف است که باید طوری انتخاب شود تا در تماس با پشت و کمر، عرق نکند و در این راستا بهتر است از کیف‌های چرمی و پارچه‌ای به جای کیف‌های نایلونی و یا پلاستیکی استفاده شود. اینها بخشی از سخنانی است که سیدهادی وکیلی کارشناس ارشد فیزیوتراپی از آن سخن به میان می‌آورد تا سلامت کودکان حفظ شود.

سبک بودن کیف‌های مدرسه دانش‌آموزان نکته دیگری است که خانواده‌ها باید آن را رعایت کنند تا با قرار دادن کتاب و وسایل تحریر سنگین نشده و به ستون فقرات دانش‌آموزان آسیب نرساند.

برخی از نکات مانند سبک‌سازی کیف مدرسه دانش‌آموزان نه تنها برای خانواده‌ها رعایت آن جدی است بلکه تولیدی‌های کیف مدارس نیز باید به این مهم توجه کنند.

وکیلی با اشاره به میزان حمل کتاب و وسایل تحریر دانش‌آموزان بیان می‌کند: این وسایل باید متناسب با وزن کودک باشد و بهتر است که دانش‌آموزان در دوره دبستان بیش از دو کیلوگرم و یا حداکثر سه کیلوگرم وزن را بیشتر حمل نکنند.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی با بیان اینکه کیف یا کوله‌پشتی همراه همیشگی کودکان در طول سال تحصیلی به شمار می‌رود، می‌گوید: در صورتی ‌که کیف مدرسه دانش‌آموزان غیر استاندارد باشد می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را به ستون فقرات دانش‌آموزان وارد کند.

زمانی که برای خرید کیف دانش‌آموزان به بازار مراجعه می‌کنی، مغازه‌ها پر است از کیف‌هایی که به شکل چمدانی، کوله پشتی، چرخ‌دار و ... برای فروش گذاشته شده است ولی برای خرید کیف مناسب باید اصولی را رعایت کرد که رعایت آن شرط سلامتی کودکان در طول سال تحصیلی است.

وکیلی با اشاره به چرایی مناسب بودن کیف‌های کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان می‌گوید: این کیف‌ها وزن را به دو قسمت تقسیم می‌کند و کوله‌هایی که یک دور کمری دارند از سایر کیف‌های کوله‌پشتی مناسب‌تر هستند زیرا کمر دانش‌آموزان فشار کمتری را تحمل می‌کند.

براساس نظریه پزشکان، توجه به ضرورت وجود بالشتک پشت کیف‌های کوله پشتی از نکاتی است که باید به آن توجه شود زیرا  آن دسته از کیف‌های کوله‌پشتی که به بالشتک مجهز هستند موجب کاهش فشار کیف بر کمر دانش‌آموز می‌شود.

براساس گفته کارشناسان و پزشکان، بندهای کیفی که دور کمر و قفسه سینه پیچیده می‌شود وزن محتویات کیف را به صورت متعادل‌تری بر روی تن دانش‌آموز توزیع می‌کند و کیف‌هایی که دارای چند محفظه هستند بسیار مناسب‌تر از سایر کیف‌هاست به این دلیل که به گسترش یکنواخت وزن وسایل مدرسه کمک شایانی می‌کند.

کیف‌های کوله پشتی در کنار مزایایی که دارند ممکن است در صورتی‌ که درست انتخاب نشوند برای سلامتی دانش‌آموزان ضرر هم داشته باشند به همین دلیل کارشناسان و متخصصان همواره توصیه می‌کنند بهتر است کیف کوله پشتی از نوعی که بر روی دو شانه قرار می‌گیرد برای دانش‌آموزان تهیه شود تا به دانش‌آموزان آسیب وارد نشود.

