سه نماینده کنگره آمریکا با صدور بیانیه مدعی شدند اگر توافق محرمانه ایران و آژانس در اختیار کنگره قرار نگیرد، ‌تحریم های تهران لغو نمی‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت مجلس نمایندگان آمریکا، سه نماینده کنگره آمریکا با صدور بیانیه تاکید کردند اگر توافقات جانبی هسته ای فاش نشود ،‌تحریم ها لغو نمی شوند.

بعد از انتشار گزارش هایی مبنی بر این که ایران نمونه هایی را که خودش از سایت پارچین ( جایی که  ادعا شده ایران در آن  چاشنی های انفجاری لازم برای تسلیحاتی کردن فناوری هسته ای خود را آزمایش کرده است) تهیه کرده به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه داده است ، مایک پومپئو، پیتر راسکمن و لی زلدین، سه نماینده جمهوریخواه، بیانیه‌ای  را در اینباره صادر کردند. 

طبق یکی از توافقات محرمانه جانبی میان ایران و آژانس، تهران می تواند بخشی از بازرسی های مهم و حساسی را انجام دهد.

در بیانیه سه نماینده کنگره آمده است:« به نظر می رسد این گزارش بر نگرانی های عمیق ما در خصوص این که توافقات جانبی ایران و آژانس به تهران اجازه می دهد در سایت های هسته‌ای‌اش خودبازرسی داشته باشد ، صحه می گذارد.» 

این افراد مدعی شدند: «بدون دسترسی به این اسناد،‌ راستی آزمایی ساز و کاری که برای اطمینان یافتن از دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای طراحی شده است، غیرممکن است. به همین علت است که تا وقتی رئیس جمهور به قانون عمل نکند و توافقات جانبی را در اختیار کنگره قرار ندهد ، ما باید تحریم ها را حفظ کنیم.»

این نمایندگان می گویند رئیس جمهور طبق لایحه بررسی توافق هسته ای ایران،  ملزم است که هر گونه توافق جانبی میان  ایران و دیگر طرف ها را قبل از پایان یافتن مهلت بررسی و رای گیری به کنگره و قبل از لغو تحریم ها به کنگره ارائه کند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار