شهرستان دامغان دارای انواع پسته از جمله خنجری،اکبری،شاه پسندو...است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، دومین جشنواره ملی پسته پس از سه روز، جمعه شب در شهرستان دامغان در استان سمنان با تجلیل از پنج پسته کار نمونه و رونمایی از تمبر پسته ایران به کار خود پایان داد.

 تبادل اطلاعات فنی باغداران، معرفی پسته دامغان به عنوان مرغوب ترین پسته کشور و زمینه سازی برای صادرات بیش از پنج هزار تن پسته به خارج از کشور، مهمترین دستاوردهای این جشنواره بود.
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در آئین پایانی جشنواره پسته ایران اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره، زمینه توسعه و صادرات این محصول بیشتر فراهم شود. عبدالرحمان رستمیان با اشاره به سابقه پنج هزار ساله کشت پسته در دامغان، گفت: با توجه به کمبود آب، باید کشت محصولاتی نظیر پسته که نیاز به آب کمتری دارند، توسعه یابد.
 
فرماندار دامغان در این جشنواره گفت: 87 درصد باغ های شهرستان دامغان زیر کشت درختان پسته است و این میزان در حال افزایش است.

علی اصغر مجد با بیان اینکه 35 درصد اشتغال شهرستان دامغان در بخش کشاورزی است، افزود: با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در آینده این رقم به بیش از 45 درصد خواهد رسید. رییس شورای عالی استانهای شوراهای اسلامی با بیان اینکه پسته محصولی راهبردی است، گفت: 200 هزار تن از تولید 600 هزار تنی پسته جهان در سال، متعلق به ایران است.
 
صادرات پسته دامغان در سال 93 حدود 12 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت و پیش بینی می شود این میزان امسال به 24 میلیون دلار برسد.
 
نمایشگاه ادوات کشاورزی و صنایع غذایی مرتبط با طلای سبز در دامغان و ... در حاشیه این جشنواره سه روزه در دامغان برپا شد فاصله دامغان تا مرکز استان سمنان 113 کیلومتر است. دامغان با نام تاریخی صد دروازه، از شهرهای باستانی و قدیمی ایران است که مرکز ایالت کومش بوده و مورخین این شهر را پایتخت اشکانیان می دانند.



انتهای پیام/ ا
برچسب ها: جشنواره ، پسته ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.