توليد بيش از 4 ميليون تن محصول پتروشيمی در کشور

مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی در مرداد امسال بیش از چهار میلیون و ۳۷ هزار تن بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از مجموع کل تولیدات صنعت پتروشیمی در مرداد بیش از ۱،۱ میلیون تن آن به ارزش ۱۹ هزار و ۹۴۴ میلیارد ریال در داخل کشور و بیش از ۱. ۵۴ میلیون تن به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار صادر شده است. 

بر اساس آمارهای موجود از ابتدای امسال تا پایان مرداد بیش از ۱۹، ۶۹ میلیون تن محصول پتروشیمی در مجتمع‌های موجود و واگذار شده صنعت پتروشیمی تولید شده است. 

بر اساس پیش بینی‌ها تولید امسال صنعت پتروشیمی به بیش از ۵۰ میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته ۶ میلیون تن افزایش دارد، یک میلیون تن از این میزان مربوط به راه اندازی پروژه‌های جدید و پنج میلیون تن آن مربوط به بالا بردن راندمانهای مجتمع‌های موجود است. 

در سالهای ۹۲ و ۹۳ تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ترتیب ۴۰، ۵ و ۴۴. ۵ میلیون تن بوده است و پارسال نسبت به سال ۹۲ از لحاظ تولید بیش از ۱۰ درصد محصولات بیشتری تولید شده است. 

با تکمیل ظرفیت تولید پالایشگاه‌های گازی فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی در اواسط امسال و همچنین راه اندازی بخشی از فاز ۱۹ پارس جنوبی امسال وضع متان ارسالی به مجتمع‌های پتروشیمی بهتر از پارسال خواهد شد، پارسال زمستان ۱۰ روز و ۳۰ روز به ترتیب در منطقه عسلویه و ماهشهر مجتمع‌های پتروشیمی دچار کمبود گاز شدند، پیش بینی می‌شود امسال این مناطق با کمبود گاز بسیار کمتری روبرو شوند. 

در سال گذشته در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن اتان به مجتمع‌های پتروشیمی در کشور اتان تحویل داده شده است و امسال بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته و قولهای داده شده از سوی مدیران بالادستی حداقل یک میلیون ۴۰۰ هزار تن به این رقم افزوده می‌شود به عبارت دیگر در مجموع سهم پتروشیمی‌ها از اتان تولیدی کشور به مرز سه میلیون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد. 

به نظر می‌رسد، با توجه به روند فعالیت در فازهای ۱۵ و ۱۶ و فاز ۱۷ و ۱۸ واحدهای اتان زدایی این فاز‌ها به ترتیب خرداد و شهریور امسال وارد مدار تولید شود، در سال گذشته به دلیل شرایط خاص کشور پالایشگاه‌های نفتی به جای استفاده از نفت کوره مجبور به استفاده از نفتای واحدهای پتروشیمی شدند، امیدواریم امسال با افزایش تولید نفت کوره این کمبود کاملا رفع شود. 

پارسال علاوه بر بهبود وضع خوراک واحدهای پتروشیمی شاهد کاهش موجودی انبارهای مجتمع‌های پتروشیمی نیز بودیم، زیرا با کاهش قیمت جهانی نفت روند فروش محصولات پتروشیمی با کندی روبرو شد، بنابراین موجودی انبارهای پتروشیمی به شدت افزایش یافت. 

تولید امسال صنعت پتروشیمی به بیش از ۵۰ میلیون تن خواهد رسید، که نسبت به سال گذشته ۶ میلیون تن افزایش دارد، یک میلیون تن از این میزان مربوط به راه اندازی پروژه‌های جدید و پنج میلیون تن آن مربوط به بالا بردن راندمانهای مجتمع‌های موجود است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار