با عضویت در گروه های اجتماعی اصل مهم خویشتن داری و قدرت نه گفتن به امیال نفسانی را خانواده ها باید یاد بگیرند و به کودکان خود نیز آموزش دهند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی و عضویت در گروه های مختلف یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها است. در این راستا خانواده های مختلف برخوردهای گوناگونی با فرزندان خود دارند.

فرهادی کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای استفاده بهینه می توان با بکار بستن  چند نکته از آسیب این محیط کاست. 

وی با بیان اینکه والدین عزیز باید بدانند هیچ کس بیشتر از آنها دغدغه تربیت فرزندانشان را ندارند گفت: در این راستا باید یک سری اقدامات عملی انجام گیرد و اگر برای فرزندانمان در زندگی وقت بگذاریم و با آن ها روابط صمیمی و دوستانه ای داشته باشیم و تفریحات، سرگرمی ها و کلاس های مفیدی را برای آن هاتدارک ببینیم مسلما از گرایش شدید جوانان به موبایل کاسته خواهد شد.


فرهادی افزود: نکته اول این است که والدین باید سعی کنند هر چه بیشتر بحث استفاده از شبکه های اجتماعی و موبایل را در سنین نوجوانی به تعویق بیندازند زیرا این سنین دوران مناسبی برای استفاده از این فن آوری ها نیست و بایستی موارد دیگری را برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان در نظر بگیرند.


خویشتن داری واقعی در دنیای مجازی را یاد بگیرید/////گزارش////

وی ادامه داد: اگر والدین با تمام تلاششان برای تهیه نکردن تبلت و گوشی های هوشمند باز هم با اصرار فرزندان مواجه شدند بایدگوشی هایی با امکانات کمتر را برای فرزندان فراهم کنند یا اجازه استفاده از گوشی های همراه خودشان را به فرزندانشان بدهند و از دور مدیریت کنند تا شاید حرص و طمع نسبت به این مسئله کاسته شود.


وی بیان کرد: در این دوران که فرزندان بیشتر در سن جوانی و نوجوانی می خواهند از گروه های شبکه های اجتماعی استفاده کنند مهم است که والدین در این زمینه آموزش های لازم را ببینند و این آموزش ها را به فرزندان خود منتقل کنند.



خویشتن داری واقعی در دنیای مجازی را یاد بگیرید/////گزارش////


این روانشناس اظهار داشت: بهترین و مهمترین نکته در استفاده از این شبکه های اجتماعی موضوع خویشتن داری است که این مسئله باید علاوه بر شبکه های اجتماعی در سایر عرصه ها هم رعایت شود و در دین اسلام هم تاکیدات بسیاری بر خویشتن داری نگاه و سخن گفتن شده است که این ها همه به مقوله خویشتن داری بر می گردد.


خانواده ها باید خویشتن داری را در بین خود و فرزندانشان تقویت کنند و به محض دریافت هر تصویر یا متنی نبایدآن را بازنشر کنند چرا که خود منبع شبه و شائبه می شود چراهای بی پاسخ زیادی را بر ذهن دیگران در سایر گروه ها برجا میگذارد.


وی گفت:خانواده ها باید ساعت های مشخص و خاصی را برای استفاده افراد خانواده از شبکه های اجتماعی تعیین کنند و حتی الامکان در روز ساعات مشخصی وارد این شبکه ها شوند و در هر لحظه و هر مکان از این شبکه ها استفاده نکنند زیرا طبق بررسی های انجام شده اعتیاد به موبایل و اینترنت همان نقطه از مغز را تحریک می کند که اعتیاد به مواد افشونی و مواد مخدر تحت تاثیر قرار می دهد و اگر افراد نتوانند ساعت های استفاده خود را از شبکه های اجتماعی مدیریت کنند حتما به آفت اعتیاد دچار می شود بنابراین حتما باید برنامه ریزی خاصی برای استفاده از این فناوری وجود داشته باشد تا سایر ابعاد زندگی مورد لطمه واقع نشوند.


فرهادی در پایان اظهار کرد: اگر پدر و مادر برای اوقات فراغت فرزندانشان برنامه ریزی نکنند و آموزش دادن به آن ها را مدیریت نکرده باشند مطمئن باشند که رسانه های معاند این کار را انجام می دهند و متاسفانه از آنجایی که ما در کشورمان اینترنت ملی نداریم و نمی توانیم به صورت کنترل شده یکسری مطالب را در اختیار فرزندانمان قرار دهیم پس باید به جوانانمان آموزش استفاده از این شبکه ها را بدهیم تا آن ها هر چه بیشتر از آسیب ها و چالش های شبکه های اجتماعی و فن آوری هایی که در کمینشان است در امان بمانند.


گزارش از نازنین روزبهانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.