محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت:گوسفند نژاد شال متعلق به استان قزوین است، که این نژاد حدود 15 درصد گوشت قرمز و 10 درصد شیر استان را تامین می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ از قزوین؛ محمدحسین هادی‌تواتری،چالش‌های پرورش گگوسفند شال را، سنتی بودن پرورش گوسفند، بی‌سواد و یا کم سواد بودن گوسفند داران، عدم رغبت نسل جدید به پرورش گوسفند و عدم بکارگیری تکنیک‌های مدرن برشمرد.

وی اضافه کرد : باید از پیشرفت‌های فنی و عملی به دست آمده به طور سیستماتیک در تغذیه فراروی خوراک، ژنتیک، تولید مثل، سلامت دام و بهداشت استفاده شود تا با بهبود عملکرد دام فاصله بین بهره‌وری موجود و مورد انتظار کاهش پیدا کند.

وی افزود: هدف از اصلاح نژاد تولید دام‌هایی است که از لحاظ ژنتیکی نسبت به نسل قبل از خود برتر باشند و بتوانند محصولاتی تولید کنند که مطلوب بازار باشند .

این محقق، برآورد هزینه و درآمد اصلاح نژاد، انجام تلقیح مصنوعی گله گوسفند شال، برآورد پارامترهای اصلاح نژادی، رکوردبرداری از فنوتیپی، بررسی مکان دوره آبستنی، تجهیز آزمایشگاه ژنتیک مولکولی و طرح ژنوتاپتیک اصلاح نژاد را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در مرکز اصلاح و نژاد استان ذکر کرد.


انتهای پیام/ی



برچسب ها: گوسفند ، نژاد ، گوشت ، شیر ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.