معاون دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد در شروع سال تحصیلی جدید، بیش از دو میلیون کودک سوری مدرسه ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «استفان اوبراین» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انساندوستانه در جلسه صبح چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه در گزارشی از آخرین وضع غیرنظامیان در این کشور با بیان اینکه از هر چهار مدرسه در سوریه، یک مدرسه قابل استفاده و بهره برداری نیست گفت: با تخریب یک چهارم مدارس این کشور در جنگ داخلی پنج سال اخیر، دو میلیون دانش آموز سوری در سال تحصیلی جدید، مکانی برای تحصیل ندارند.

وی گفت: هشتاد و چهار حمله به مدارس سوریه در دو سال گذشته صورت گرفته است و بیش از پنج میلیون و ششصد هزار دانش‌آموز سوری در آغاز سال تحصیلی‌ جدید با مشکلات فراوانی مواجه اند.
وی به وجود چهارصد و پنجاه هزار دانش‌آموز دیگر سوری که در شرف ترک تحصیل قرار دارند، اشاره کرد و گفت: حمله به بیمارستان‌ها و مدارس جنایت جنگی است که عاملان آن باید در محاکم بین‌المللی محاکمه شوند و به سزای عملشان برسند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انساندوستانه تاثیرات منفی‌ و اسفناک جنگ پنج ساله در سوریه را بیشتر از همه متوجه قشر غیر‌نظامی این کشور دانست و ابعاد آن را پس از جنگ جهانی‌ دوم بی‌سابقه خواند.

وی با اشاره به میلیون‌ها آواره سوری نیازمند کمکهای اولیه و ضروری، اوضاع معیشتی و انسانی‌ در سوریه را بدتر از گذشته توصیف کرد.

اوبراین همچنین با اشاره به سرازیر شدن سیل پناهجویان از این مناطق به کشور‌های همسایه و به ویژه اروپا گفت: به عنوان نهادی بین‌المللی، وظیفه ما و شورای امنیت است تا به کشورهای دریافت کننده پناهجو کمک کنیم و به این اوضاع پایان دهیم.

وی درباره اوضاع معیشتی در داخل سوریه نیز گفت: با ادامه استفاده از سلاح‌های نامتعارف در مناطق مسکونی اوضاع انسانی‌ همچنان رو به وخامت است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انساندوستانه افزود: از سال 2014 میلادی صد و شصت نوع حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت گرفته که منجر به کشته شدن دویست و پنجاه و دو امدادگر شده است.

وی افزود: چهار میلیون و دویست هزار نفر در سوریه به شدت نیازمند کمک‌های اولیه و وسایل امدادی هستند که سازمان ملل از این تعداد، در ماه گذشته فقط به پنجاه هزار نفر دسترسی‌ پیدا کرد.
استفان اوبراین به وجود بیش از چهارصد و بیست و دو هزار سوری تحت محاصره اشاره و با ابراز نگرانی از وضع بهداشتی و سلامتی‌ آنان گفت: تاکنون هیچ غذا و یا کمکی به دست این افراد تحت محاصره نرسیده است.

معاون دبیرکل در امور انساندوستانه در پایان تقاضای کمک مالی‌ سی‌ و شش میلیون دلاری این بخش از سازمان ملل برای کمک به غیرنظامیان سوری را مطرح و از اعضای شورای امنیت یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به اوضاع اسفناک و سخت مردم سوریه را درخواست کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار