قم؛

روز عرفه روز دعا وبخشش

روز عرفه روزی که حاجیان در سرزمین عرفات وقوف می کنند و نغمه ربنا را به طلب حاجات دنیوی و اخروی و معنوی و مادی از خدای متعال خواستارند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ حجت الاسلا م والمسلمین میر شفیعی در رابطه با روز عرفه اظهار داشت:  روز نهم ما ذی الحجه روز عرفه است .روز عرفه و از اعیاد عظیمه است اگرچه به اسم عید نامیده نشده است ولی روزى است که حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مَوائد جُود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده تر و خشمناکترین اوقات خواهد بود.

وی افزود: روزی که حاجیان در سرزمین عرفات وقوف می کنند و نغمه ربنا را به طلب حاجات دنیوی و اخروی و معنوی و مادی از خدای متعال. روز عرفه روزیست که هرکس در این روز غیر از خداطلب کند مورد سرزنش قرار میگیرد. روزیست برای از برترین اعمال این روز قرائت دعای عرفه . دعایی که میراث کلام دلنشین اربابمان حضرت ابا عبدالله الحسین است.

وی در ادامه یادآورشد :روز عرفه روزیست که کسی نمیتواند بگوید ما محروم از استجابت و لطف خداییم بلکه این روز تمام کسانیکه در سرزمین عرفات و برروی زمینند مورد لطف و رحمت خداوند قرار میگیرند. روز عرفه روز کسب معرفت و آشنایی با خدای متعال است.

میرشفیعی علت نامگذاری این روز را اینگونه بیان داشت که: روز عرفه به دو مناسبت نامگذاری شده یکی آشنایی حضرت آدم و حوا بعد از سالهای فراق در سرزمین عرفات  و دیگری آشنا شدن حضرت ابراهیم با مناسک حج می باشد.

وی در ادامه تصریح کرد:روز عرفه، روز دعا و نیایش و روز التماس عفو و بخشش است و بهترین ذکر در آن گفتن: «لا إله إلاّ الله» است، و پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نیز روز عرفه را بهترین روز می‌دانستند و در آن روز بهترین و پرمحتواترین ذکر را انجام می‌دادند، زیرا سردار روزها روز عرفه، و سردار همه اذکار «لا إله إلاّ الله» است، از این رو بسیار شایسته و بجاست که بهترین ذکر را در بهترین و مناسبترین روز انجام دهیم، تا اینکه از روش پیامبر گرامیمان صلی الله علیه وسلم پیروی کرده باشیم، زیرا شکی نیست جمله «لا إله إلاّ الله» که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم آن را در روز عرفه بسیار تکرار می‌کرد، به طور قطع بزرگترین و ارزشمندترین و مناسب‌ترین جمله است.
 
از جمله اعمال این روز
 
از جمله اعمال مستحب سفارش شده برای این روز غسل است که ثواب آن بسیار زیاد می باشد.
 
 زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است خداوند  متعال قبل از اینکه به زائرین خود عنایتی کنند به زائرین امام حسین علیه السلام نظر لطف و عنایت ویژه دارد  و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه زیاده و مقدّم است.
 
 پس از نماز عصر، پیش از آن‌که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالی به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه علیهم ـ روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود.
 
روزه گرفتن در روز عرفه نیز بسیار سفارش شده است که این روزه مستحب است.

واز جله دعاهای سفارش شده دعای عرفه است که  داراری مضامین بسیار عالی و پر از نکته و معرفتیست که امام حسین سالهای قبل که  حج مشرف شدند روز عرفه در کنار جبل الرحمه رو به قبله ایستادند و این دعا را خواندند و اشک ریختند ..

وی در پایان یادآور شد هر کدام از بندگان خدا برای براورده شدن حاجات خود اول برای دیگری و بعد برای خود دعا کنند.

گزارشگر: زهرا کلانتری، قم

انتهای پیام/ز
برچسب ها: قم ، عرفه ، دعا ، بخشش ، اعمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.