رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در سخت‌ترین شرایط با دولت عراق در زمینه مقابله با تروریسم همکاری کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری مشترک علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با "سلیم الجبوری" رئیس مجلس عراق ظهر امروز(شنبه) در تالار مشروطه ساختمان مجلس برگزار شد.

لاریجانی در ابتدای این نشست خبری مشترک ضمن خوش آمدگویی به رئیس مجلس عراق گفت: امروز برای ما افتخارآمیز است که استاد الجبوری، رئیس محترم پارلمان عراق و هیئت همراه به ایران سفر کرده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور عراق، کشور همسایه، دوست و برادر ماست و دو کشور از دیرباز با یکدیگر ارتباط وسیعی داشته اند، اظهارداشت: عراق امروز به عنوان یک کشور مهم و دارای ساختار دموکراتیک در منطقه مطرح است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت جدید عراق بوده است، تصریح کرد: ایران حتی در سخت‌ترین شرایط که جریانات تروریستی به دنبال برهم ریختن اوضاع داخلی عراق بودند با درخواست این کشور در مقابله با تروریسم با دولت عراق همکاری کرده است.

وی ادامه داد: ملت عراق امروز توانسته یک دولت وحدت ملی ایجاد کند و تمام گروه‌های دیگر را در درون خود ثبات بخشد تا بتواند یک دولت باثبات و توانمند را به وجود بیاورد.

لاریجانی با اشاره به مذاکرات امروز خود با رئیس مجلس عراق و با بیان اینکه خوشبختانه روابط دوستانه و صمیمانه‌ای بین مجالس دو کشور برقرار است، تأکید کرد: امروز در زمینه همکاری‌های تجاری، تعمیق در روابط سیاسی و فرهنگی و همچنین در زمینه‌ امنیت پایدار و مبارزه با تروریسم گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و رئیس مجلس عراق هم گزارشاتی از تحولات منطقه و ضروریاتی که در ایجاد همگرایی و پایداری امنیتی منطقه مؤثر است، ارائه کرد.

لاریجانی ادامه داد: من مطمئنم سفر رئیس مجلس عراق به ایران سفر موفقی خواهد بود که امیدواریم نتیجه این سفر به بهبود بیش از پیش روابط دو کشور و همچنین تأثیر ایجاد آرامش در منطقه بینجامد.


** الجبوری: حل مشکلات عراق بدون کمک ایران امکانپذیر نیست

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه این کنفرانس خبری سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق با ابراز خوشحالی از سفر به ایران و ملاقات با لاریجانی گفت: مذاکرات ما با رئیس مجلس شورای اسلامی بر اساس خاستگاه روشن و مشترکی صورت گرفت چرا که ایران همواره نقش مهمی در موضوع بهبود امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند.

رئیس مجلس عراق در ادامه تأکید کرد: با توجه به عمق مناسبات دو کشور همچنین ماهیت روابط فیمابین، تصمیماتی در مذاکره با رئیس مجلس ایران مطرح شد که می‌تواند به بهبود همکاری‌های مشترک بینجامد.

الجبوری اظهار داشت: طی یک سال گذشته بیش از 200 سفر میان مسئولان دو کشور صورت گرفته و در زمینه‌های قانون‌گذاری، مسائل اجرایی و همچنین موافقتنامه‌های بین‌المللی در موضوعات امنیتی و اقتصادی همکاری‌هایی انجام شده است که مطمئنا این همکاری‌ها به تقویت روابط اقتصادی دو کشور می‌انجامد.

رئیس مجلس عراق در ادامه بیان داشت: ما در این فرصت از تلاش‌های تیم مذاکره کننده ایرانی تقدیر می‌کنیم و امیدواریم بازتاب‌های توافق ایران و گروه 1+5 در جهت امنیت منطقه نمود پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عراق با چالش‌های بزرگی مواجه است، بیان داشت: عراق در حال حاضر با چالش بزرگی چون داعش و بحران اقتصادی مواجه است و قطعا اگر همکاری جمهوری اسلامی ایران نبود، عراق نمی‌توانست از برخی بحران‌ها عبور کند.

الجبوری در پایان با بیان اینکه در شرایط فعلی، دو کشور ایران و عراق روابط پارلمانی مطلوبی با هم دارند، خاطرنشان کرد: امروز درباره بهبود بیش از پیش روابط عراق با ایران به مذاکره نشستیم که بارزترین وجه آن‌ تلاش آقای لاریجانی در جهت میزبانی عراق برای اجلاس پارلمانی کشورهای اسلامی بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار