مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج مازندران گفت: در سه ماهه نخست سال ۹۶ فاز نخست مرکز بین‌المللی تجارت و صادرات برنج ایران در مازندران به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ اسماعیل یزدان‌پناه در نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت مدیره مرکز بین‌المللی تجارت برنج مازندران درآمل گفت:از آغاز فعالیت مرکز، با تشکیل کارگروه‌های مختلف مشکلات این پروژه ملی مورد بررسی و رسیدگی شد.

وی با بیان اینکه فعالیت مرکز بین‌المللی تجارت برنج از یک شرکت سهامی خاص توسعه و تجارت مازندران با 420 عضو اعم از تجار، کشاورزان و شالی‌کوبی‌داران تشکیل شده است، افزود: سرمایه اولیه این مرکز با خرید زمینی به مبلغ 50 میلیارد ریال در 50 هزار مترمربع بوده که تاکنون 200 میلیارد ریال برای این مرکز هزینه شده است.

یزدان‌پناه با تاکید براینکه براساس مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تاسیس یک شهرک صنفی این مرکز به عنوان شهرک صنفی ملی برای نخستین بار با بهره‌گیری از مشاوران متخصص و کارشناسان علمی راه‌اندازی می‌شود، افزود:مرکز بین‌المللی تجارت برنج با 50 هزار مترمربع وسعت سالانه ظرفیت 700 هزار تن خرید برنج را دارد و در عرضه دپوی برنج، انجام تقاضا و تنظیم بازار برنج تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و صادرات برنج ایران با اعلام اینکه در این مرکز حداقل در نصف روز 400 سهام‌دار قدرت خرید حداقل 4 هزار تن را انجام می‌دهند، گفت: به طور متوسط اعضای این مرکز 300 هزار تن خرید برنج را انجام می‌دهند و حدود 80 درصد از مبادلات برنج این استان در این پایانه انجام می‌شود.

وی یکی از معیارهای مهم راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تجارت برنج را عرصه سالم‌سازی برنج بیان و عنوان کرد: با توجه به همکاری سه ارگان مرکز تحقیقات برنج، انستیتو پاستور شمال کشور و جهاد کشاورزی, تولید برنج سالم و برندسازی این محصول به کشورهای همسایه با قابلیت صادرات از سوی این استان مهم‌ترین هدف تاسیس این مرکز است.

یزدان‌پناه با بیان اینکه قابلیت صادرات محلی و کیفی با اختصاص چهار برابر و همسان با ارز واردات به منظور خوداتکایی از دیگر هدف این مرکز است، افزود: اکنون مجوز پایانه صادراتی برنج کشور در این مرکز صادر شده که بعد از شهرک صنعتی، این شهرستان به عنوان بزرگترین شهرک صنفی این استان معرفی می‌شود.

یزدان‌پناه با بیان اینکه در این مرکز ساخت اتاق vip برای پذیرایی از کشورهای همسایه و خارجی در نظر گرفته شده است، گفت: احداث سالن معاملات به مانند سالن بورس مدنظر گرفته شده که طبق پیش‌بینی فاز نخست این پروژه ملی و بزرگ سه ماهه اول سال 96 به بهره‌برداری و همواره به سهام‌داران تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: فاز ، نخست ، برنج ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.