کیف‌هایی که روی یک شانه ‌انداخته می‌شوند به دانش‌آموزان توصیه نمی‌شود زیرا سلامت ایشان را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

مصطفی علیزاده معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قم در این زمینه می‌گوید: باید کیف‌های کوله‌پشتی دارای دو بند و با قابلیت تنظیم باشند و این کیف‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که وزن کیف در ناحیه پشت و میان دو کتف قرار گیرد این بندها نباید به قدری بلند باشند که کیف روی ناحیه لگن و کمر قرار بگیرد.

کوله پشتی‌های یک طرفه غیراستاندارد هستند و دانش‌آموز برای حمل آن ناچار است به یک طرف متمایل شود و تحمیل وزن فراوان به بدن دانش‌آموزان سبب آسیب دیدن مفاصل می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قم، معتقد است وزن نامناسب کیف‌ها در بدن دانش‌آموزان در درازمدت می‌تواند افتادگی شانه به یک طرف یا حتی انحراف ستون فقرات، افزایش قوس کمر و بدشکلی در ستون فقرات را به دنبال داشته باشد.

پس از تهیه کیف، آنچه که برای سلامت اسکلت‌بندی کودکان مناسب است کفشی است که قلب دوم انسان را شاداب نگه دارد و باید خانواده‌ها همان‌گونه که در خرید کیف مناسب حساسیت ویژه‌ای به خرج می‌دهند، برای خرید کفش نیز اهمیت ویژه‌ای قائل باشند تا در پایان سال کودکی شاد و با طراوت از تحصیل فارغ شود.

وکیلی تهیه کفش مناسب را امری مهم در سلامت کودکان می‌داند و می‌گوید: پا به عنوان قلب دوم انسان محسوب می‌شود و با توجه به اینکه دوران کودکی و نوجوانی دوران شکل‌گیری و استحکام استخوان‌ها است باید کفش مناسب برای کودکان تهیه کرد.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی توصیه می‌کند برای پیشگیری از هرگونه خطر ناشی از کفش نامناسب نسبت به خرید کفشی که سلامتی کودکان را تضمین کند، اقدام شود.

وی با بیان اینکه ارتباط کودک با زمین از طریق کفش صورت می‌گیرد، می‌گوید: تمام وزن بدن کودک از کفش به زمین وارد می‌شود که باید در نظر داشت در صورتی که کفش تعادل وزن را به همراه داشته باشد کودک هیچ‌گاه دچار کمر درد و یا خار پاشنه نمی‌شود.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی کفش استاندارد برای دوران تحصیل دانش‌آموزان را کفشی می‌داند که بند دار بوده و زیره آن به تانک شباهت داشته و روی پا با زبانه کفش پوشانده شود. 

برخی خانواده‌ها گمان می‌کنند که خرید کفش گشاد برای کودکان مناسب است، ولی باید این مسئله را به خاطر داشته باشند که اگر یک کفش گشاد در پای کودک قرار بگیرد،جای پاشنه گشاد شده و درد زانو و پاشنه را برای کودک به دنبال دارد.

وکیلی با تاکید بر اینکه کفش باید از نظر کیفی نیز مناسب باشد، گفت: کفش مناسب دارای زیره نرم و رویه نیمه نرم است و هنگامی که پنجه پا خم می‌شود زیره نیز همراه با انگشت پا خم خواهد شد.

همان‌گونه که کارشناسان همواره تاکید دارند، کفش مناسب باید هنگامی که در پا قرار گرفت و کودک حرکت کرد حالت دورانی داشته باشد و کفه آن نه بسیار سفت و نه بسیار نرم باشد تا سلامت کودک را تضمین کند.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی، کفشی که پاشنه صاف دارد را کفشی نامناسب ذکر و خاطر نشان کرد: بهترین نوع کفش برای کودکان، کفشی است که تا سه سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد.

کیف و کفش نامناسب برای کودکان مشکلات اسکلتی و استخوانی آنان را به همراه دارد که رعایت نکات لازم در تهیه این دو یار کودک در طول سال تحصیلی سلامت اسکلت او را تضمین می‌کند.

منبع :فارس
انتهای پیام/
برچسب ها: کیف و کفش ، مدرسه ، مهرماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار