هکرهاي تلفن همراه افرادي هستند که به طرق بسيار حرفه اي اطلاعات شخصي و محرمانه موجود در تلفن همراه را مي ربايند و با انتشار اين اسرار، حيثيت افراد را به خطر مي اندازند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، آنچه در اين گزارش مي خوانيد يك تجربه واقعي است از شخصي كه نشان مي دهد براي در امان ماندن از اين خطاي بزرگ، بايد گوشي تلفن همراه خود را از هر نوع عكس خصوصي، فيلم خانوادگي و پيامك شخصي، خالي كنيد. 

در ادامه ماجرا را از زبان اين شخص مي شنويد: آشنايي من با اين هكر کاملا اتفاقي بود، ماجرا از وقتي آغاز شد كه اتومبيل شخصي من، در نزديكي ايستگاه اتوبوس هاي بي¬آرتي دچار نقص فني شد و من مجبور شدم آن روز با اتوبوس به خانه بروم. 

داخل اتوبوس جواني تقريبا 20 ساله يك گوشي هوشمند با صفحه مانيتور نسبتا بزرگ در دست داشت که به ميله داخل اتوبوس تكيه داده بود. اين جوان بشدت سرگرم کار با گوشي خود بود و اصلا توجه نداشت كه مانيتور گوشي اش در ناحيه ديد من قرار دارد. 

ناخود آگاه متوجه شدم تصوير زمينه بر روي گوشي موبايل مرد جوان، عكس خصوصي يك خانم است که عكس به حالت خانوادگي تهيه شده بود و شباهت زيادي با خانم جواني كه كمي جلوتر در قسمت بانوان سرپا ايستاده دارد. 

بعد از مدتي مرد جوان که متوجه کنجکاوي من شده بود، رو به من کرد و گفت: بازي هاي گيمي خوبي وارد بازار شده که اوقات فراغت جوانان را پر مي كند. 

گفتم: چه شباهت عجيبي! عكس مانيتور شما بسيار شيبه اين خانم روبرو ايي است، با شما نسبتي دارد؟ 
گفت: هيس! يواش خوب معلومه چون عكس خودشه! 
گفتم: همسرتونه؟
در جواب گفت: نه بابا نمي شناسمش.
به مرد ناشناس گفتم: پس چرا عكسش در صفحه گوشي شماست؟
چون ديد من متوجه كارش شده ام، جواب داد: خوب معلومه موبايلش رو هك كردم، تازه عكس هاي بيشتري هم داره! ببين! 

سپس متوجه شدم يك پوشه اي كامل از عكس هاي خانوادگي آن خانم در اختيار اين جوان قرار گرفته است. 

با نگاه سوال برانگيز من، جوان تازه آشنا که از کار خود مسرور بود، گفت: اين خانم متوجه نبود بلوتوث گوشيش روشن است و من به راحتي وارد گوشي او شده و آن را هك كردم. 

مسير حركت ما طولاني شد و در اين حين او به من ياد داد كه اگر بلوتوث كسي روشن باشد بدون اطلاع آن شخص، مي توان به راحتي همه اطلاعات گوشي او را از شماره تلفن ها گرفته تا عكسها و فيلمها و پوشه هاي مخفي و محرمانه دزديد.

توضيح داد مسير طولاني رفت و آمد اتوبوسهاي تندرو را انتخاب ميكند تا براي سرگرم شدن، اطلاعات گوشي هاي بلوتوث روشن مردم را بخواند و در اين اتوبوس شلوغ افراد زيادي پيدا مي شوند كه بلوتوثهاي خود را روشن مي گذارند. 

پرسيدم اين كار چه سودي برايش دارد که در جواب گفت: اين كار براي من سرگرمي است و در آخر وقت موقع رفتن به منزل همه آنان را پاك مي كنم ولي اگر بخوام مي تونم بعدا به اون خانم زنگ بزنم و با او معامله کنم. 

آن شب متوجه شدم مردم ناآگاهانه ممكن است در چه دام هاي خطرناكي گرفتار شوند و با يك غفلت به يكباره اسرار زندگي خود را خيلي آسان در دسترس ديگران ببينند. 

در ادامه توضيح داد: مردم معمولا در داخل اتوبوس براي رد و بدل کردن آهنگ و پيام بلوتوث هاي خود را روشن مي گذارند و اگر تلفن همراه خود را مجهز به نرم افزارهاي ساده هك كنيم خيلي آسان مي توانيم به اطلاعات اين افراد دسترسي داشته باشيم. 

بدون شك در اين موارد صاحبان تلفن هاي همراه مقصر اصلي مي باشند که با داشتن آگاهي لازم در زمينه خاموش كردن بلوتوث ها در اماكن عمومي و شلوغ مي توان مشكل را حل کرد. 

مجازات قانوني: بر اساس ماده (1) قانون جرايم رايانه اي و خاص مصوب سال 93 هركس به طور غيرمجاز به داده ها يا سيستم هاي رايانه اي يا مخابراتي كه بوسيله تدابير امنيتي حفاظت شده، دسترسي يابد به حبس از 91 روز الي يك سال يا جزاي نقدي از 5 ميليون تا 20 ميليون محكوم خواهد شد. 

راه هاي در امان ماندن از شر هکرها

علي رغم وجود ماده قانوني و تلاش پليس براي دستگيري هكرهاي اطلاعاتي و دزدان اسرار مردم، به نظر مي رسد افزايش آگاهي عمومي و احتياط بيشتر در مورد اين مسئله مي تواند مشكل را حل كند.
1 – در محيط هاي عمومي و اماكن شلوغ به هيچ وجه بلوتوث خود را روشن نگذاريد.
2 – گوشي تلفن همراه را كاملا از هر نوع عكس، فيلم و پيامك خالي بگذاريد. 
3 – در رد و بدل کردن بلوتوث با افراد دقت كنيد.
4 – پيامك هاي مشكوك را هيچ موقع باز نكنيد. 
5 – به رايانه هاي متصل به شبكه اينترنت اعتماد نكنيد و هيچ گونه اطلاعات محرمانه در آن قرار ندهيد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار