موزه آب قاین ، تنها موزه آب خراسان جنوبی است،که شاهراه‌های آبی مرتبط به دوره‌های تاریخی و نمونه هایی از تأسیسات آبی (سدها، آب انبارها، قنوات و...)و وقف‌نامه‌ها را به نمایش گذاشته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ این آب انبار در انتهای کوچه سنگی که بازار قدیم قاین در آن واقع بوده است قرار دارد و به همین دلیل به آب انبار بازار معروف است ، که از قنات (کهناب) آبگیری می‌شده است.

بنای آب‌انبار دارای کلیه قسمت‌ها و مشخصات اصلی آب‌انبارها می‌باشد و دارای راه‌پله ایست که به پاشیر منتهی می‌شود.

با توجه به پوشش آب انبار و شواهد تاریخی موجود بنای آب انبار مربوط به دوره تیموری بوده است..

بنای آب انبار دارا ی کليه قسمتها و مشخصات اصلی آب انبارها می‌باشد ، به جز سردر که به دليل مرور زمان و استفاده نشدن از بنا و همچنين زلزله و تخريبها و دخل و تصرفات انسانی از بين رفته‌است و هيچ گونه اطلاعی از شکل اوليه آن در دست نيست.

پيشخوان آن 5 متر بوده است که در حال حاضر فقط پلان آن موجود است و پوشش آن در دوره اخير صورت گرفته است.

راه‌پله آب انبار دارای 32 پله می‌باشد که به پاشير منتهی می شود و مصالح به کار رفته برای ساخت پله ها آجرهای با ملات شفته و ساروج بوده است.

استوانه مخزن تا پاکار با ملات ساروج پوشش يافته است وظرفيت ذخيره آب 287 متر می باشد.

پوشش مخزن نيز به صورت پلکانی(3 پله) با آجرهای ( 25*25*5 ) و ملات گچ می‌باشد و قوس استفاده شده در پوشش آب انبار قوس مربع (شمشيری) است.

مخزندارای يک آبگير در ضلع غربی بنا و يک سر ريز در ضلع شرقی آن می‌باشد، چهار دريچه به ارتفاع 27/1 متر در چهار طرف آب انبار قرار دارد که احتمالاً علاوه بر تزيينات تهويه، سرد کردن آب انبار (بدليل قرار گرفتن در جهت باد) و دسترسی سريع تر به مخزن آب انبار طراحی و ساخته شده‌است.

هيچگونه تزيين خاصی دربنای این موزه ديده نمی شود ، به جز در نمای دور آن که دارای چهار طاق با فواصل مساوی است که به روش ضربی اجرا شده اند.

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.