در هفتمین همایش انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران در دامغان مطرح شد: تنها به صرف داشتن ذخایر و منابع سرشار معدنی و طبیعی پیشرفت ایران اسلامی در این زمینه تضمین نمی‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان هفتمین همایش دو روزه انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران با حضور مسئولان کشوری و استانی و جمع کثیری از زمین شناسان، پژوهشگران و دانشجویان در دانشگاه دامغان برگزار شد.

 رئیس انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران در این مراسم که با حضور جمعی از پیشکسوتان، اساتید و محققان برجسته زمین‌شناسی، نماینده، فرماندار، رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی، رئیس، معونان و دانشجویان دانشگاه دامغان در تالار اندیشه این مرکز آموزش عالی برگزار شد، اظهار داشت: توجه به مقوله مهم پژوهش تضمین کننده استقلال کشور است پرفسور محمد‌حسن کریم‌پور با اشاره به اینکه سالانه هزاران پایان نامه در کشور تولید و تهیه می‌شود، اگر هر دانشجو یک یال از عمر خود را صرف تدوین این پایان‌نامه کرده‌ باشد، بدان معناست که هزاران سال کار علمی انجام شده،

وی افزود: شکوفایی علمی کشور با تحقیق و پژوهش محور شدن پایان‌نامه‌های دانشجویی کشور امکان‌پذیر می‌شود.

وی با تأکید بر نقش برجسته انجمن‌های علمی در مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، تصریح کرد: هدفمند نمودن تحقیقات در پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و البته صرف وقت و هزینه پژوهش‌های دانشجویی هر استان در مسیر توسعه اکتشافات و رونق صنعتی می‌تواند راه‌گشا باشد.

 رئیس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران، با بیان اینکه این علم متولی اکتشافات در ایران و جهان است، اضافه کرد: در گذشته کشور ما در عرصه اکتشاف، ذوب فلزات و متالوژی حرف اول دنیا را می‌زده است، نخستین آلیاژ ساخت دست بشر را ایرانی‌ها ساختند، اما امروز در امر اکتشافات از بسیاری کشورهای دنیا عقب هستیم.

کریم پور با تأکید بر ضرورت ورود شوراهای استانی، سازمان صنعت و معدن، نمایندگی سازمان توسعه و معادن کشور و دانشگاه‌ها جهت مشخص کردن اولویت‌های فعالیت در بخش تحقیقات زمین‌شناسی و سپردن اجرای آن به نیروهای پژوهشی مراکز آموزش عالی، در پیش گرفتن این رویکرد هدفمند را سودمند دانست.

وی اقتصاد و اشتغال را مهمترین دغدغه‌های مسئولان کشور عنوان کرد و گفت: برگزاری این‌گونه همایش ها و نیاز‌سنجی حوزه‌های علمی و صنعتی کشور از سوی دانشگاهیان و صنایع مرتبط لازم است، اما همایش‌ها باید خروجی داشته باشد و دانشمندان و محققان ما بدانند، تنها با چاپ مقالات علمی در نشریات داخلی و خارجی مشکلی در کشور حل نمی‌شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه متأسفانه تجمع امکانات، جمعیت و اعتبارات در طول سال‌های گذشته در استان ما در مناطقی اتفاق افتاده که فرصت‌ها و ذخائر معدنی و طبیعی کمتر در آنها دیده می‌شود، افزود: حال برگزاری هفتمین همایش ملی زمین‌شناسی اقتصادی در شهرستان دامغان که معادن متنوع و غنی را در خود جای داده اتفاقی کارشناسی و مطلوب است.

 عبدالرحمان رستمیان خاطر‌نشان کرد: همواره باید سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری اعتبارات به سمت بهره‌برداری از توانمندی‌های خدادادی موجود در هر شهر و منطقه باشد تا بتوان با فعالیت علمی و پژوهشی بهره‌وری مناسب را در اکتشافات، معادن و صنایع پیرامونی آن شاهد بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت رعایت حفظ محیط زیست و توجه به سلامت انسان‌ها در پروژه‌های معدنی و صنعتی، افزود: جهت‌گیری دانشگاه‌های ما باید عوض شود، همانا یک نیروی پژوهشگر با پروژه‌های محصول محور می‌تواند دانشگاه و شهر خود را متحول کند.

 نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت خود در ایام تصویب بودجه یا سهم تنها یک‌درصدی پژوهش از بودجه کشور و انتقاد از دفاع نکردن معاونان پژوهش وزارت‌خانه‌ها از این مقاومت گفت: اگر می خواهیم تولید علم و خلاقیت معنا پیدا کند اگر می‌خواهیم انگیزه‌های مهاجرت دانشجویان نخبه به خارج از کشور را کاهش دهیم باید سهم چهار درصدی پژئوهش از بودجه کشور هر چه زودتر محقق شود.

معاون وزیر صنایع و معادن نیز در افتتاحیه هفتمین همایش انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران دانشگاه پویا را پایه اداره و توسعه هرکشور موفق دانست و اظهار داشت: اگر کار علمی هدفمند و جهت‌دار انجام دهیم، متخصصان تصمیم‌سازان و مسئولان نهاد‌های علمی پژوهشی ما باشند و جایگاه مهم کار تحقیقاتی و پژوهشی در جامعه ما نهادینه شود، شاهد پیشرفت‌های روز افزونی خواهیم بود.

جمشید ملا‌رحمان، زمین شناسی اقتصادی را علم تأمین اقتصاد کشور از زمین ارزشمند معرفی کرد و گفت: باید از منابع طبیعی گرانبهای کشورمان به‌درستی استفاده و بهره‌برداری کنیم، این مهم نیازمند شناخت صحیح و کامل این منابع است و شناخت آن وظیفه محققان و دانشمندان این علم است.

مدیر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه تقویت پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه توسعه کشور را تضمین می‌کند، تصریح کرد: باید کار پژوهشی هدفمند را مدنظر قرار دهیم، دانشگاه ها جهت‌دار و کاربردی به توسعه اکتشافات و به‌کار گیری زوایای زمین شناسی اقتصادی بپردازند و با گرفتن بازخوردها از شرایط صنعت، افزایش و جهت‌گیری پژوهش‌ها را مدیریت کنیم.

ملا‌رحمان با تأکید بر این نکته که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در زمینه حمایت از پژوهش‌های زمین‌شناسی اقتصادی و اکتشافات محدودیتی قائل نیست، افزود: ملاحظات زیست محیطی در اکتشاف و استفاده از معادن بسیار مهم است و نباید از یاد ببریم که باروند سریع رشد علم، تنها در صورت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه زمین‌شناسی اقتصادی موفق خواهیم شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس و پیشکسوت علم زمین شناسی به‌عنوان دیگر سخنران روز ابتدایی این همایش با بیان اینکه مدیریت فرد محور نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای پژوهشی کشور باشد گفت: تنها به صرف داشتن ذخایر و منابع سرشار معدنی و طبیعی پیشرفت ایران اسلامی در این زمینه تضمین نمی‌شود.

پرفسور فرید مر، فاصله علم و فناوری در کشورمان را از دلایل عدم توفیق درخور توجه علومی همچون زمین‌شناسی اقتصادی دانست و اظهار داشت: اینکه بسیاری از تحصیلات را در عرصه عمل بی‌فایده می‌بینیم و این نکته که جنبه‌های نظری و جبهه مقدم علم زمین‌شناسی را در کلاس‌های درس فرامی‌گیریم، اما قادر به بکارگیری آنها نیستیم؛ ماحصل این فاصله است.

 رئیس کمیته برنامه‌ریزی درسی رشته زمین‌شناسی وزارت علوم، حلقه مفقوده پیشرفت کشور در زمینه زمین‌شناسی اقتصادی و دیگر علوم کاربردی را واحد‌های فناور و اهتمام و توجه به پژوهش و خلاقیت عنوان و خاطر‌نشان کرد: باید بخش معدن ما باید از خرده‌معدن کاری فاصله بگیرد، خام فروشی مواد معدنی ارزشمند کشور باید متوقف شود، دانشجویان ما به خود باوری برسند و همه بدانیم که پرداختن صرفا به استخراج مواد معدنی نشانه موفقیت بخش معدن کشورمان نیست.  

دبیر اجرایی هفتمین همایش انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران هم در  این برنامه با قدردانی از همه مسئولان، اساتید و پیشکسوتان علم زمین‌شناسی شرکت کننده در این همایش دو روزه زنجان را میزبان سال آینده همایش ملی زمین شناسی اقتصادی ایران معرفی کرد و اظهار داشت: در طول دو روز برگزاری 60 مقاله از آثار ارسال شده به دبیرخانه این همایش علمی قرائت و 130 مورد از آنها به صورت پوستر و ججلدات ارائه می‌شود.

علی‌اکبر حسن‌نژاد، زمین شناسی اقتصادی، پترولوژی مرتبط با زمین‌شناسی اقتصادی، اکتشافات ژئو شیمیایی، اکتشافات ژئوفیزیکی و ذخائر معدنی، سنجش از دور، gis و اکتشافات معدنی، زمین شناسی زیست محیطی، کانه آرایی، زمین شیمی و هیدرو شیمی را از موضوعات مقالات ارائه شده به این همایش علمی عنوان کرد.

 وی با اشاره به برگزاری همایش‌های متعدد علمی در سطوح استانی و ملی و پژوهش‌های ارزشمند در دانشگاه دامغان طی سال‌های اخیر، اشتغال به تحصیل چهار هزار و 49 دانشجو در 68 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را نشانه ظرفیت‌های بالای علمی و آموزشی این مرکز آموزش عالی برشمرد.

در این مراسم از دو پیشکسوت پژوهشگر علم زمین شناسی و 12 میهمان افتخاری این همایش با اهداء لوح و تندیس ویژه هفتمین همایش انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران به میزبانی دانشگاه دامغان تجلیل شد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.