به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به گزارش جهان، حسن رجبی در وبلاگ خود نوشت: شیعه در لغت یعنی تابع و پیرو، و در اصطلاح متكلّمین و فِرَق و مذاهب به گروهی از مسلمانان كه اعتقاد به امامت و خلافت بلا فصل علی بن ابیطالب ـ علیه السّلام ـ و یازده فرزند پاكش دارند، گفته میشود و به همین معنای لغوی چهار بار لفظ شیعه در قرآن آمده است از جمله سوره صافات آیه 83: وَ انَّ مِنْ شیعتهِ لَإبراهیم. و در روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ مقامی بسیار رفیع و از بالاترین درجات ایمان و معرفت است.
اگر ما بخواهیم شیعه واقعی حضرت علی ـ علیه السّلام ـ باشیم باید در دو جبهه جهاد كنیم. یكی جهاد علمی در عرصه آگاهی و بینش نسبت به مسائلی كه مربوط به شناخت و معرفت هر چه بهتر اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و دستورات و فرمایشات آنها است چون ما اگر بخواهیم شیعه واقعی باشیم باید بدانیم كه از چه كسانی پیروی میكنیم و آنها از ما چه توقّعات و انتظاراتی دارند و به ما چه دستوراتی دادهاند و دوّم آنكه: بعد از دانستن و معرفت احكام و معارف، باید آنها را به كار ببندیم و در این راه از منابع و افراد كاملاً مطمئن و متخصّص استفاده كنیم (جهاد عملی) و باید در هر دو زمینه برنامهریزی صحیح، اصولی و متناسب و دقیق داشته باشیم چون در هیچ كاری اعمّ از امورات دنیوی و اخروی، بدون برنامهریزی موفقیّتی در كار نخواهد بود.
بهترین و نزدیكترین راه رسیدن به چنین شناخت و معرفتی، مراجعه به روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ است كه اوصاف شیعیان را بازگو كردهاند:
1ـ مردی به امام حسین ـ علیه السّلام ـ عرض كرد: «ای فرزند رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ من از شیعیان شما هستم، حضرت فرمود: از خدا بترس و چیزی را ادّعا نكن كه خداوند بگوید: در ادّعای خود دروغ گفتی و گناه كردی، زیرا شیعیان ما كسانیاند كه دلهاشان از هر گونه مكر و فریب و كینه پنهان پاك باشد بلكه بگو: من از دوستداران شما هستم.
2ـ مردی به همسرش گفت: نزد فاطمه ـ سلام الله علیها ـ دختر رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ برو و سؤال كن آیا من از شیعیان وی هستم یا خیر؟ آن حضرت فرمود: به شوهرت بگو اگر به دستورات ما عمل میكنی و از چیزهایی كه ما نهی كردهایم، پرهیز میكنی از شیعیان ما هستی وگرنه، شیعه ما نیستی ... شیعیان ما از برجستگان اهل بهشت هستند ولی از محبّین ما و محبّین محبّین ما و دشمنانِ دشمنان ما و هر كس كه به قلب و زبان تسلیم ما باشد وارد بهشت میشوند امّا بعد از آنكه از گناهانشان پاك شدند.
3ـ امام باقر ـ علیه السّلام ـ : در شیعه علی ـ علیه السّلام ـ هفت خصلت وجود دارد: كسانیاند كه در دوستی ما، جان خود را به یكدیگر میبخشند و به دوستی ما، با یكدیگر دوست میشوند و برای زنده كردن و برپا داشتن مذهب ما به دیدار یكدیگر میروند و با هم رفت و آمد میكنند. اگر به خشم آیند، ستم نمیكنند و اگر از چیزی خوششان آمد، اسراف نمیكنند و برای همسایگان خود بركت هستند و برای كسانی كه با آنها معاشرت میكنند سلامتی و آسایشند.
4ـ امام باقر ـ علیه السّلام ـ : ای جابر آیا كسی تنها به اینكه بگوید خاندان پیامبر را دوست دارم دلخوش میشود و خود را از شیعیان ما میپندارد؟ به خدا سوگند پیروان ما كسانی هستند كه از خدا بترسند و فرمانبری او را پیشه خود قرار دهند و مردم آنها را به تواضع و ترس از خدا و امانتداری و زیاد یاد خدا كردن و روزه و نماز و نیكی به پدر و مادر و رسیدگی كردن به همسایگان فقیر و یتیمان و راستگوئی و قرآن خواندن و زبان خود را از عیوب مردم، باز داشتن میشناسد.
5ـ از علی ـ علیه السّلام ـ از نشانههای شیعه پرسیدند، حضرت فرمود: «آنها از شبزندهداری، زرد چهره و از زیادی روزهداری لاغراند و از بسیاری ذكر خدا گفتن لبهایشان خشك و چروكیده و بر آنان گَرد بیم و ترس خدا نشسته است.ـ بعد از ذكر این چند حدیث شریف، یادآوری چند نكته ضروری است:
1. بین محب و شیعه علی ـ علیه السّلام ـ فرق وجود دارد هرچند محبّین آن حضرت از اهل نجات و سعادتاند ولی شیعیان، برگزیدگان و برجستگان اهل بهشت هستند و اگر برخی از اوصاف شیعیان در ما نبود نباید ناامید بود بلكه با اتّكا به محبّت اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ حركت كنیم تا به درجات بالای ایمان نائل شویم.
2. در بین شیعیان واقعی هم مراتب وجود دارد و بعضی فرمایشات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ ناظر به این مراتب است (روایت 5) چنانچه بر طبق روایات، حتّی معرفت و مقامات ایمانی افرادی نظیر سامان و مقداد و ابوذر به یك اندازه نبوده است و هر كدام در یك مرتبه خاصّ بودهاند.
3. هر كس كه تصمیم گرفت به این فوز عظیم نائل شود، باید بداند كه از مهمترین امور و لوازم، تصمیم و عزم جدّی و اراده محكم است كه امام كاظم ـ علیه السّلام ـ در دعای روز 27 ماه رجب میفرماید: «و به تحقیق دانستم كه بهترین زاد و توشه برای سالكِ به سوی تو، اراده و عزم استواری است كه تو را انتخاب كند و اختیار كند و تو را بر سایر چیزها ترجیح دهد.»
و شخص باید از كارهایی كه مانع رسیدن به این هدف بزرگ است پرهیز كند و بداند كه با این تصمیم، شیطان و جنود شیطانی یك حساب جداگانه برایش باز خواهند كرد و از طرق مختلف سعی در تضعیف و سدّ راه این سالك خواهند شد و البته گرفتاریها و ابتلائاتی هم پیش خواهد آمد چنانچه در سوره عنكبوت آیه 2 میفرماید: «آیا مردم گمان میكنند كه با گفتن ما ایمان آوردیم رها میشوند و مورد امتحان و آزمایش قرار نمیگیرند»ولی الطاف و امدادهای غیبی خداوند كریم و جنود رحمانی مؤیّد و كمك چنین فرد سعادتمندی خواهد شد.
4. در این مسیر رهزن بسیار است و باید مراقب بود كه گرفتار دام افراد نادان و یا گمراه مغرض نیافتاد بلكه باید از طریق كتاب و سنت اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ طیّ طریق نمود كه راهی غیر از طریق اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ محكوم به ضلالت و گمراهی و شقاوت است و معلّمان و مربّیان این طریق مقدّس عالمان ربّانی و وارسته هستند كه به حقّ نائبان امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ هستند چنانچه آن بزرگوار فرمودند: اما در پیشامدهای روزگار به راویان احادیث (فقهاء اسلام شناس) رجوع كنید و باید توجه داشت كه شیعه واقعی در احكام حلال و حرام دقیق است و ذرّهای تخطّی نمیكند و اهل مسامحه و سهلانگاری نیست.
عجله كردن و روی آوردن به برخی كتابها و اوراد و اذكار كه مورد تأیید عالمان ربّانی نیست. آفت و مانع راه است بلكه به فرموده عارف ربّانی، حضرت آیت الله بهاءالدّینی ـ رحمه الله علیه ـ كتاب سیر و سلوك ما، باید همین رساله توضیح المسائل باشند.
5. در كنار انجام واجبات و ترك محرّمات كه شرط اصلی و ضروری است. اهتمام به انجام برخی امور موجب توفیقات بزرگی در این راه خواهد شد از جمله:
احسان و كمك به دیگران ـ نماز اوّل وقت ـ نماز شب ـ اخلاق خوب ـ صله ارحام و احترام به والدین ـ شركت در مجالس توسّل به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ ، احترام و محبّت به دوستداران اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ فقط به خاطر آنكه، آنها اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ را دوست دارند ـ هر شب قبل از خواب محاسبه نفس كردن و سنجیدن اعمالی كه در آن روز انجام دادهایم و تصمیم بر جبران و ترك كردن اشتباهاتی كه آن روز مرتكب شدهایم.
نتیجه: شیعیان واقعی كسانیاند كه در مقابل اوامر و دستورات خدای متعال و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ تسلیم محض باشند و دارای مراتب و مقامات مختلف هستند ولی اوّلین مرحله برای كسانی است كه در انجام واجبات و ترك محرّمات موفّق هستند و اگر این مرحله طی نشود، دسترسی به مراتب بالاتر محال و غیر ممكن است و هر قدر شخص صحیفه جانش را از رذائل پیراسته كند و به فضائل اخلاقی آراسته كند به مراتب بالاتری دست مییابد.
منبع:جهان نیوز
انتهای پیام/
من سنی هستم .
در حدی نیستم که بخواهم بگم سنی خوب است یا شیعه خوب است اینحا اومدم تا نظر شخصی خودم رو بگم .
ولی از کارهایی که سنی ها به هم مذهب خودشون میکونن شرمسارم.
در منطقه ما یعنی هرمزگان .
اگر کسی حتی به شوخی بگوید میخواهم شیعه بشوم . با آن فرد طوری برخورد میکونن که انگار آن طرف قاتل یا مثلا چیز بدتری است .
من خودم شخصا از این موضوع الان دارم رنج میبرم . شب روز دارن مزاحمت برای خودم و خانوادم ایجاد میکونن.
چرا ؟ چون به شوخی گفتم من شیعه شده ام . این حرف من باعت شده تمام همشهری هام دشمنم بشن .
اگه خداییش این است مذهب سنی من آن را نمیخواهم
من سنی هستم
از افغانستان چیکار کنم شیعه بشم
کتاب های اهل سنت را خواندم
بخداوند یکتا قسم دلم از دین سرد شد
اما دیدم شیعه بشم خیلی منطقیه
با آرزوی موفقیت برای شما
بنده با وصف اینکه 35 سال تا بحال قصد داشتم از مذهب. سنی شیعه علی ع شوم ولی توفیق نیافتم اما پسرم که 18 سال پیش به دنیا آمد هنوز زبان. نگرفته بود. در بار ماجرای حضرت امام حسن برام می گفت.