کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد بر اساس شواهدموجود، ایران در حال همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد شواهدی مشاهده کرده است که ایران در حال همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید درباره بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات نظامی پارچین و گزارش آژانس مبنی بر «پیشرفت چشمگیر» در تحقیقات از فعالیت های هسته ای پیشین ایران گفت: «ایران برای مدت زمانی طولانی، در مقابل هر گونه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی مقاومت می کرد.

وی افزود: در نتیجه فشارهای بین المللی که در طول زمان افزایش پیدا کرد، و به خصوص در نتیجه تحریم های اقتصادی سختگیرانه که آمریکا آنها را به اجرا گذاشت و مابقی جامعه بین المللی را وادار به همسویی با آن کرد، ما اکنون شواهدی را حاکی از آن می بینیم که ایران در حال همکاری با بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: برخلاف ادعای برخی منتقدان توافقنامه هسته ای مدعی که می گفتند آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های نظامی دسترسی نخواهد داشت، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک سایت برجسته در ایران حضور یافت.

وی افزود: علتی که باعث شد تا آمریکا شدیدا با جامعه بین المللی همکاری کند تا ایران را وادار کند که به پای میز مذاکره بیاید و درباره برنامه هسته ای اش ابهام زدایی کند، این است که ایران برای مدت زمان طولانی در خصوص همکاری در برابر هرگونه بازرسی که آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواست انجام دهد، مقاومت کرد. در نتیجه فشار بین المللی که در طی زمان افزایش یافت و علت اصلی آن هم تحریم های شدید اقتصادی آمریکا علیه ایران و همراهی جامعه بین المللی با آن بود، ما اکنون شاهد نشانه هایی هستیم که ایران درحال همکاری با بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی است. بیانیه دوشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطر نشان می کند که آژانس اعتبار نمونه های گرفته شده را با استفاده از یک روند جاافتاده در راستی آزمایی، تائید کرده است.

این روند تحت مسئولیت و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده است. این مسئله خود باعث می شود که ادعاهای منتقدان ما که القاء می کردند ایران اقدام به خودبازرسی خواهد کرد، رد شود. روشن است که این ادعاها صحت ندارد. 

جاش ارنست افزود:همچنین برخی از منتقدان توافقنامه هسته ای مدعی شدند که آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های نظامی دسترسی نخواهد داشت. واقعیت این است که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخر هفته ای که گذشت در یک سایت برجسته ایران حضور داشت. پس من فکر می کنم درحالیکه این توافقنامه به سمت اجرا شدن پیش می رود ما فرصت های بیشتری در آینده خواهیم داشت تا نشان دهیم که چگونه منتقدان و هشدارهای مخالفان توافقنامه ایران، اشتباه می کردند. این مسئله چیزی نیست که ما آن را سبک بشماریم و قطعا چیزی نیست که رئیس جمهور آمریکا آن را سبک بشمارد. ما به صراحت و روشنی گفته ایم که این توافقنامه بین ایران و جامعه ی بین المللی، توافقنامه ای نیست که براساس اعتماد باشد بلکه توافقنامه ای است که ریشه ی آن در توانایی کارشناسان هسته ای بین المللی و بی طرفی است که به دسترسی مورد نیاز در داخل ایران دست یابند تا تبعیت ایران از توافقنامه را راستی آزمایی کنند. این گونه بازرسی ها بسیار مهم هستند. ما بر این باوریم که بسیار اهمیت دارد که این بازرسی ها مطابق با استانداردهایی باشد که کارشناسان هسته ای بین المللی و بی طرف در آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین کرده اند. آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بازرسی هایی که در تاسیسات نظامی پارچین در آخر هفته ی گذشته انجام شد ، اعلام کرده است که این بازرسی ها مطابق با استانداردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

انتهای پبام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار