به گزارش خبرنگار
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی دکتر پورمحمدی معاون سیما در این نشست با تشریح نیاز سیما به برنامههای معارفی هدفمندتر و اثرگذارتر، اثرگذاری پیام را منوط به عاملبودن برنامهسازان دانست و گفت: ما باید سعی کنیم اول خودمان به آنچه در رسانه میگوییم واقف و عامل باشیم تا پیام برنامههایمان در مخاطب اثرگذار باشد.
معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به تفاوت رسانه ملی با دیگر شبکههای تلویزیونی گفت: رسانه ما در کشوری شکل گرفته که رهبر آن عالم دینی و مرجع تقلید است و در هیچ جای دنیا نظارت رسانه با مرجع دینی نیست و این یکی از برتریهای ماست که در ترویج معارف دینی همواره پیشگام بودهایم.
وی با اشاره به توسعه مجالس قرآنی و شناخت جوانان از آیینهای مذهبی مانند اعتکاف، عرفه و...افزود: در مقابل این همه اشتیاق مردم به مسائل مذهبی، دشمنان ما با تجهیز شبکههای ماهوارهای تلاش کردهاند از نگاه بهائیت، وهابیت، صهیونیست و حتی انگلیسیها ، دین ما را هدف بگیرند و فرهنگ ما را تخریب کنند. آنها در جهت بیدین کردن و بیحیا کردن مردم حرکت میکنند و این مسئولیت ما را بیشتر میکند تا در برنامههای خود به همه جنبهها توجه کنیم.
پورمحمدی با تاکید بر هوشیاری برنامهسازان در بیان شبهات دینی برای مخاطبان گفت: تمام تمرکز دشمنان ما روی شبههافکنی در مسائل معارفی است و برنامهسازان باید در اینباره کاملا هوشیار باشند و خودشان شبهات را استخراج کنند تا پاسخ مناسبی به آنها در برنامهها داشته باشند.
در این نشست بهرام محمدینیا رئیس شورای معارف سیما نیز با اشاره به اهمیت همگرایی افزونتر در ساخت برنامههای معارفی گفت: رسالت شبکههای جمهوری اسلامی انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به مخاطبان است و همین رسالت است که سبب شده کار در حوزههای معارفی اولویت رسانه ملی به شمار آید.
مدیر شبکه قرآن سیما با تاکید بر اتفاقات خوبی که در سالهای اخیر در حوزه معارف در رسانه ملی رخ داده است، گفت: توجه روزافزون به مسائل معارفی و توسعه حضور مردم در دعای کمیل، ندبه، عرفه و مراسم اعتکاف و شیرخوارگان حسینی از تاثیر رسانه بر مخاطب حکایت میکند. این آیینهای مذهبی که در بستر رسانه ملی دیده شدهاند اکنون به حدی در متن جامعه حضور دارند که گاهی رسانهها از بازتاب آن عقب میمانند و نیاز به برنامههای بیشتر در این زمینه حس میشود.
وی در ادامه افزود: در کارکرد جدید شورای معارف در پخش نمازها، ادعیه و سخنرانی کارشناسان مذهبی تجدید نظر کردهایم تا با تغییراتی در این حوزهها مخاطب بیشتری جذب شود.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به شرایط مالی سازمان و لزوم همراهی برنامهسازان با این شرایط گفت: موفقیت یک برنامه در نزد مخاطب در گرو درجهبندی «ب» و «جیم» نیست بلکه میبینیم گاهی یک برنامه گفتگومحور، پرمخاطبتر از برنامههای دیگر شده است.
رئیس شورای معارف سیما وجود بیش از 35 شبکه ماهوارهای فارسی زبان در حوزه دین و معارف از میان 194 شبکه تلویزیونی قابل دریافت را نشانه اهمیت حوزه دین برای مخالفان شیعه و نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: تعدادی از این شبکهها از اساس با اسلام مشکل دارند، تعدادی شبکههای وهابی هستند که با تخریب مفاهیم شیعه مانند وحی، شفاعت، توسل و ائمه سعی در مقابله با ما دارند و بخشی دیگر هم شبکههای بهاییاند که در کنار تخریب باورهای شیعی، نظام جمهوری اسلامی را هم نشانه گرفتهاند. در این حال باید هوشیار بود زیرا تعدادی از این شبکههای شیعی با نگاهی افراطی قصد اهانت به برادران اهل تسنن را دارند که ما باید کاملا در این زمینه آگاه باشیم زیرا این مسیر افراطی به اسلام ضربه میزند.
وی با اشاره به تدارک سازمان برای برنامههای مربوط به عرفه، محرم و...گفت: بخش عظیمی از این مفاهیم بردوش صداوسیماست و ما برنامهسازان معارفی را پرچمداران این عرصه میدانیم و امیدواریم شور و حالی که برنامههای رسانه ملی به مخاطبان میدهد، آنها را به اسلام شیعی و انقلاب اسلامی نزدیکتر کند.
در پایان این نشست بکایی دبیر شورای معارف سیما با اشاره به رویکرد این شورا مبنی بر سیاستگذاری و نظارت بر کیفیت محتوا گفت: در بازتعریفی که در شورای معارف سیما صورت گرفته، تاکید ما بر استفاده از کارشناسان خبره و باسواد است و بر روی دانش معارفی مجریان و تهیهکنندگان نیز تاکید داریم.
انتهای پیام/