دهکده پلکانی روئین اسفراین در خراسان شمالی ، زادگاه در هم تنیده شدن تار و پودهای چادر شب بافی است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، روستای روئین در 27 كيلومتری شمال اسفراين واقع شده و دارای آب و هوای معتدل كوهستانی با زمستان‌‌های سرد و پر برف و تابستان‌های معتدل است.

آب فراوان، باغهای اين روستا را پر رونق ساخته بطوريكه هيچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌بهره نبوده و از جمله محصولات اين روستا سيب، گلابي، گردو، انگور، هلو و زردآلو است .

اما اهالی پر تلاش روئین در 6ماهه دوم سال که فارغ از کار کشاورزی می شوند دست روی دست نمی گذارند و به هنر چادرشب بافی برای به چرخش در آوردن رنگهای سبز و سفید و قرمز مشغول می شوند به طور مستمر در تمام روزهای سال به بافندگی وقت می گذرانند.

همین علاقه مندی بانوان این روستا به هنر چادرشب بافی موجب رونق اقتصادی این منطقه شده است به طوری که تعداد فعالان در این روستا به 100نفر و میزان تولید سالانه آنها به بیش از 150 هزار متر مربع میرسد و امروزه تولیدات این هنرمندان چیره دست جایگاه ویژه ای در بازار های داخلی و خارجی داشته است.

خانم کاوه یکی از اهالی این روستا می گوید:از اینکه دستبافته هایشان در اقصی نقاط جهان هر نگاهی را به خود خیره می کند بسیار خرسند است .

وی می افزاید : زیبایی و مرغوبیت این بافته ها در نمایشگاه های بین المللی و داخلی نیز حرف اول را می زند .

اکنون با گستردگی کاری که چادر شب بافی در روئین داشته نخستین نساجی سنتی کشور در این دهکده راه اندازی شده است.

عابدی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی علت این نامگذاری را حجم بالای تولید و تعداد بافندگان در یک نقطه متمرکز می خواند و می افزاید : هر چه بر رونق این نساجی افزوده شود ایجاد فرصت شغلی برای جمعیت بیشتری امکان پذیر خواهد شد که در نتیجه موجب ماندگاری روستائیان در دهکده می شود.

زهرا خانم با 52 سال سن می گوید : 30 سال از بهترین دوران زندگیم را پای چوبه ی چادر شب بافی با عشق گذرانده ام و با هر تاری که در پود نقش می بندد شکر نعمت خدا را بجا می آورم و با این هنر لقمه ای نان حلال بر سر سفره دارم.

خدیجه خانم با 31 سال سن می افزاید :این هنر نسل به نسل در خانواده ما چرخیده و من در تلاشم این هنر را به جوانان و نوجوانان آموزش دهم تا همچنان این رسم که چادرشب سر جهاز عروسان بوده است باقی بماند.

سویدانلویی مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی یکی از ویژگی های بارز نساجی سنتی را استفاده از مواد اولیه بومی می خواند و می افزاید : به هیچ عنوان برای تهیه مواد اولیه تولیدات به خارج از کشور و سایر نقاط احساس نیازمندی نمی شود و این خود مسئله مهمی برای حمایت از تولید داخلی در بحث اقتصاد مقاومتی است .

یکی دیگر از هنرمندان این عرصه می گوید : برای آنکه تولیداتمان بیش از پیش به بازار عرضه شود با ایده جدیدی وارد کار شده ایم بطوری که تولیداتمان را متناسب با نیاز های روز وفق داده ایم .

ربابه خانم با 30 سال سن می افزاید : اهالی این روستا با پارچه چادرشب کت و شلوار ، کت و دامن و شال تولید می کنند که اخیرا یکی از این شال ها در سازمان ملی نشان مرغوبیت اخذ کرد.

مریم خانم با 25 سال سن می گوید : کیف ، رو مبلی ،رو میزی ،رو بالشتی کوسن و ... از جمله تولیدات ما با توجه به تقاضا در بازارها می باشد.

یکی از ویژگی های نساجی سنتی کشور دریافت مهر اصالت یونسکو است که می تواند برندی برای تولیدات این منطقه باشد .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.