آتش جنگ جهانی دوم بازی‌های بسکتبال قهرمای اروپا را از 1941 تا 1945 تعطیل کرد. پس از پایان جنگ جهانی، از 1946 برگزاری این رقابت‌ها از سر گرفته شد.

گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان- عنایت‌الله آتشی- نخستین بازی‌های جام ملت‌های اروپا سال 1935 در سوئیس برگزار شد و با قهرمانی لتونی به پایان رسید. باید دقت داشت در اروپا دو دوره مسابقه در قالب بسکتبال تیم‌های ملی و یورولیگ برگزار می‌شود که جام ملت‌ها از نوع اول به حساب می‌آید. آتش جنگ جهانی دوم بازی‌های بسکتبال قهرمای اروپا را از 1941 تا 1945 تعطیل کرد. پس از پایان جنگ جهانی، از 1946 برگزاری این رقابت‌ها از سر گرفته شد.

نکته جالب اینکه جام ملت‌های اروپا در 1949 به میزبانی قاهره، پایتخت مصر برگزار شد که با قهرمانی میزبان به پایان رسید. پس از آن هر دوسال یک بار مسابقات با حضور 24 تیم برپا می‌شد و حالا سی و نهمین دوره جام ملت‌های بسکتبال اروپا در حال برگزاری است. این رقابت‌ها قرار بود که ابتدا در اوکراین برگزار شود اما مشکلات اجتماعی این کشور، باعث شد میزبانی این رقابت‌‎ها از اوکراین گرفته شود و جام سی و نهم مشترکاً در 4 شهر برلین، زاگرب، ریگا و مونت‌پلیه برگزار شود. این رقابت‌ها در حکم انتخابی المپیک ریو هم به حساب می‌آید و تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان قاره سبز، بلیت مستقیم ریو را دریافت می‌کنند. پیش از این تیم‌های آمریکا، قهرمان دوره پیش المپیک، برزیل به عنوان میزبان، استرالیا به عنوان قهرمان اقیانوسیه و نیجریه، قهرمان آفریقا جواز حضور در المپیک را به دست آورده‌اند.

اسپانیا در دوره پیش که سال 2013 در اسلونی برگزار شد، شرایط خوبی داشت و به مقام سوم رسید. در آن رقابت‌ها فرانسه به مقام نخست دست یافت و لیتوانی نایب قهرمان شد. اسپانیا 11 حضور در المپیک را تجربه کرده است که ماحصل آن 3 نقره برای این تیم بوده است. اسپانیا سال 2006 بر بام بسکتبال جهان ایستاد. آن‌ها 29 بار هم در یوروبسکت حضور یافته‌اند. پس از اینکه اسپانیایی‎‌‌ها در جام جهانی گذشته نتیجه نگرفتند، دست به تغییر و تحولاتی در کادر فنی خود زدند. به این ترتیب اورنگا جای خود را به سرجو اسکارریولو، مربی سرشناس ایتالیایی داد.

شکست شب گذشته اسپانیا هرچند علاقه‎‌مندان به این تیم را شوکه کرد اما باید شرایط تیم ایتالیا را هم در نظر گرفت. این تیم 12 بار در المپیک حضور داشته و دو مدال نقره را برای ایتالیا به ارمغان آورده است. لاجوردی‌پوشان 35 بار هم در جام ملت‌های اروپا حضور داشته‌اند که از این حیث تیم با تجربه‌تری نسبت به اسپانیا به شمار می‌آیند. آن‌ها سال 1999 قدرت بلامنازع اروپا به حساب می‌آمدند و امسال هم با جوانگرایی تیم دگرگون شده‌ای را روانه مسابقات کردند و سیمونه پیانی‌جانی سرمربی جوان این تیم هم با 3 سبک حمل سرعت در حمله و دفاع، بازی پیرامونی و بازی همواره حاکم بر بازی بود. به عبارت دیگر، تفکرات پیانی‌جانی دیشب بر تاکتیک‌های اسکارریولو چربید تا سرمربی ایتالیایی اسپانیا، از هموطنان‌اش شکست بخورد. ایتالیا از 1999 که فاتح قاره سبز شد، طعم شیرین قهرمانی  اروپا را نچشیده اما حالا با اتکا به بازیکنان جوانی مانند نیکولو ملی، آلساندرو جنتیله، مارکو بلینلی و دانیلو گالیناری که از رده‌های پایه به تیم  به بزرگسالان اضافه شدند، تیم آینده‌داری نشان می‌دهد.

اتکای بیش از حد اسکاریولو به ستاره‌های بزرگ تیم‌اش مانند پل گسول و نیکولا میروتیچ دیشب به زیان اسپانیایی‌ها تمام شد. این تیم غیر از دو سنتر سرشناس خود، مهره‌های بزرگ دیگری مانند فرناندز، رودریگز، یول و هرنان‌گومز را در ترکیب خود می‌دید. بازیکنانی که شاید حضور آن‌ها در یک تیم آرزوی هر مربی‌ای باشد اما دیشب اتفاق دیگری در سالن مرسدس بنز آرنا افتاد. البته هنوزچیزی برای اسپانیا تمام نشده و شاید شکست ایتالیا از آلمان، جدول گروه دوم را دستخوش دگرگونی کند. در این گروه تکلیف ایسلند مشخص شده و این تیم شانسی برای حضور در دور بعد ندارد. در بالای جدول هم صربستان با نمانیا بیه‌لیسا، تئو دوسیچ و بوگدانویچ  فوق‌ستاره‌  این تیم خود را از دیگران جدا کرده و به احتمال زیاد صدرنشین این گروه خواهد شد اما از بین تیم‌های  آلمان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه، یک تیم از گردونه رقابت‌ها خارج می‌شود و شاید سخت‌ترین رقابت دور اول در این گروه برای مشخص شدن تیم پنجم است. ترک‌ها که شب نخست ایتالیا را با درخشش سمی اردن 89 بر 87 از پیش رو برداشتند برابر اسپانیا حرفی برای گفتن نداشتند اما آن‌ها شب گذشته آلمان میزبان را هم شکست دادند تا بازهم معادلات را به هم بریزند. آن‌ها با حمایت هواداران‌شان انگار میزبان ژرمن‌ها بودند و در نهایت هم تیم برتر میدان شدند. حالا آلمان هم با بازیکن سرشناس خود درک نوویتسکی با چالش بزرگی روبرو شده است. به هرحال باید تا فرداشب منتظر ماند و دید، چه تیمی با حسرت مرسدس‌بنز آرنا را ترک خواهد کرد. فیبا پیش‌بینی کرده از دوره بعد مسابقات یوروبسکت هر چهار سال یک‌بار برگزار شود.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار