طرح‌های عظیم ساختمانی مکه مکرمه، پس از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام توجه جهانیان را به خود جلب کرده‌اند.

ساخت و سازهای عظیم مکه، کانون توجه جهانیان
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: حادثه سقوط مرگبار جرثقیل در شهر مکه مکرمه، توجه جهانیان را بیش از پیش به ساخت وسازهایی که با صرف هزینه‌های گزاف در این شهر انجام می شوند، جلب کرد.

در این گزارش آمده است بر اثر سقوط جرثقیل در مسجد الحرام بیش از 100 نفر جان خود را در این مکان مقدس از دست دادند و این جرثقیل تنها یکی از چندین جرثقیلی بود که در آنجا وجود دارد. 

این گزارش ساخت و سازها در بالای سر نمازگزاران را " شکل عجیبی از توسعه " توصیف کرد. در ادامه این گزارش آمده است طرح‌های عظیم تجاری در شهری که زادگاه پیامبر اسلام است، میراث اسلامی و معنوی این شهر را به خطر می اندازد و بافت تاريخی مكه مكرمه را كه در واقع بخشی از تاريخ اسلام است، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

هر چند مقامات سعودی ادعا می کنند برای تامین رفاه بیشتر زائران، این طرح را به اجرا گذاشته اند، ولی انتقادات فراوانی به اینگونه اقدامات وارد است. «عرفان العلوی،» یکی از بنیانگذاران بنیاد تحقیقات میراث اسلامی و مدیر اجرایی این بنیاد، گفت: «مکه شهری معمولی نیست. تعدا زیاد آسمان‌خراش‌ها در این شهرآن را شبیه «منهتن» خواهد کرد.»

نویسنده این گزارش در ادامه انتقاد از طرح توسعه مکه مکرمه نوشت: مسلمانان باید برای اقامه فریضه حج به دور کعبه طواف کنند و این در حالی است که برج 106 متری ساعت مکه در مقابل چشم زائران قرار دارد. آنها پس از خروج از مسجد الحرام با موج عظیمی از تبلیغات تجاری روبرو می شوند که هيچ تناسبی با حريم معنوی كعبه و بافت تاريخی مكه مكرمه ندارد.

عرفان العلوی که آشکارا از توسعه مکان‌های مقدس مسلمانان انتقاد می کند، گفت: «ما کوه‌های مکه را برای ایجاد فضا و ساخت آسمان‌خراش‌هایی مانند "برج ساعت مکه،" با دینامیت تخریب می‌کنیم.» او این اقدام را کم رنگ کردن ارتباط معنوی مسلمانان با حضرت محمد (ص)، پیامبر مسلمانان توصیف کرد.

وی ادامه داد: «مسلمانان برای عبادت خداوند و کسب حال معنوی به شهر مقدس مکه سفر می کنند؛ اما با در نظر گرفتن امکانات رفاهی نظیر استخر و سالن‌های ورزشی در هتل‌های محل اقامت آنها، اینگونه به نظر می‌رسد که سفر آنها تفریحی است.» العلوی در ادامه افزود: «در حالیکه هیچ یک از این موارد در واتیکان وجود ندارد، چرا باید در مکه ساخته شود.» 

درعکس‌هایی که پنجاه سال پیش از کعبه گرفته‌ شده‌است، اطراف این حرم شریف را ساختمان‌های قدیمی احاطه کرده‌اند. قسمت اعظمی از این بافت قدیمی در طرح توسعه اولیه اطراف کعبه تخریب شد. 

«ملک عبدالله،» پادشاه متوفی عربستان نیز چهار سال پیش طرح توسعه 400 هزار متر مربعی در اطراف کعبه را آغاز کرد. هزینه این طرح چندین میلیارد دلار برآورد می‌شود.

جمعه گذشته بر اثر وقوع توفان شن، باد و باران یکی از جرثقیل‌های اطراف مسجدالحرام بر سر مسلمانان نمازگزار سقوط کرد. در این حادثه حدود 400 نفر از زائران کشته و یا زخمی شدند. این حادثه در روزهایی رخ داد که صدها هزار زائر مسلمان برای انجام مناسک سالیانه حج در مکه مکرمه حضور دارند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار