یک روانپزشک گفت: همدلی یعنی پا در کفش دیگران گذاشتن و با کفش او راه رفتن، به گونه‌ای که همدلی کننده، کاملا آگاه است که کفشی که به پا دارد به او تعلق ندارد.

علیرضا سفیدچیان، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در همدلی، ما عینک دیگران را قرض می‌گیریم تا از دریچه‌ی نگاه  دیگران به مسئله بنگریم اظهار کرد: همدلی،‌ نوعی تغییر زاویه‌ی دیدگاهمان بدون از دست دادن دیدگاه اصلی خود و قضاوت دیدگاه دیگری نسبت به مسائل است و این در حالی است که اگر عینک قرضی را از خود دور کنیم، خودمان آن مسئله را طول دیگری خواهیم دید.

وی در خصوص اینکه چرا همدلی موثرترین‌ مهارت زندگی است تصریح کرد: همدلی، زیباترین ویژگی انسان‌هاست که وجود این مهارت در افراد موجب افزایش کیفیت روابط احساس رضایتمندی از برقراری‌ ارتباط و ابراز احترام عمیق به دیگران می‌شود.

سفیدچیان با بیان اینکه وجود همدلی در فرد، علامت خودآگاهی است، افزود: سلامت ذات، ارزش قائل شدن برای خویشتن و دوست داشتن خود نیز از دیگر علامت‌های وجود همدلی در افراد است.

این روانپزشک‌ با بیان اینکه فقدان همدلی نشان دهنده عدم بلوغ هیجانی و شناختی است، ادامه داد: عدم بلوغ هیجانی و شناختی منجر به ناتوانی در دوست داشتن دیگران می‌شود و نیز افراد مبتلا به ناهمدلی، هیچ ایده‌ای درباره احساسات خودشان نداشته و در شناخت احساسات افراد دیگر عاجزند.

وی با اشاره به اینکه همدلی برپایه‌ خود آگاهی بنا می‌شود تاکید کرد: هر قدر نسبت به احساسات خودمان گشاده تر باشیم، در دریافتن احساسات دیگران ماهرتر‌ خواهیم بود.

سفیدچیان در پایان گفت: واژه‌هایی چون: خستگی، دلمردگی، افسردگی، توقع و ... در مقوله همدلی راهی ندارند و در واقع ذات روحانی و مثبت همدلی، خدشه ناپذیر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار