معاون درمان زوارت بهداشت و معاون رفاه اجتماعی وزارت کار امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بیمه‌ها و طرح تحول سلامت پرداختند.

2 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته شده است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیمه‌ها و طرح تحول سلامت امشب 16 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمد حاجی آقاجانی" معاون درمان وزارت بهداشت و "میدری" معاون رفاه اجتماعی وزارت کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حاجی آقاجانی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که بیشترین بدهی را کدام سازمان بیمه گر گفت: به ترتیب بیمه سلامت ایران، سازمان تأمین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح و بیمه کمیته امداد بیشتری بدهی را دارد.

بیمه سلامت ایران دو هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارد

حاجی آقاجانی با اشاره به اینکه بیمه سلامت ایران قریب به دو هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارد گفت: علت را باید در منابع بیمه جستجو کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت  با اشاره به این که بیمه سلامت ایران به منابع دولتی وابسته است خاطر نشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی به پیمانکاران، صنایع و کارفرمایان وابستگی دارد به طوری که بیمه در گسیل منابع با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به  آغاز طرح تحول سلامت در دولت یازدهم بیان کرد: دولت در حالی نظام سلامت را آغاز کرد که با بیشتری مشکلاتی مالی روبرو بود.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بحث مطالبات بیمارستان‌ها از سازمان‌های بیمه گر بر طرح تحول تأثیر می‌پذیرد.

بیمه‌ها سرباز گمنام طرح تحول هستند

میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت کار در ادامه با اشاره به این که بیمه‌ها پاشنه آشیل به حساب می‌آیند گفت: بیمه‌ها سرباز گمنام طرح تحول هستند.

تزریق 860 میلیارد پول به بیمه سلامت در طی ده سال

وی با اشاره به این که قبل از طرح تحول کل بودجه سلامت 2 هزار و 700 میلیارد تومان بود ادامه داد:این در حالی است که در طی 10 روز 860 میلیارد به بیمه سلامت تزریق شد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت کار گفت: منابعی که بیمه‌ها بعد از طرح تحول سلامت آورده‌اند قابل مقایسه نیست.

میدری با اشاره به این که با مشکلات نقدینگی روبرو هستیم افزود: سازمان تأمین اجتماعی قبل از طرح تحول سلامت 6 هزار میلیارد تومان در حوزه درمان هزینه کرد به طوری که قرار است امسال نیز 16هزار میلیارد هزینه کند.

 37 درصد از هزینه درمان قبل از آغاز طرح تحول سلامت از مردم دریافت می‌شد

آقاجانی در بخش دیگری از اظهارات خود قبل از آغاز طرح تحول سلامت بخش زیادی از هزینه‌ها، حدود 37 درصد از مردم دریافت می‌شد ضمن این که مردم به اشکال مختلف نیز هزینه‌هایی را پرداخت می‌کردند.

 طرح تحول سلامت خط قرمز ماست

وی با تاکید بر این که خط قرمز طرح تحول نظام سلامت خط قرمز ماست و سعی ما بر این است که یک قدم از اجرای این طرح عقب نکشیم تصریح کرد: طرح تحول سلامت میثاق مشترک ماست و همه باید به آن پایبند باشیم ضمن این که حفظ این دستاورد که مصمم بر ادامه آن هستیم وضعیت بیمارستان‌ها را تغییر داده است.

حاجی آقاجانی بیان داشت: تغییر وضعیت بیمارستان‌ها با اجرای طرح تحول نظام سلامت به این معناست است که دیگر درآمد بیمارستان‌ها از محل بیمه است و اگر بیمارستان‌ها دیگر نتوانند به موقع از بیمه دریافتی داشته باشند از مردم هزینه‌ها را دریافت کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که حالا دیگر پرداختی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها مهم‌تر از گذشته است اظهار داشت: 80 تا 90 درصد کل درآمد بیمارستان‌های وزارت بهداشت از 4 سازمان بیمه گر پایه وصول می‌شود و اگر این درآمد به موقع وصول نگردد چند اتفاق می‌افتد که از جمله آن می‌توان به نارضایتی کادر پزشکی و مشکلات بیمارستان‌ها برای تهیه دارو و لوازم پزشکی اشاره کرد.

