رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در حالی به پایان رسید که تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان، قهرمان سال گذشته این رقابت‌‌‌ها از مدال طلا بی‌نصیب ماند.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان که به میزبانی لاس و‌گاس آمریکا برگزار شد در شرایطی به پایان رسید که تیم ملی کشورمان از کسب حتی یک مدال طلا باز ماند.

تیم ملی کشتی کشورمان در حالی عازم لاس و‌گاس شد که عنوان قهرمانی جهان را یدک می‌کشید و امید بسیاری می‌رفت که در لاس و‌گاس نیز موفق ظاهر شود.

حتی حسن بابک، مدیرفنی تیم ملی کشتی هم عنوان کرده است که فدراسیون کشتی انتظار داشت حداقل دو کشتی‌گیر کشورمان راهی فینال شوند.

اما نه انتظار مردم نه انتظار خود فدراسیون کشتی محقق نشد تا بابک به دلیل کسب نتایج ضعیف از مردم عذر خواهی کند. تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با کسب یک مدال نقره قاسم رضایی در 98 کیلوگرم، مدال‌های برتر یوسف قادریان در وزن 80کیلوگرم و حبیب‌اله اخلاقی در 85 کیلوگرم و بابک 31 امتیاز در رده‌بندی امتیازی در جایگاه چهارم و از نظر مدالی‌ هم در رتبه هفتم جهان جای گرفت و  در لاس و‌گاس ناکام بودیم، اما آنچه که بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آمد دو نکته بود.

1-ضعف کو‌چینگ و 2- استفاده نکردن از سرمایه‌های کشتی فرنگی کشورمان و کو‌چاندن آنها

**ضعف کوچینگ

جدا از بحث فنی و اشتباهات کشتی گیران کشورمان بر روی تشک کشتی در لاس و‌گاس یک نکته بیش از پیش مشهور بود و آن ناتوانی کادر فنی فعلی کشتی فرنگی در هدایت شاگردان خود بر روی تشک بود. 

اگرچه این ضعف در طول مسابقات به چشم آمد، اما در دو، سه مسابقه حساس ضعف و ناتوانی کوچ کاملا مشهور بود.

از کشتی حبیب‌اله اخلاقی در برابر رستم آساکالف کشتی‌گیر ازبک شروع می‌کنیم، مسابقه‌ای که دل همه علاقمندان به کشتی را به درد آورد.

دلاور وزن 85 کیلویی کشورمان که آخرین شانس تیم ملی برای کسب مدال طلا بود، امسال با آمادگی بدنی و فنی مثال زدنی خود را به لاس و‌گاس رسانده بود تا خوشرنگترین مدال را برای میهنمان به ارمغان آورد. اخلاقی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل آتایف از ترکمنستان به راحتی در همان تایم اول 9 امتیاز به دست آورد و به مرحله یک هشتم نهایی را یافت اخلاقی در این مرحله جاوید حمزاتوف بلاروس و دارنده مدال برنز جهان را در یک کشتی زیبا و مقتدرانه 6 بر یک شکست داد تا راهی دور چهارم شود.

دور چهارم همان جایی بود که ضعف کوچینگ کادر فنی به چشم آمد، در این مرحله اخلاقی رو در روی رستم آساکالوف ازبک قهرمان آسیا قرار گرفت و در حالی که 7بر صفر  از حریف خود پیش بود در یک غافلگیری اسیر فن کمر آساکالوف شد و با ضربه فنی شکست خورد.

اگر اشتباه اخلاقی را در این شکست کنار بگذاریم، می‌ماند ضعف کوچینگ.

اگر مربیان کنار تشک می‌توانستند به خوبی اخلاقی را هدایت کنند نباید اجازه می‌دادند او در شرایطی که 7 امتیاز از حریف پیش افتاده با وی در‌گیرانه کشتی بگیرد. این کشتی‌گیر ازبک قبل از دیدار با اخلاقی، نماینده کشور فرانسه را که قهرمان جهان بود با همین فن کمر ضربه کرده بود.

اگر کشتی آساکالوف تجزیه و تحلیل می‌شد، مربیان باید می‌دانستند که این کشتی‌گیر در اجرای فن کمر از تبحر بالایی برخوردار است، آنها باید این نکته را به اخلاقی گوشزد می‌کردند که تا جایی که ممکن است از درگیری شدن با این ازبک بپرهیزد، آن هم در شرایطی که 7 بر صفر از و ی جلو افتاده و کمتر از دو دقیقه تا پایان مسابقه فرصت باقی مانده است.

در همین لحاظات حساس است که هنریک مربی و کوچ به چشم می‌آید وگرنه در بحث تمرین اکثرا مربیان در یک سطح هستند.

در همین بزنگاه‌ها است که عیار کادر فنی مشخص می‌شود، یک مربی کاربلد علاوه بر آموختن فنون صحیح به شاگردان خود باید هنر مدیریت کشتی را نیز به آنها آموزش دهد. یکی دیگر از مواردی که می‌توان ضعف کوچینگ را در آن دید، ماجرای دیسکالیفه شدن حمید سور‌یان در برابر روش بایراموف آذربایجانی است.

بی‌شک حمید سوریان، نابغه کشتی کشورمان، پر امیدترین کشتی‌گیر در لاس و‌گاس محسوب می‌شد.

قهرمان المپیک و جهان در حالی عازم رقابت‌های جهانی آمریکا شد که سال گذشته در رقابت‌های جهانی تاشکند ازبکستان موفق به کسب مدال طلا شده بود.

سوریان در دور اول استراحت کرد و در دور دوم با امتیاز عالی 8-0 روبیر از ونزوئلا را شکست داد تا حریف هاکی بنی قهرمان اروپا از فنلاند شود، نابغه کشتی جهان شانه‌های قهرمان اروپا را به خاک رساند و با ضربه فنی او را بدرقه کرد تا به دور چهارم برسد.


سوریان در دور چهارم مقابل روش بایراموف فرنگی کار کهنه کار جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

حمید سوریان در این مسابقه با دو ضربه‌ای که به صورت حریف آذری خود وارد کرد از سوی رئیس تشک دیسکالیفه شد و دست بایراموف در حالی که هیچ فنی نزده بود، به عنوان فرد پیروز بالا رفت.

دیدن صحنه استیصال حمید سوریان بر روی تشک دل هر ایرانی را به درد می‌آورده و باز آنچه که محرز شد ضعف کوچینگ بود اگرچه از حمید سوریان با کوله‌باری از تجربه و عنوان جهانی انتظار می‌رفت بتواند کشتی خود را مدیریت کند، اما وقتی در این شرایط کشتی‌گیری به هر دلیلی نتواند به خود مسلط باشد این وظیفه مربیان کنار تشک است که وی را هدایت و راهنمایی کنند.

سوریان در این میدان بنا به گفته کارشناسان، کاملا تنها رها شده بود و وی بار سنگینی از مسئولیت را بر دوش خود احساس می‌کرد، فشارهای روانی وارده بر سوریان باعث شد او نتواند با تمام توان کشتی بگیرد. اولین خطای او که باضربه سر به صورت بایراموف کوبید در شرایط عادی از سوریان بعید بود، اما  همانطور که عنوان شد فشارهای روانی و مسئولیت سنگین کار دست قهرمان المپیکی ما داد.

دقیقا در همین‌جا است که مربی و یا کوچ باید نقش خود را ایفا کند، اگر سوریان پس از آن خطا و از دست دادن 2 امتیاز به درستی هدایت می‌شد و اگر کسی بود که وی را آرام می‌کرد، به خصوص در زمانی که حریف مشغول مداوا بود او هرگز دیسکالیفه نمی‌شد. 

و باز هم سوریان پس از این شکست، تحمل یک شکست ناباورانه در برابر حریف کره شمالی شد. وی که باید برای کسب مدال برتر می‌جنگید در برابر چول‌یون در حالی که 5-0 پیش بود 6-5 شکست خورد تا از رسیدن به دیدار رده بندی باز بماند.

از دست دادن برتری 5بر 0 و عوض کردن آن با شکست 6 بر 5 چیزی نیست، جز اشتباه کشتی‌گیر و البته درست هدایت نشدن او. متاسفانه از این دست، شکست‌ها در لاس‌ و‌گاس بازهم داشتیم.

یوسف قادریان جوان شایسته کشورمان که برای اولین بار راهی مسابقات جهانی بزرگسالان شده بود، در وزن 80 کیلوگرم خوش درخشید، اما به آنچه که حقش بود نرسید. وی پس از استراحت در دور اول، نماینده کشور ساموآ را 11 بر صفر شکست داد تا در دور سوم در برابر یک کشتی‌گیر کره‌ای به نام هیوک‌ کیم قرار بگیرد، قادریان این کشتی‌گیر را با امتیاز عالی 8بر 0 در تایم اول شکست داد تا با شایستگی به دیدار نیمه نهایی برسد. 

وی در دیدار نیمه نهایی در برابر ساسونوسکی حریف بلاروسی به میدان رفت ودر حالی که تا لحظات پایانی 3-0 از حریف جلو  بود. با گرفتن یک اخطار و از دست دادن یک امتیاز در خاک نشست و حریف با اجرای یک فن دو امتیازی قادریان را شکست داد.

علاوه بر این، افشین بیابانگرد هم دور دوم در برابر حریف آلمانی خود پیروزی سه-صفر را با باخت 5بر 3 عوض کرد.

