رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیشنهاد می‌شود به منظور تحقق درآمدهای پایدار و استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی بانک یا موسسه مالی شهرداری مشهد تاسیس شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سید عبدالکریم جوادی در نشست خبری با اصحاب رسانه در ارائه گزارش عملکرد سال دوم فعالیت کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر اظهار کرد: در مدیریت شهری اگر مشارکت مردم وجود نداشته باشد، با اضافه شدن اعضای 25 نفره شورای اسلامی شهر و 10 هزار پرسنل شاغل در شهرداری به 500 هزار نفر هم نمی‌توان پاسخگوی خدمت‌رسانی به مردم بود.

وی افزود: در سال اول فعالیت این کمیسیون، معیارها و فرآیندها تعریف شد اما به خاطر جابجایی مدیریت‌ها عملا نتوانستیم تاثیری در بودجه شهرداری داشته باشیم.

*پرداخت روزانه 700 میلیون تومان به بانک‌ها بابت سود اوراق مشارکت

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به جابجایی صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر در سال دوم تصریح کرد: چون شهرداری رقم زیادی بابت اوراق مشارکت به بانک‌ها بدهکار بود که از این بابت روزانه حدود 700 میلیون تومان سود پرداخت می‌کرد لذا سهم‌الشرکه شهرداری در پروژه‌های مشارکتی را به فروش گذاشتیم.

جوادی ادامه داد: میانگین کل پیشرفت فیزیکی تمام پروژه‌ها تا شهریور سال 93، حدود 30.68 درصد بود که این میانگین با پیشرفت 7.49 درصدی در سال دوم فعالیت‌های شورای چهارم به 38.17 درصد رسید.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر باید جایگاه واقعی خود را داشته باشند، افزود: سهم شهرداری در یکی از پروژه‌های مشارکتی 95 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود که با اعتراض ما در مرحله اول به 105 میلیارد تومان و در مرحله بعد به 135 میلیارد تومان افزایش یافت که در نهایت با تفاهم به قیمت 127 میلیارد تومان فروش شد که رضایت سرمایه‌گذار را نیز در پی داشت.

*رشد 465 درصدی عملکرد سال دوم کمیسیون اقتصادی نسبت به سال اول

رییس کمیسون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: حجم پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در سال اول فعالیت با 58 هزار و 527 مترمربع زمین و 341 هزار و 796 مترمربع زیربنا، 520 میلیارد و 790 میلیون تومان بود.

جوادی گفت: این رقم در سال دوم فعالیت این کمیسیون با 223 هزار و 33 مترمربع زمین و 385 هزار و 461 مترمربع زیر بنا، به دو هزار و 945 میلیارد تومان رسید که رشد 465 درصدی را نشان می‌دهد.

*فروش 1228 میلیارد تومان پروژه مشارکتی در سال دوم فعالیت شورای چهارم

وی تصریح کرد: در سال اول فعالیت شورای چهارم هیچ پروژه مشارکتی به فروش نرسید که این مهم با انجام مصوباتی در سال دوم و با فروش 68 هزار و 546 مترمربع زمین و 528 هزار و 279 مترمربع زیربنا، یک هزار و 228 میلیارد و 899 میلیون تومان درآمد عاید شهرداری مشهد کرده است.

جوادی اضافه کرد: سهم‌الشرکه شهرداری در پروژه‌های مشارکتی که به فروش رسیده است به قیمت تمام شده زمان بهره‌برداری از پروژه بوده است.

*فروش یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال دوم فعالیت شورای چهارم

رییس کمیسون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد اظهار داشت: همچنین در یکسال گذشته، 541 میلیارد و 435 میلیون تومان، درآمد شهرداری حاصل فروش سهم‌الشرکه پروژه‌های مشارکتی بوده است.

جوادی افزود: طی یک سال گذشته، یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد فروخته شده است و 401 میلیارد و 461 میلیون اوراق مشارکت نیز در سال دوم فعالیت شورای چهارم مصرف شده است.

*تحقق 50 درصد از بودجه معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در 6 ماهه اول سال 94

وی با اشاره به اینکه میانگین ماندگاری زائر در مشهد تنها یک و نیم روز است که باید در جهت افزایش آن گام برداشته شود، ادامه داد: با توصیه امام جمعه مشهد مبنی بر شیب خدمات به سمت مناطق کم برخوردار، دو پروژه پارک جنگلی طرق و بجمهن در مناطق حاشیه شهر مشهد، هر کدام با حدود یک هزار میلیارد تومان و اراضی ظهیرالدوله نیز با 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری عقد قرار داد شده است.

رییس کمیسون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در 6 ماهه اول سال جاری بالغ بر 50 درصد بودجه معاونت اقتصادی شهرداری محقق شده است و انتظار می‌رود با بسترهایی که فراهم شده است تا پایان سال جاری حدود یک و نیم برابر بودجه این معاونت در سال 94 محقق شود.

*تاسیس بانک شهرداری مشهد برای تحقق درآمدهای پایدار

جوادی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد نیازمند منابع پایدار می‌باشد، افزود: منابع پایدار از منابع خرد تشکیل می‌شود زیرا منابع درشت ماندگاری کمی دارند.

وی خاطرنشان کرد: چون بسیاری از مصوبات شورای اسلامی شهر با بانک‌ها سر و کار دارد لذا پیشنهاد داده‌ایم تا شهرداری مشهد برای ایجاد این منابع پایدار و استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی نسبت به تاسیس یک بانک یا موسسه مالی اقدام کند.

*19 مصوبه حاصل فعالیت کمیسیون اقتصادی در سال دوم شورای چهارم

رییس کمیسون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در سال اول فعالیت شورای چهارم هیچ قراردادی نداشتیم و فقط 6 پروژه بی‌نام تصویب شد که با عدم استقبال سرمایه‌گذارن مواجه گردید.

جوادی عنوان کرد: در سال دوم فعالیت این کمیسیون 9 مصوبه فروش و 10 مصوبه سرمایه‌گذاری داشتیم که 5 پروژه از این تعداد نیز عقد قرارداد شده است.

رییس کمیسون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه الگویی برای پیوست فرهنگی و معماری ایرانی و اسلامی تعریف نشده است، اضافه کرد: چون الگوی درستی برای پیوست فرهنگی تعریف نشده لذا با وضعیت موجود روند سرمایه‌گذاری کند می‌شود؛ به کمیسیون و معاونت فرهنگی تکلیف شده است که تا پایان سال الگوی درستی برای پیوست فرهنگی ارائه کند زیرا صرفا ساخت یک مسجد و کتابخانه به معنای پیوست فرهنگی نیست.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های ایجاد منابع پایدار، استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی می‌باشد که در همین راستا تاسیس شرکت مادر تخصصی بین‌المللی زائر در دست اقدام است.

*کاهش پروسه‌ سرمایه‌گذاری به کمتر از یک‌ ماه

رییس کمیسون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: هیچگونه پروژه مشارکتی بعد از این و با دستور شهردار مشهد، بدون هماهنگی با معانت اقتصادی پلمب نمی‌شود.

جوادی ادامه داد: پروسه پروژه‌های مشارکتی هم خیلی طولانی بود که به 60 روز کاهش یافت اما به علت بی‌نام بودن پروژه‌ها موفق نبود. لذا پروسه به کمتر از یک ماه کاهش یافت و در نظر داریم تا هنگام عقد تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذار، بلافاصله زمین و پروانه هم در معاونت اقتصادی صادر شود و تحویل سرمایه‌گذار گردد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.