آقاجانی در خصوص بیمارستان‌های خصوصی نیز با بیان این که در این بیمارستان‌ها قضیه متفاوت است گفت: در بیمارستان‌های خصوصی بحث بیمه های تکمیلی و عقد قرارداد بیمه های تکمیلی با این بیمارستان‌ها را داریم که در این قضیه مشکلاتی وجود دارد که این موضوع نیز امروز در جلسه ای که در وزارت بهداشت با شرکت‌های بیمه تجاری که بیمه تکمیلی درمان ارائه می‌کند مورد بررسی قرار گرفت تا ما به مشکلات فی مابین آن‌ها و بیمارستان‌ها رسیدگی کنیم.

اصلاح تعرفه های درمانی پیچیدگی خاصی در محاسبات به وجود آورده است

میدری معاون رفاه وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی نیز درباره این که آیا بیمه تعرفه‌ها را رعایت می‌کنند یا خیر پاسخ داد: تعرفه های درمانی برای اولین بار اصلاح شده که این موضوع پیچیدگی خاصی در محاسبات به وجود آورده که در این راستا ما جلسات هفتگی را با آقای آقاجانی برگزار می‌کنیم و فردا نیز کل بیمه های کشور فراخوانده شدند تا دستورالعمل دیده شود و نکات ابهام آمیز رفع گردد. 

 تهیه سند ملی پیشگیری در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

وی با بیان این که به خاطر تغییراتی که در نحوه محاسبات رخ داده ابهاماتی به وجود آمده گفت: با توجه به این که در صدد رفع ابهامات هستیم نیمه دوم سال وضعیت بهتری پیش رو خواهیم داشت معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب اعلام کرد با اقدام مشترک وزرای بهداشت و تعاون کار و رفاه اجتماعی ستادی به نام ستاد مدیریت هزینه‌ها تشکیل شده که جلسات مستمری را برگزار می‌کند علاوه بر این که کار دیگری انجام شده و سند ملی آن نیز در وزارت بهداشت تهیه شده است و این اقدام در راستای کنترل هزینه‌ها صورت گرفته و تحت عنوان سند پیشگیری است که این تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه انجام شده است.

 2 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها را در اختیار سازمان بیمه سلامت خواهیم گذاشت

آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در خصوص چگونگی تأمین اعتبارات درمانی اظهار داشت:وقتی قرار نیست بیمارستان‌ها از مردم پول بگیرند دو منبع وجود دارد که یکی از این منابع از محل هدفمندی یارانه‌ها است که در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که در این راستا ما امسال نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان از این منابع را در اختیار سازمان بیمه سلامت خواهیم گذاشت و تا الآن نیز 800 میلیارد تومان آن از این منبع در اختیار بیمه سلامت قرار گرفته شده تا از این محل بتواند مطالبات خود را به بیمارستان‌ها پرداخت کند و این حداکثر کمکی بود که وزارت بهداشت می‌توانست انجام دهد.

وی با بیان این که با اجرای طرح تحول سلامت پزشکان به ما اعتماد کردند و تمام وقت شدند گفت: در گذشته تنها 5 درصد پزشکان متخصص  و فوق تخصص ما در مناطق محروم تمام وقت بودند که این رقم امروز به حدود 4 هزار نفر رسیده که این پزشکان تحت برنامه طرح تحول سلامت در مناطق محروم فعالیت می‌کنند.

طرح وحدت رویه بیمه‌ها ابلاغ شده است

میدری معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در پایان این برنامه اظهار داشت: طرح وحدت رویه بیمه‌ها ابلاغ شده تا یکسان سازی به طور کامل صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، سلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار