استان خراسان رضوی با وجودیکه جزء سه استان برتر کشور در صنعت چاپ است و جایگاه دوم این صنعت را داراست، سهم حوزه کتاب و مطبوعات در آن تنها 20 درصد است.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با توجه به آمارهای صنعت چاپ در کشور گفت: در حوزه صنعت چاپ تهران در جایگاه نخست، خراسان رضوی در جایگاه دوم و قم در جایگاه سوم این صنعت قرار دارند.

این درحالی است که به گفته رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان، 80 درصد فعالیت صنعت چاپ در استان به بسته‌بندی و 20 درصد به چاپ کتاب و مطبوعات اختصاص دارد، ضمن اینکه بیش از 33 درصد ضایعات در بحث بسته‌بندی وجود دارد.

بنا بر آمار ارائه شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، از میان 300 واحد چاپخانه‌ای استان، 189 واحد چاپخانه، 34 واحد لیتوگرافی، 64 واحد چاپ سیلک، 6 واحد چاپ دیجیتال، 6 واحد عملیات تکمیلی پس از چاپ و 1 واحد چاپ خاص هستند و4 هزار نفر با ظرفیت چاپ 2 هزار و 800 ورق در این صنعت اشتغال دارند.

از سوی دیگر با وجود 128 درصد هزینه سربار تولید در صنعت چاپ، 33 درصد بیمه، 33 درصد بهره وام، 16 درصد مالیات، 17 درصد حقوق و پاداش، 21 درصد هزینه‌های آب، برق و گاز و 10 درصد استهلاک کارخانه‌ها به نظر می رسد تولیدکنندگان نمی‌توانند از عهده مخارج خود برآمده و در نتیجه ورود کالاهای چینی را در پی دارد.

با توجه به اهمیت رشد صنعت چاپ در کشور، اگر به رشد این صنعت توجه نشود، در چاپ بسته‌های تولیدی پیشرفت نکرده و صادارت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر سهم 20 درصدی نشر کتاب و مطبوعات زنگ خطری است برای فرهنگ و توسعه آن در کشور؛ چراکه فرهنگ از دامن کتاب رشد می کند و افزایش سرانه مطالعه و قرار گرفتن کتاب در سبد کالای خانواده ها از ضروریات است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: صنعت ، چاپ ، کتاب ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.