نماینده سازمان ملل در مراسم روز جهانی صلح به ارائه پیام دبیرکل سازمان ملل متحد پرداخت و بر تلاش همه جانبه جهانی تاکید کرد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مراسم "روز جهانی صلح" با حضور "گری لوئیس"، نماینده سازمان ملل در ایران، سفراء، روسای انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها و شخصیت‌های هنری و دانشگاهی در رواق هنری برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای مراسم "ناکا یاما"، رایزن فرهنگی ژاپن در ایران به ایراد سخنرانی درباره صلح جهانی پرداخت و تاکید کرد که هر کس باید نقش خود را برای صلح پایدار در جهان ایفا کند.

سخنران بعدی، گری لوئیس، نماینده ارشد سازمان ملل در ایران بود که ضمن خوشامدگویی به حاضران در مراسم گفت: می‌خواهم فرصت را غنیمت شمرده و از طرف سازمان ملل متحد از تمام کسانی که در این مراسم حاضر شدند به ویژه جامعه روحانیون و دیپلمات‌ها تشکر کنم.

نماینده سازمان ملل در ایران اظهار داشت: از سال 1981 روز بین‌المللی صلح در تاریخ 21 سپتامبر در سرتاسر دنیا گرامی داشته می‌شود و موضوع اصلی این بزرگداشت، صلح و کرامت انسانی برای همه است.

وی با بیان اینکه روز جهانی صلح امسال در حالی گرامی داشته می‌شود که در گوشه و کنار دنیا جنایت‌ها و خشونت‌های مرگباری را مشاهده می‌کنیم، تصریح کرد: در نزدیک خانه ما یعنی در خاورمیانه کشورهایی چون عراق، یمن و سوریه شرایط ترسناکی را تحمل می‌کنند و روزهای سختی را می‌گذرانند.

نماینده سازمان ملل افزود: این‌ها مردمان بی گناهی هستند که مثل ما و شما می‌خواهند در صلح زندگی کنند اما متاسفانه به جای اینکه شغلی داشته باشند و یا اینکه درس بخوانند، مجبور هستند که زندگی خود را به خطر بیندازند تا فقط بتوانند زندگی کنند.

لوئیس گفت: آن‌ها مجبور هستند برای اینکه زنده بمانند کشور محل تولدشان و جایی که اصل و نسب و ریشه‌شان را تشکیل می‌دهد ترک کنند و ریسک و یا خطری را بپذیرند و به سرزمینی جدید برای زندگی مهاجرت کنند، چه کارمی‌توان کرد؟ مجبورند.

نماینده سازمان ملل به نقل قولی اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که جنگ در ذهن مردمان جهان شکل می‌گیرد، دفاع کردن از صلح هم باید در ذهن آن‌ها شکل بگیرد، یعنی باید به مردم شانس زندگی با کرامت، عدالت، حقوق بشر و در محیط زیستی امن اعطا شود و ایده‌ای از زندگی پایدار و استانداردهای بالایی برای زندگی داده شود.

وی بیان کرد: همان طور که در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که ممکن است دوره متناسبی نباشد، می‌توان امید داشت که دوره‌ای باشد که اهدافی را برای آیندگان داشته باشیم.

لوئیس تصریح کرد: در روزهای آینده تمام رهبران سیاسی دنیا در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گرد هم می‌آیند تا بتوانند آرمان‌های توسعه پایدار را که برنامه 15 سال آتی بشر است به تثبیت برسانند.

نماینده سازمان ملل افزود: هدف از این گردهمایی رسیدن به زندگی با کرامت برای تمام آحاد دنیا است، که فقر در آن به خاطره و تاریخ تبدیل شده است و جایی که صلح بالاترین و ایده‌آل‌ترین شرایط برای زندگی می‌شود و تعهد ما به روز جهانی صلح باعث می‌شود که بتوانیم به این اهداف نزدیک‌تر شویم و به آن دست پیدا کنیم.

لوئیس سپس به محتوای ابتدایی منشور سازمان ملل متحد که دربرگیرنده مفاهیمی چون صلح، حقوق بشر، عدالت و استاندارد‌های بهتری برای زندگی است، اشاره کرد. 

نماینده سازمان ملل از حمایت‌های انجمن‌های دوستی ایران و سازمان ملل متحد، از اشاعه دهندگان دین و صلح در جهان و به ویژه کسانی که کسانی که به کودکان و جوانان ایده صلح را آموزش می‌دهند و به آنها یاد می‌دهند که به فردی غیر از خودشان فکر کنند و از خبرنگاران و کسانی که به اشاعه اخبار صلح آمیز در جهان می‌پردازند، تشکر کرد.

لوئیس سپس به نقل قول از پیام "بان کی مون" به مناسبت روز جهانی صلح پرداخت و گفت: هرچند ممکن است خیلی دور به نظر برسد اما امید برای صلح جهانی در رگ تمامی افراد هنوز می‌تپد.

نماینده سازمان ملل گفت: به مناسبت روز جهانی صلح که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد هم هست، بیاییم یک بار دیگر تعهد خود را با اهداف این سازمان هماهنگ کنیم و آن حفظ نسل‌های آینده از خطر جنگ است.

لازم به ذکر است که در پایان این سخنرانی با اعطای لوحی از گری لوئیس تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار