نشست سه جانبه ایران، چین و آمریکا در رابطه با برجام در حاشیه پنجاه و نهمین نشست عادی کنفرانس عمومی سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

نشست سه جانبه ایران، چین و آمریکا درباره برجام برگزار شدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست سه جانبه ایران، چین و آمریکا در رابطه با برجام در حاشیه پنجاه و نهمین نشست عادی کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از امروز (دوشنبه) آغاز شده است، برگزار شد.

بخش‌هایی از متن سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی در این کنفرانس به شرح زیر است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق اساسنامه آن وظیفه اصلی ارتقاء کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در سراسر جهان را به عهده دارد و کنفرانس عمومی کنونی نیز بهترین فرصت برای مشارکت و تبادل آرا می‌باشد. در پرتو فتوای مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم مشروعیت تولید، انباشت و استفاده از سلاح های کشتار دسته جمعی شامل سلاح های هسته‌ای، کشور من پیوسته و به شکلی تغییر ناپذیر مسیر فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای مبتنی بر مشارکت سازنده و احترام متقابل را پی گرفته است.

از همین رو، ایران با هدف اعمال حق خود در امر فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای به مذاکراتی تاریخی پیوست که با انتخاب جناب آقای روحانی به ریاست جمهوری در خرداد 1392 (ژوئن 2013 میلادی) شکل تحقق به خود گرفت. اکنون من مفتخرم که اعلام نمایم ایران و کشورهای 1+5 پس از حدود 23 ماه مذاکرات سخت و فشرده، به توافقی دست یافته اند که در تاریخ 23 تیرماه 1394 (14 ژوئیه 2015 میلادی) در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تجسم یافت. پیام این توافق به جهان این است که نه تحریم‌های اعمال شده و نه تهدیدات نظامی هیچ اثری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت. این توافق افق فرصت‌هایی جدید را می‌گشاید و گامی به پیش توسط طرف‌های درگیر در این روند برای پایان بخشیدن به یک بحران ساختگی و غیر‌ضروری است که به عمد برای مدتی بیش از یک دهه به درازا کشانده شده بود.

علاوه بر آن، امضای یک نقشه راه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس همکاری و گفت‌وگو در تاریخ 14 ژوئیه 2015 نشانه دیگری از عزم راسخ کشور من برای اقدام در زمینه حل و فصل موضوعات حل‌نشده می‌باشد. همان گونه که جمهوری اسلامی ایران با تحقق اقدامات اعتماد ساز داوطلبانه خود و گام های عملی برداشته شده، نشان داده ‌است که به انجام تعهدات خود طبق برجام و نقشه راه متعهد است، در مقابل این انتظار مشابه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 داریم تا از طریق جمع بندی منصفانه و عینی روند جاری و برداشتن تحریم‌های ناعادلانه به اقدام متقابل دست بزنند. بدین ترتیب نیت خیر و وفای به عهد آنان بر جامعه بین المللی آشکار می گردد. بی شک، حمایت گسترده همه ملتهای صلح دوست سراسر جهان این فرایند را تسریع خواهد بخشید.

بر اساس قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران به عنوان کشوری شناخته شده است که دارای فن آوری هسته ای صلح آمیز از جمله چرخه کامل سوخت و حق غنی سازی می باشد و در عین حال همه زیرساختهای هسته ای موجود خود را حفظ می نماید. مایلم در نشست کنونی کنفرانس عمومی که مقارن با توافق هسته ای ایران نیز می باشد آمادگی خود را برای همکاری گسترده بین المللی با سایر کشورهای عضو در همه زمینه های استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای با اولویت قرار دادن ایمنی هسته ای در مقررات موجود آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نمایم.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه ریزی انرژی های مختلط و با در نظر گرفتن تقاضاهای ملی و پدیده تغییرات آب و هوایی گامهای مهمی در زمینه توسعه فن آوری هسته ای صلح آمیز برداشته است. در این خصوص راه اندازی همراه با امنیت و ایمنی نیروگاه بوشهر با عنایت به کمکهای موثری که از همکاری فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت شده، شایان ذکر می باشد. در حال حاضر با تولید 13 تراوات ساعت برق، گزارش دستاوردهای ایمنی که در سالهای 2011 و 2015 از سوی انجمن جهانی بهره برداران هسته ای (وانو) برای نیروگاه اتمی بوشهر صادر گردید مثبت ارزیابی شده است. ما منتظر ارزیابی تخصصی آژانس از عملکرد ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر قبل از فعالیتهای گروه عملیاتی بررسی تخصصی (اوسارت) در سال 2016 و پس از آن در سال 2017 هستیم.

 برای ملاحظه متن کامل این سخنرانی اینجا را کلیک کنید

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، چین ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار