خودنمایی مجدد سازها در ابنیه تاریخی

داستان برگزاری کنسرت در ابنیه تاریخی تازه نیست؛ مرمتگران مخالفند و فعالان موسیقی موافق.

به گزارش وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان برگزاری کنسرت‌های موسیقی در اماکن تاریخی ایران، چالشی چند ساله است که هنوز پاسخی برای آن پیدا نشده است. برخی مخالف حضور گروه‌های موسیقی در ابنیه تاریخی هستند و برخی دیگر موافق با آن. علت مخالفت تاثیری است که ارتعاشات موسیقی روی بناهای تاریخی می‌گذارد؛ همانطور که در علم مرمت، بال زدن پرندگان نشسته روی بناهای فرسوده هم خطری برای آنها محسوب می‌شود.

مرمتگران بناهای تاریخی چنین ارتعاشاتی را تهدیدی برای حیات یک بنا می‌‌‌دانند. موافقان اما در مقابل اعلام می‌کنند که بناهای تاریخی باید از حالت رخوت در بیایند و رفت و آمد به آنها بیشتر شده و برنامه‌های فرهنگی در آن اجرا شود.

گروه‌های موسیقی کمی توانسته‌اند در ایران مجوز برگزاری کنسرت و یا مراسم رونمایی از یک آلبوم موسیقی را در بناهای تاریخی بگیرند.

بسیاری دیگر نیز باید هفت خوان رستم را طی می‌کردند پس در میانه راه پشیمان شدند. مانند ارکستر ملل ایران، گروه وزیری و گروه ذوالفنون که با وجود برنامه‌ها و درخواست‌هایی که برای برگزاری کنسرت در تخت جمشید به سازمان میراث فرهنگی ارائه دادند موفق به انجام این کار نشدند.

در سال‌های گذشته حضور گروه‌های موسیقی و بیشتر از آن گروه‌های فیلمبرداری در بناهای تاریخی موجب اتفاقاتی شده بود که باعث می‌شود مخالفان بر نظرشان پافشاری کنند. مانند شکستن لوستر کاخ صاحبقرانیه و یا از بین رفتن فرش‌های مجموعه کاخ نیاوران، گلستان و سعدآباد که در سال‌های گذشته مدیران آنها بیشتر در جریان این تخریب ها بودند و سعی کردند که چنین اتفاقاتی را از چشم رسانه ها پنهان نگه دارند.

موسیقی و فیلمبرداری در کاخ موزه‌ها ممنوع!

رئیس کاخ گلستان در دولت یازدهم زمانی که محمدعلی نجفی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی از این کاخ بازدید می‌کرد، مدام مراقب بود تا عکاسان، خبرنگاران و هیات همراه نجفی، آسیبی به اشیای موزه نزنند و فلاش دوربین آنها تاثیری روی اشیای موزه ای نگذارد.

همین شد که خبرنگار مهر از نجفی پرسید که آیا بازهم قرار است گروه‌های موسیقی و فیلمبرداری مانند گروه فیلمبرداری مجموعه «معمای شاه» به کاخ ها ورود پیدا کنند؟ که نجفی در پاسخ گفت که «ورود این گروه‌ها به بناهای تاریخی ممنوع است». نجفی معتقد است: اگر گروه‌های فیلمبرداری می‌خواهند از بناهای تاریخی برای لوکیشن خود استفاده کنند بهتر است فضایی را مانند شهرک سینمایی تهیه کنند تا همیشه این فضا در اختیارشان باشد.

مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی سابق نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و  شروطی را برای حضور گروه‌های فیلمبرداری و گروه‌های موسیقایی  تعیین کرد مانند اینکه باید اصالت و شان بنا را حفظ کنند و حضورشان باعث آسیب رساندن به بنا نشود.

علت مخالفت مخالفان برگزاری کنسرت در ابنیه تاریخی بیشتر در همین نکته‌ای است که حجت به آن اشاره کرد. یعنی «حفظ شأن بنا». اما زمانی که اولین فستیوال موسیقی تهران در عمارت مسعودیه که جزو بناهای نفیس ایران است، برگزار شد، نه تنها شأن این بنا را بلکه المان‌های معماری این عمارت را نیز زیر سوال بردند. به عنوان مثال در زمان برگزاری برنامه، برای ایجاد فضای نشستن، روی حوض آب مجموعه تخته گذاشته شده بود تا بتوان روی آن صندلی چید!

منبع :مهر

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار