رئیس سازمان بورس تشریح کرد

شرایط راه‌اندازی بورس ارز / بورس مسکن بزودی راه اندازی می‌شود

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت‌های مختلف وضعیت نامناسبی را از بازار بورس به ما اعلام می‌کنند.

وضعیت نامناسب شرکت‌ها در بازار بورسبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد فطانت در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه تبادل اطلاعات اقتصادی در جمع خبرنگاران در خصوص روند بورس اظهار داشت: روند بورس در یک دامنه نوسان از سال گذشته تاکنون در حال تغییر است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، افزود: هنوز بازار آثار مربوط به وضعیت جدید ایران پس از مذاکرات هسته‌ای را در محاسبات خود لحاظ نکرده است.

وی ادامه داد: طبیعی است در یک فرآیندی این کار انجام خواهد شد، البته در مجموع وضعیتی که بر شرکت‌ها و صنایع مختلف حاکم بوده، متاثر از سیاست‌های کلی اقتصاد کشور است.

فطانت تصریح کرد: متاسفانه شرکت‌های مختلف وضعیت نامناسبی را به بازار اعلام می‌کنند، به عنوان مثال رکود حاکم بر بازار خودرو در بازار سهام و شاخص‌های آن نیز تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: همچنین برخی از صنایع دیگر که متاثر از قیمت‌های جهانی همچون قیمت نفت هستند نیز نوساناتی را دارند.

وی با بیان اینکه در صنایع مس در سنوات گذشته با کاهش قیمت در سطح جهانی مواجه بودیم، گفت: صنایع مس در مدت اخیر در قیمت جهانی دست خوش تغییرات زیادی بود که آثارش را مشاهده کردیم.

وی افزود: بانک‌ها نیز پیرو اتفاقاتی که افتاد و بانک مرکزی در جهت اصلاح ترازنامه بانک‌ها در تیر ماه عزم جدی خود را نشان دهد

فطانت ادامه داد: هنوز وضعیت شفافی دربخش بانکی توسط بانک مرکزی اعلام نشده در حالی که بازار نیاز به تصویر شفافی در این زمینه دارد تا بتواند چشم‌انداز مناسبی از شرایط پس از تحریم و در عین حال اثارمعوقات بانکی و ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول را ترسیم کند.

وی با یادآوی اینکه بازار بورس با ابهام مواجه است گفت: در حوزه پتروشیمی نیز هنوز شرایط قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی به خصوص در بخش خوراک مایع از سوی وزارت نفت وضعیت مناسبی اعلام نشده است، این مسئله در حالی است که پیگیری‌های زیای در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: آثار فضای کنونی حاکم بر بخش واقعی اقتصاد روی قیمت‌ها به خوبی منعکس شده است.

فطانت افزود:  در سنوات گذشته P/E (نسبت قیمت به درآمد) به دلیل ک اهش سقف قیمت در حال  کاهش بود اما هم اکنون P/E به دلیل کاهش سود پیش‌بینی شرکت‌ها در بازار بالا رفته است.

** تقاضای تأسیس سبدگردانی مستقل از سوی نهادهای بین‌المللی

وی در ادامه با بیان این که مذاکرات خوبی با بخشی‌های مختلف شده است افزود: حجم مناسبی از سرمایه‌ها در بخش‌هایی مختلف اعم از بازار اولیه و مقداری هم سبدگردانی وارد بازار سرمایه می‌شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: برخی از نهادهای بین‌المللی از ما تقاضای تأسیس سبدگردانی مستقل کرده‌اند که ما در حال بررسی این موضوع جهت صدور مجوزهای لازم هستیم البته همه این موارد بستگی به لغو تحریم‌ها دارد.

** سهم خارجی‌ها در بورس زیاد نیست

فطانت در خصوص سهم خارجی‌ها در بورس گفت: سهم خارجی‌ها در بورس زیاد نیست و تقریبا نسبت به کلیت بازار عددی کمی است ولی این که تا چه حد پتانسیل افزایش دارد بر اساس آیین‌نامه مصوبه هیأت وزیران خواهد بود.

وی افزود: بیش از 20 درصد از پی پلوت شرکت‌های داخل بورس نخواهد بود. در واقع به نحوی پیش‌بینی شده که کنترل‌ها از طرف ناظر بازار انجام شود تا بحث‌های جنوب شرقی آسیا پیش نیاید.

وی با بیان اینکه پس از توافقات هسته‌ای کشور پتانسیل جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد گفت: سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود سرمایه‌شان به کشور نیاز به امنیت سرمایه‌گذاری دارند که در این راستا مکانیزم‌های لازم تدوین شود.

 وی افزود: همچنین با توجه به اینکه نرخ ارز قابل پیش بینی نیست باید دراین زمینه برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شود که البته در قالب رفع مونع تولید نیز شرایط مناسبی در این جهت پیش‌بینی شده است.

 فطانت تصریح کرد: برای تشکیل بورس ارز باید با مشارکت بانک مرکزی، سیستم بانکی و صرافی‌ها ارز تک نرخی شود.

 وی همچنین در خصوص بورس مسکن نیز گفت: امکاناتی در بورس کالا جهت خرید و فروش مسکن از طریق تابلوهای بورس کالایی فراهم خواهد شد البته این معاملات با بانک‌ها و بخش‌های مختلف که علاقمند به مزایده واحدهای تجاری خود از طریق بورس کالا هستند انجام می‌شود.

 
انتهای پیام/


برچسب ها: وضعیت ، بورس ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار