کشورهای عضو شورای قطب شمال بیش از یک دهه است برای دستیابی به ذخایر منابع طبیعی در این منطقه رقابت می کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: غول های نفتی جهان برای دستیابی به ذخایر نفتی و گازی قطب شمال تلاش می کنند. رقابت برای دستیابی سریعتر به ذخایر منابع طبیعی این منطقه به ویژه در میان کشورهای عضو شورای قطب شمال محسوس تر است.

رویای تبدیل شدن قطب شمال به معدن "طلای سیاه" بیش از یک دهه است که آمریکا، روسیه، کانادا، دانمارک، نروژ، فنلاند، سوئد و ایسلند (کشورهای عضو شورای قطب شمال) را به رقابت با یکدیگر وا داشته است.

با وجود هزینه بر بودن اکتشافات مخازن نفتی و گازی در قطب شمال و دشواری های بسیاری که به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی در این منطقه حاکم است، غول های نفتی جهان دست از تلاش بر نداشته و همچنان خواهان سرمایه گذاری در پروژه های اکتشافی قطب شمال هستند. 

شرکت آمریکایی "شل" تا کنون 7 میلیارد دلار برای حفاری های اکتشافی در قطب شمال هزینه کرده است. این درحالیست که این شرکت تابستان امسال با مشکلات عدیده ای در روند حفاری های اکتشافی در این منطقه مواجه شد. 

شرکت شل هفت سال پیش به همراه  شرکت های نفتی نروژی، اسپانیایی و ایتالیایی برای انجام عملیاتی اکتشافی در آلاسکا قرارداد 2.7 میلیارد دلاری امضا کرد. در آن زمان، بهای نفت به 150 دلار به ازای هر بشکه رسید. ذوب شدن سریع یخ های قطبی نیز در همان زمان غول های نفتی را امیدوار کرد، حفاری های اکتشافی با دشواری های کمتری انجام شود.

 این درحالیست که حتی با وجود ذوب شدن یخ های قطبی، روند اکتشافات نفتی هنوز با مشکلات عدیده ای مواجه است. تا جایی که شرکت اسکاتلندی " Cairn Energy"  به دلیل ناکامی در چندین پروژه اکتشافی در سال های 2011 (1390) و 2012 (1391) از تلاش برای دستیابی به ذخایر نفتی در قطب شمال دست کشید.  

تلاش برای دستیابی به ذخایر نفتی و گازی در قطب شمال در حالی صورت می گیرد که بازار جهانی از تولیدات نفتی و گازی اشباء شده است. انقلاب نفت و گاز "شیل" در آمریکا، ظهور تکنولوژی شکست هیدرولیکی در این کشور، افزایش تولیدات نفتی در عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و لغو تحریم های ایران که به طور حتم باعث افزایش تولیدات نفتی و صادرات آن به سایر کشورهای جهان می شود، از هم اکنون بازار جهانی نفت را با اشباء تولیدات، مواجه کرده است. 

این درحالیست که دولت های سهیم در منطقه شمالی، از جمله آمریکا و روسیه تلاش دارند سهم خود را از این منطقه تصاحب کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار