رئیس ادارۀ مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: 13نسخه نفیس خطی از ابوریحان بیرونی دانشمند و ریاضی‌دان بزرگ ایرانی، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید محمدرضا فاضل هاشمی گفت: یک نسخه از کتاب های نفیس مربوط به کتابت قرن پنجم و از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود در دنیاست .

وی اضافه کرد: از این کتاب نسخه دیگری در کتابخانه آستان قدس نگهداری می‌شود که در سال 1098 هجری قمری به خط نسخ خوش در 311 برگ کتابت و توسط «میرزا رضاخان نائینی» به کتابخانه اهدا شده است.

وی با بیان اینکه در صفحه اول این نسخه، به خط نستعلیق، شرح حال ابوریحان نگاشته شده است، درباره ویژگی‌های هنری ارزشمند آن گفت: 2 صفحه اول، تمام تذهیب و دارای یک سرلوح مذهّب مرصع، بین سطورِ 2 صفحه اول طلااندازی، تمام مقالات و عناوین و ابواب و اشکال هندسی و نجومی به زر و جلد آن، ساغری ضربی زرین سوخت است.

وی افزود: اثری از بیرونی با عنوان «الجماهر فی معرفه الجواهر» که در سال 626 توسط «طبیب» کتابت شده است، از نسخه‌های نفیسی است که تصویر آن در کتابخانه آستان قدس نگهداری می‌شود.

فاضل هاشمی از کتاب دیگری مشتمل بر پرسش‌های ابوریحان بیرونی و پاسخ‌های ابوعلی سینا نام برد و ادامه داد: عنوان این اثر «الأسئله و الأجوبه» است و 2 نسخه نفیس از آن، یکی به کتابت 1078 هجری قمری، وقفی سید جلال‌الدین تهرانی و دیگری به کتابت سال 1266، در کتابخانه آستان قدس نگهداری می‌شود.

وی اظهار داشت: از دیگر آثار بیرونی «اسطرلاب» است که نسخه آستان قدس در 1118 قمری در دوره مظفرالدین‌شاه کتابت شده و در قطع خشتی و جلد پارچه‌ای، وقفی میرزا رضاخان نائینی است.

گفتنی است؛ ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (زاده 362 و درگذشتة 440 هجری قمری در غزنین)، دانشمند بزرگ سده چهارم و پنجم هجری در ایران، صاحب آثار بسیاری در علوم حکمت، اخترشناسی، ریاضیات، تاریخ و جغرافیاست که نسخه‌های نفیسی از برخی آثار وی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.