سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفت: اگر می‌توانستیم اسد را ترور کنیم خیلی خوب می‌شد اما از او بشدت محافظت می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن با تاکید بر نقش ایران و روسیه در حمایت از دولت سوریه، خواستار ترور بشار اسد رئیس جمهور این کشور شد.

آدام ارلی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره تاکید جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بر ضروری نبودن کناره گیری فوری بشار اسد از قدرت گفت: با صراحت می‌گویم جان کری به دنبال راهی برای خروج از چاله‌ای است که خودمان را در آن گرفتار کردیم. آمریکا باقی ماندن بشار اسد در قدرت را برای سوریه و جهان مثبت نمی‌داند، اما در عین حال طرح و برنامه‌ای برای پایان دادن به آنچه در چند هفته اخیر رخ داد، نداریم. در این مدت روسیه به عنوان دومین کشور پس از ایران برای نجات بشار اسد وارد عمل شده است. ایران و روسیه می‌گویند برای دفاع از خود در برابر خطر تروریسم تلاش می‌کنند. مسکو خواهان سهم خود از سوریه است. آمریکا خواهان کنار رفتن بشار اسد از قدرت است، اما جایگاه و اهرم فشاری در سوریه برای رسیدن به این هدف ندارد. به همین علت جان کری تاکید کرد آمریکا برای مذاکره درباره شیوه خروج بشار اسد از قدرت آمادگی دارد.

ارلی افزود:روشن است که دولت آمریکا راهبرد مشخصی در سوریه ندارد و از همان ابتدا راهبردی در سوریه نداشت. بشار اسد متحدان قوی مانند روسیه و ایران و افراد مسلح مجهزی مانند حزب الله دارد. تا زمانی که متحدان بشار اسد به حمایت از او ادامه دهند، مشخص نیست دوره انتقالی در سوریه چگونه خواهد بود. اگر بتوانیم بشار اسد را بکشیم خوب خواهد بود، اما از او به خوبی محافظت می‌شود.

البته این بحث هم مطرح است که پس از کنار رفتن بشار اسد از قدرت چه کسی جانشین او خواهد شد. آیا داعش و جبهه النصره جانشین بشار اسد خواهند شد یا این که درگیری بین گروه‌های مسلح در سوریه ادامه پیدا خواهد کرد؟ آمریکا هرگز خواهان چنین شرایطی در سوریه نیست. همه متحدان و مخالفان بشار اسد باید با یکدیگر به توافق برسند تا راهی برای پیشبرد اوضاع سوریه پیدا شود.

این مقام سابق آمریکایی درباره گفتگوهای نظامی با روسیه درباره سوریه گفت: اوضاع سوریه پیچیده تر از آن است که روسیه و آمریکا به تنهایی بتوانند بحران این کشور را حل کنند. بسیاری از کشورها از جمله ایران، ترکیه، عربستان سعودی، اردن، قطر و امارات هم منافعی در سوریه دارند و از نظر نظامی، اقتصادی، سیاسی در این بحران مشارکت دارند. همه این کشورها باید در گفتگوها حضور داشته باشند. بین ملت سوریه هم دودستگی وجود دارد. به اعتقاد من شرایط برای دستیابی به راهکار سیاسی در سوریه فراهم است. من فکر نمی‌کنم شکست نظامی بشار اسد امکان پذیر باشد، زیرا ایران و روسیه چنین اقدامی را غیرممکن کردند و تجهیزات نظامی و جنگجو برای اسد تامین می‌کنند. بشار اسد بر منطقه محدودی از سوریه تسلط دارد و قدرت را ترک نخواهد کرد. اگر اسد زیر فشار نظامی قرار گیرد، ممکن است امتیاز بدهد. فقط ایران و روسیه می‌توانند بشار اسد را به طور جدی زیر فشار قرار دهند. منافع کشورهای عربی و ترکیه با منافع ایران و روسیه در سوریه متفاوت است.

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.