دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: خانواده اولین و بهترین بستر برای پرورش و هویت‌بخش است و خانواده می‌تواند به عنوان عاملی برای حفظ ارزش‌های یک جامعه عمل کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌مرادی در جمع خواهران فعال کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد 10 استان کشور در مشهد افزود: در جامعه نبوی محبوب‌ترین بنای اجتماعی خانواده است که با ازدواج شکل می‌گیرد و این مفهوم به روشنی در دین اسلام به آن اشاره شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه علمای تعلیم و تربیت معتقدند که بیشترین قسمت تربیت، در خانواده شکل می‌گیرد، گفت: هویت انسان در همان سال‌های نخست زندگی پی‌ریزی می‌شود و خانواده بهترین و دومین جایی است که نیازهای اولیه و اصلی انسان به بهترین نحو در آن برآورده می‌شود.

وی تصریح کرد: نپرداختن به نیازهای فطری و اصلی انسان می‌تواند تبدیل به منشاء مشکلات و بیماری‌های روحی و روانی آینده انسان شود و از این روست که خانواده نقش بسزایی در کاهش بسیاری از انحرافات اجتماعی و کاهش آسیب‌پذیری جامعه می‌تواند ایفا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاه مرادی اظهار داشت: خانواده اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین نهاد جامعه است و سلامت جامعه و خانواده به هم گره خورده است و نمی‌توان از تأثیرات این دو بر یکدیگر غفلت کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، آغاز و تمرین مهرورزی را از خانواده دانست وافزود: تمرین مهرورزی از خانواده به جامعه منتقل می‌شود و تشکیل خانواده و ازدواج موجب ایجاد کانونی برای آرامش است که با ایجاد روابط در خانواده براساس محبت و مودت باید باشد.

وی درباره ازدواج گفت: اگرچه به ظاهر ازدواج پاسخ به یک نیاز جسمی و روحی است، اما در تعالیم اسلامی از آن به عنوان محصول تفکر انسان یاد شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاه مرادی با اشاره به اینکه تربیت در خانواده شکل می‌گیرد، تصریح کرد: مسئولیت‌پذیری، آرامش، صرفه‌جویی، احترام به حقوق دیگران در خانواده آموزش داده می‌شود و همین موارد، شاخص فرهنگ عمومی در جامعه قرار می‌گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، از هموارکردن مسیر ازدواج جوانان به عنوان یک وظیفه شرعی یاد کرد و اظهار داشت: با مراجعه به آیات قرآن کریم متوجه می‌شویم که همه از جمله حکومت اسلامی، تشکل‌ها، خانواده‌ها، نهادها، افراد باید به این وظیفه شرعی عمل کنند زیرا هموار کردن مسیر ازدواج جوانان تنها متوجه یک شخص، گروه، نهاد یا مجموعه‌ای نیست.

وی گفت: دختر و پسری که حتی در شرایط نامساعد اقتصادی با هم ازدواج می‌کنند باید چشم به کمک‌های الهی داشته باشند زیرا خداوند در ازدواج به زن و مرد وعده گشایش و بهره‌مندی از فضل خود را داده است و این زن و مرد هستند که با کار و فعالیت و تلاش مشترک و استفاده از رحمت و فضل الهی بر بی‌نیازی اقتصادی در زیر سقف مستحکم و کانون گرم خانواده می‌رسند.

حجت‌الاسلام شاه مرادی خاطرنشان کرد: مباحثی همچون بررسی علل بی‌رغبتی جوانان در سن ازدواج به مقوله ازدواج، همسریابی و روش‌های نوین در یافتن همسر، آموزش‌های زوجین در قبل و سال‌های نخست ازدواج، مشاوره‌های قبل از ازدواج، به چالش کشیدن آداب و رسوم نادرست در امر ازدواج از جمله مواردی است که در موضوع ثبات و پایداری خانواده در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور با تأكید بر توجه به امور خانواده گفت: متأسفانه آمار طلاق در كشور رشد دارد و در بحث ازدواج و طلاق دچار چالش هستیم.

وی با اشاره به اینكه طبق بررسی انجام شده اغلب سایت‌های ازدواج و همسریابی صلاحیت ندارند تصریح كرد: سایت همسرگزینی تبیان از جمله سایت‌های مطمئنی است كه در امر ازدواج نقش خانواده، متدینان پررنگ‌تر دیده شده و مساجد نیز باید در این امر وارد شوند.

حجت‌الاسلام شاه مرادی افزود: كانون‌ها می‌توانند نقش مكمل مدارس و دانشگاه‌ها را ایفا كنند و كاستی‌های این مجموعه را جبران نمایند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور گفت: شوراهای فرهنگ عمومی در هر استان وظیفه دارند نسبت به مسأله تحكیم خانواده فعالیت كنند و تا پایان سال اصولی برای این منظور به استان‌ها ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام شاه مرادی تصریح كرد: كانون‌های فرهنگی هنری مساجد مهم‌ترین نقش را در استان‌ها و شهرستان‌ها دارند و اعضای این كانون‌ها باید نقش خود را شناخته و آن‌ها را عملیاتی كنند.

وی گفت: كانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در برابر تمام فعالیت‌ها و مسائل فرهنگی كشور احساس مسئولیت كنند و هیچ مركز فرهنگی مهم‌تر از این كانون‌ها نیست.

حجت‌الاسلام شاه مرادی با اشاره به خواهران فعال كانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: شما سربازان جنگ نرم انقلاب امروز جامعه هستید.

وی تصریح كرد: ما نمی‌توانیم جلوی تكنولوژی را بگیریم بلكه باید آن را مدیریت كنیم و نگذاریم ابزارها و سیستم‌ها ما را مدیریت كنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور با تأكید بر نقش تأثیرگذار خانواده اظهار داشت: طبق بررسی انجام شده 71درصد مردم از ماهواره استفاده می‌كنند و متأسفانه اولین نقطه هدف ماهواره‌ها و شبكه‌های اجتماعی معاند نظام خانواده هستند.

وی افزود: حرمت‌شكنی یكی از سلاح‌های دشمن است كه بلای جامعه و خانواده شده است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.