به‌منظور بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های لبنان، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی با استاد و رئیس مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لبنان دیدار کرد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، پروفسور ویکتور الکک، رئیس مرکز زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان با حضور در بنیاد سعدی با سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بین‌الملل دیدار کرد و گزارشی درباره وضعیت آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های لبنان و زمینه‌های همکاری ارائه داد.

پروفسور الکک با بیان تاریخچۀ کوتاهی از شکل¬گیری رشتۀ زبان فارسی در دانشگاه¬های لبنان از 57 سال پیش تاکنون،گفت: زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان (کارشناسی زبان و ادبیات فارسی)، دانشگاه سن ژوزف (گرایش زبان فارسی) و دانشگاه روح‌القدس (ارائه واحد درسی زبان فارسی) تدریس می‌شود.

وی افزود: ازآنجاکه ادبا، شعرا و اهل فرهنگ از همۀ کشورهای عربی در لبنان گرد می‌آیند و از فضای باز سیاسی این کشور برای تبادل فرهنگ بهره می‌برند، برگزاری سمینارها و برنامه‌های علمی، فرهنگی، چاپ و توزیع کتاب، در حوزۀ فرهنگ ایرانی و زبان و ادبیات فارسی، تأثیر به سزایی در معرفی این فرهنگ و زبان به اندیشمندان و هنرمندان جهان عرب خواهد داشت.

وی به‌عنوان نمونه، از کنگره‌ای که با همکاری یکی از دانشگاه‌ها  برای معرفی اندیشه و فلسفۀ ملاصدرا در لبنان برگزار کرده‌اند، یادکردند.

پروفسور الکک پیشنهاد کرد، رایزنی فرهنگی ایران برای اطلاع‌رسانی از وجود رشته و گرایش زبان فارسی در دانشگاه‌ها، در نشریات و جراید، آگهی‌های تبلیغاتی چاپ کند چراکه مقولۀ گسترش فرهنگ ایرانی و زبان و ادبیات فارسی در جامعۀ علمی و فرهنگی لبنان، به معرفی و حمایت و توجه بیشتری از سوی رایزنی فرهنگی ایران نیاز دارد.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی نیز ضمن اشاره به برنامه و فعالیت‌های بنیاد سعدی اظهار کرد: در حال حاضر دو استاد ایرانی اعزامی در لبنان حضور دارند که آقایان دکتر فضیلت از دانشگاه تهران و دکتر کافی از دانشگاه شیراز.

وی با طرح این سؤال که « با توجه به حضور فعلی این دو استاد ایرانی در لبنان، امکان ارتقای رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در 3 دانشگاه نام‌برده وجود دارد؟»، گفت: برای ارتقاء رشته‌ها در سطح دکتری بنیاد سعدی چه کمکی می‌تواند ارائه دهد؟

رئیس مرکز زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان پاسخ داد: درصدد ارتقای این رشته تا سطح دکتری، به‌ویژه در دانشگاه لبنان، بوده و هستم، اما این کار بدون حمایت مادی و معنوی رایزنی فرهنگی ایران در لبنان امکان‌پذیر نیست، بنابراین  مجدد طرح موضوع خواهم کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.