صنعت خودرو کشور در هفته گذشته بستر اتفاقات و اخباری بود که شاید بتوان کاهش تولید خودرو در دو کارخانه بزرگ را در ردیف نخست لیست اخبار منتشر شده قرار داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، گزاف نیست اگر بگوییم مهم ترین خبر هفته گذشته در خودروسازان ایرانی، کاهش تولید محصولات سواری در مرداد بود. طبق آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو، در مجموع طی مرداد امسال، در مجموع هشت هزار و 27 دستگاه کمتر از تیر ماه تولید داشتند تا آمارشان 9.5 درصد افت کند.

این در شرایطی است که تولید در تیر ماه و نسبت به خرداد نیز افتی بیش از هشت درصد داشت و این نشان می دهد خودروسازی کشور در سیر نزولی تولید قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان، کم محلی مشتریان به بازار خودرو دلیل اصلی روند نزولی تولید در جاده مخصوص است و هیچ بعید نیست این شرایط در شهریور ماه نیز ادامه داشته باشد. با توجه به آنکه تحریم بازار از سوی مشتریان همچنان ادامه دارد، باید منتظر ماند و دید آیا لکوموتیو صنایع ایران می تواند خط عوض کرده و از ریل نزول خارج شود. 

البته آمار تولید خودروسازان در پنج ماهه امسال افزایشی بوده است، چه آنکه سه غول جاده مخصوص توانسته اند با تیراژ بیش از 365 هزار دستگاهی شان، افزون بر 16 درصد به تولید خود بیفزایند. از نکات قابل توجه آمار تولید خودروسازان می توان به کاهش تولید پراید و رانا در کنار آغاز تولید خودرو چینی هایما (در ایران خودرو) اشاره کرد. همچنین لقب پرتیراژترین خودرو کشور همچنان در اختیار پراید است و پس از آن، پژو پارس بیشترین تیراژ را در اختیار دارد. 

شرط هیوندایی برای مونتاژ خودرو در ایران
دیگر خبر مهمی که هفته گذشته در خودروسازی کشور منتشر شد، برنامه هیوندایی موتورز کره برای مونتاژ خودرو در ایران بود. آن طور که برخی رسانه ها گزارش دادند، مسوولان هیوندایی (بزرگترین خودروساز کره جنوبی) در دیدار چندی پیش خود با مقامات وزارت صنعت،معدن و تجارت ایران، از علاقه و آمادگی برای مونتاژ خودرو در کشور صحبت به میان آورده اند.

آنها البته یک شرط مهم را لحاظ کرده اند، ان هم مستقل کار کردن در ایران است. بنابر اخبار منتشر شده، مسوولان هیوندایی تاکید کرده اند که نمی خواهند با هیچ کدام از خودروسازان ایرانی شراکت کنند و قصد دارند به تنهایی و با خرید یا احتمالا ساخت کارخانه، به مونتاژ خودرو در کشور بپردازند.

سایپا خودرو آمریکایی می سازد
دیگر خبر هفته گذشته رسانه ها در حوزه خودرو، به احتمال همکاری فیات ایتالیا و سایپا مربوط می شود.

بر این اساس، گفته شده که فیات-کرایسلر آمریکا قصد دارد با سایپا وارد شراکت مستقیم شده و محصولات خود را در این شرکت تولید کند. ازآنجاکه فیات سهامدار کرایسلر آمریکا به شمار می رود، خیلی ها بر این باورند که همکاری این شرکت (فیات) با سایپا می تواند در آینده به تولید خودرو آمریکایی در ایران بیانجامد.
قیمت خودرو بالا نرفت
هفته گذشته اما اگرچه قرار بود خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش داده و آن را اعلام رسمی کنند، با این حال این اتفاق رخ نداد.

گویا اظهارات دو هفته پیش وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» از یک سو و رکود سنگین در بازار خودرو از سوی دیگر، خودروسازان را فعلا از افزایش قیمت محصولات شان منصرف کرده است.

هرچند خودروسازان اصرار دارند که به دلیل افزایش هزینه های تولید، قیمت خودروهای داخلی باید بین 10 تا 12 درصد افزایش یابد، اما کارشناسان و فعالان بازار، این کار (افزایش قیمت) را اقدامی نامناسب دانسته و بر ریسک بالای آن تاکید می کنند. به اعتقاد آنها، خودروسازان داخلی اگر قیمت محصولات خود را در شرایط فعلی بالا ببرند، چیزی جز رکود بیشتر و کاهش خرید محصولات شان، نصیب آنها نخواهد شد.


منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام / 
برچسب ها: هیوندا ، خودروسازی ، سایپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۲۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
آقايان- آقا زاده ها - مسئولين
لطفاً به فكر مردم خودتون باشيد- به فكر ملت خودتون باشيد
چرا يه نظر سنجي نميكنيد؟
چرا سليقه مردم و راحتي كار مردم و امنيت جان مردم را در تصميمات خودتون دخالت نميديد و با يه خودرو ساز درست حسابي قرارداد نميبنديد؟
مردم همه دوست دارند بريد سمت ژاپن و آلمان و امريكا
لطفاً لطفاً فقط با خودرو سازان اين كشورها وارد مذاكره بشيد و خط توليد يا مونتاژ اينها را وارد ايران كنيد
با تشكر
Iran (Islamic Republic of)
ضد سایپا
۰۹:۱۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
اونها هم فهمیدن تو سایپا و ایران خودرو (سایه ی بی پا و ایران دررو) چی میگذره
حالا دیدین کمپین جواب میده دوستان
Iran (Islamic Republic of)
تیمور
۰۴:۱۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
بزار کارخانه های ایران بخوابن، مابه فکر جون مون هستیم من راضی هستم 40 میلیون بدم هیوندا سوارشم تا پول بدم به لگن های ساخت داخل با سه برابر قیمت واقعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
اگه بذارن شروع کنه و با قیمتی که میخواد خودروهاش رو بفروشه! چون با توجه به پایینتر بودن دستمزد در ایران این خودرو ساز میتونه با قیمت مناسب خودرو عرضه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
خوب حق دارند شما فکر کردی با شراکت با سایپا یا ایران خودرو!!!!!!!!! آبروی خودشونو میبرن؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۲ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
به هیچ وجه اجازه این کار نباید به هیوندا داده شه،اگرم نمیخواد بره بهتره،ما کسانی رو میخواهیم که یک انتقال دانش بدن،دوم محصولاتی رو که توسط کارگران و مهندسان ایرانی تولید میشن رو هم متعهد شن به کشورهای دیگر خودشون صادرات کنن وباعث ارز آوری شه،و الا ما یار میخوایم نه بار،مه بیان و جیب خودشونو پر کنن برن چون با واردات فرقی نخواهد داشت،دیگر نباید پای این قرداد های ترکمنچایی به صنهت خودرو باز شه،تا به وسیله اون صنعت خودروسازیمون رشد کنه و به طبع صادرات و درنتیجه افزایش تولید ناخالص کشور و هدف خروج از رکود و ارتقای ارزش پول ملی و جلوگیری از خروج ارز
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی حشمتی
۱۲:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
هیوندایی خوب شرطی گذاشته است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
شرط هیوندایی کاملا درست است.
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۳۴ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
خدا خودش از دست های پشت پرده خبر داره،انشاالله که خودرو سازها به فکر جان مردم باشند و اینقدر به مردم فهیم ایران توهین و مردم را ... فرض نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۲:۱۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
ژاپن وآلمان همراه مناسب هستند
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۰۹:۴۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
درد اینجاست که عمر شرکت هیوندا و کیا در حدود عمر شرکت ایرانخودرو هستش.
کی میخوایم به خود بیایم نمیدونم. حتی الان حمایت از تولید داخلی هم ظلم به کشور و ایدها و نخبه هاست. کاش حرف اول مملکتو نخبه ها میزدن نه بی سوادا.
البته نخبه به معنای نخبه، نه اینکه حتما نخبه ای باشه که آستین کوتاه نپوشه و خانوادش چادری باشن و ... . ارزش ها باید تغییر کنه
آخرین اخبار