مسئول دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017 از تدوین طرح هویت بصری در مدیریت بصری شهری با موضوع پایتخت فرهنگ اسلامی، مشهد 2017 خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسئول دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017، انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را از مصوبات اجلاس سال 2010 سازمان آیسسکو در باکو دانست و گفت: مشهد علاوه بر برخورداری از عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، میزبان اجلاس جهانی آیسسکو نیز خواهد بود که این موضوع فرصت مناسبی را برای مطرح شدن بیش از پیش مشهد در سطح جهان اسلام و ارائه فعالیت های فرهنگی فراهم می آورد.

محمد کاظم دبیری با اشاره به شورای عالی سیاستگذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017 گفت: این شورا از 17عضو تشکیل شده است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رییس شورا و معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران از اعضا آن می باشند.

معاون طرح و برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شورای برنامه ریزی و هماهنگی به ریاست استاندار خراسان رضوی را مجری سیاست ها و تصمیمات شورای عالی سیاستگذاری دانست و افزود: این شورا 28 نفر عضو دارد و شامل چهار ستاد فعالیت های عمرانی، فعالیت های شهری، ستاد اجرایی فعالیت ها و رویدادها و ستاد هماهنگی ارتباطات بین الملل می باشد که در صورت لزوم هر ستاد می تواند کمیته های تخصصی تشکیل دهد.

دبیری گفت: تاکنون جلسات متعددی در استان تشکیل شده است که ماحصل آن راه اندازی دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017 در محل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارائه گزارش ستادهای فرهنگی، عمرانی و شهری و طرح سابقه پژوهی و طراحی پرسشنامه برای دریافت نقطه نظرات، طرح ها، ایده ها از نخبگان و کارشناسان در حوزه شناخت وضعیت، هدفگذاری، تعیین فرآیندها و ساختارها، تعیین برنامه ها و اقدامات بوده است .

وی برگزاری همایش فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در افق 2017، تشکیل کارگروه ویژه علمی و مشورتی با حضور نخبگان و کارشناسان برای ایده پردازی و تصمیم سازی، انجام مطالعات آیسسکو و پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017 و سابقه پژوهی شهرهای پایتخت فرهنگی اسلامی را از دیگر اقدامات این دبیرخانه در ماه های اول سال برشمرد.

معاون طرح و برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از طراحی کمیته های تخصصی و عملیاتی ذیل ستادهای عمرانی، شهری، فعالیت های فرهنگی و ارتباطات بین الملل با تعامل با مسئولین ستادها خبر داد و برگزاری جلسات مختلف و تخصصی با موضوع کمیته های میراث و گردشگری، فرهنگ و هنر، رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات و آموزش و تحقیقات و دریافت دیدگاهها و ایده ها و برنامه های پیشنهادی و نیز تدوین طرح هویت بصری در مدیریت بصری شهری با موضوع پایتخت فرهنگ اسلامی، مشهد 2017 و بررسی توسط اساتید و کارشناسان تبلیغات و گرافیک و آماده برای ارائه در شورای استانی و ملی برای تصویب آن را از دیگر اقدامات این دبیرخانه اعلام کرد.

دبیری فعالیت های انجام شده این دبیرخانه درحوزه محتوایی را تاسیس دفتر مطالعات راهبردی ذیل دبیرخانه شورا و استفاده از ظرفیت کارشناسی، صاحب نظران و مشاوران متخصص طی جلسات هسته مرکزی علمی و مشورتی و کارگروه های تخصصی برای تدوین برنامه های محتوایی و عملیاتی ذکر کرد.

وی تاکید کرد: پیشنهادهای اخذ شده توسط دبیرخانه دسته بندی موضوعی شد و برای بهره برداری ستادهای چهارگانه در تصمیم گیری ها و تصویب برنامه های مرتبط در شورای ملی و استانی ارسال شد.

مسئول دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017 گفت: روزشمار و مکان نمای پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 براساس اطلاعات روزهای ملی ایران و کشورهای عضو آیسسکو و همچنین اتفاقات و برنامه های شاخص فرهنگی و هنری و ورزشی کشورهای عضو آیسسکو به ویژه ایران اسلامی توسط دبیرخانه تهیه شده است.

دبیری افزود: پایگاه اطلاع رسانی پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 برای دریافت طرح و ایده ها، اطلاع رسانی از برنامه ها و اقدامات و اخبار رویدادها و فعالیت ها و معرفی ظرفیت ها و توانمندیهای فرهنگی مشهد طراحی و آماده رونمایی است .

وی تاکید کرد: کارگروه فعالیت های عمرانی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولین مرتبط تشکیل جلسه می دهد و تصمیمات مناسب در تقویت زیرساخت های عمرانی و راه سازی مشهد 2017 را اتخاذ خواهد کرد .

دبیری با اشاره به طرح موضوع پایتخت فرهنگی مشهد 2017 در شورای ملی احیاء توس با حضور معاون رییس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: قراراست با حضور اعضاء ملی و استانی و تصمیمات لازم در خصوص آماده سازی مسیر توس و محل آرامگاه فردوسی اتخاذ شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.