بی‌گمان وقتی کشتی‌گیر، پیروزی خود را با باخت آن هم در لحظات آخر عوض می‌کند، عامل آن غفلت خود ورزشکار و درست هدایت شدن است. در هر یک از دو موردی که عنوان شد اگر کوچ تیم به کشتی‌گیران خود نکات تاکنیکی را گوشزد می‌کرد و از آنها می‌خواست روش کشتی خود را برای حفظ نتیجه تغییر دهند، الان ما به جای یک مدال برنز در وزن 80 کیلوگرم و از دست دادن سهمیه‌های المپیکی در اوزان مختلف نتایج بهتری می‌توانستیم بگیریم، به‌طوری که قادریان خود اعتراف کرد که اگر در خاک باهوشتر عمل می‌گردم می‌توانم حریف را شکست دهم

**سرمایه سوزی

نکته دیگری که در لاس و‌گاس به چشم آمد، حضور کشتی‌گیران و مربیان کشورمان در تیم‌های ملی دیگر کشورها بود.

در حالی که ما در تیم ملی فرنگی خود از ضعف کوچینگ ضربه می‌خوریم، سرمایه ارزشمندی مانند جمشید خیر آبادی و یکی از مربیان سابق تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در زمان محمد بنا، هدایت تیم ملی جمهوری آذربایجان را برعهده داشت.

قطعا لژیونر شدن مربیان و ورزشکاران در همه‌جای دنیا مرسوم است، اما نکته این است که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

علاوه بر خیرآبادی، آذری‌ها، سامان طهماسبی و صباح شریعتی دو کشتی‌گیر کشورمان را نیز به خدمت گرفته بودند و با حضور این دو ورزشکار ایرانی و سرمربی ایران جلوتر از ما به روی سکو رفتند.

طهماسبی برای آذری‌ها مدال برنز وزن 85 کیلوگرم را گرفت و 8 امتیاز برای آنها به ارمغان آورد.

صباح شریعتی نیز در 130 کیلوگرم پنجم شد و 6 امتیاز به حساب آذربایجان افزود تا این کشور با 14 امتیاز اهدایی دو کشتی‌گیر ایرانی خود، 39 امتیازی شود و بر روی سکوی دوم جهان بایستد.

همانطور که عنوان شد ما در حالی خیر آبادی را به آذری‌ها دادیم که نیاز به کوچی توانمند در کنار تشک را در لاس و‌گاس با پوست و گوشت خود احساس کردیم.

از طرفی دیگر ما در 130 کیلوگرم نماینده‌ای سبک وزن به نام مهدی علیاری را عازم لاس‌ و‌گاس کردیم که این کشتی‌گیر نتوانست موفقیتی را به دست آورد و در جایگاه 26 قرار گرفت، اما به راحتی صباح شریعتی را که خود به او نیازمندتر بودیم به آذربایجان کوچاندیم تا وی برای آنها امتیاز بیاورد به عبارت دیگر ما با سلاح‌های خود حریفان خودمان را تجهییز کردیم.

اگر نامهربانی‌ها با افراد کاربلد و لج و لجبازی‌ها را کنار می‌گذاشتیم و از تمام سرمایه‌های موجود در کشتی فرنگی بهره‌ می‌بردیم و آنها را مجبور نمی‌کردیم جلالی وطن کنند.شاید اکنون یکی از سکوها را در لاس و‌گاس زیر بار خود می‌دیدیم.

نکته دیگری که رقابت‌های جهانی لاس و‌گاس به ما نشان دار این بود که دیگر کشورهای جهان سخت در تلاش هستند تا عناوین جهانی را از آن خود کنند.

همیشه در رقابت‌های جهانی و المپیک ما از ترکیه، آذربایجان و روسیه به عنوان حریفان خود نام می‌بریم اما در لاس و‌گاس ما کمتر در برابر رقبای سنتی خود به میدان رفتیم و بیشتر به حریفانی از دیگر کشورها باختیم.

به جز سوریان که در برابر حریف آذری خود دیسکالفیه شد، زیدوند در برابر حریف اسکواک از گردونه رقابتها حذف شد. بیانگرد در برابر حریف آلمانی باخت و حذف شد. سعید عبدولی در برابر حریف دانمارکی باخت. قادریان به حریف بلاروس باخت. اخلاقی در برابر حریف ازبک ضربه فنی شد. 

علیاری در برابر حریف مجارستانی خود تن به شکست داد و حذف شد.

همانطور که مشاهده می‌شود، فقط یک کشتی‌گیر ما به حریف سنتی  باخت و شش نماینده دیگرمان در برابر حریفان دیگر شکست خوردند، این نکته کاملا نشان می‌دهد که کشورهای جهان بیکار نشسته‌اند و برای تصاحب سکوهای جهانی سخت در تلاش و تقلا هستند و با این وضعیت ما به راحتی از کنار سرمایه‌های ارزشمند خود می‌گذرد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار