جامعه متخصصان بیهوشی در خصوص تعرفه‌های بیمه و همچنین تجهیزات نیازمند نیم نگاه مسئولان هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دوازدهمین کنگره بین‌المللی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و درد، دکتر حسنی دبیر علمی کنگره طی سخنرانی گفت: این فضای علمی جهت افزایش ایمنی در بیهوشی و همچنین تجهیزات مورد نیاز در این عرصه است. در این کنگره موضوعاتی در زمینه بیهوشی اطفال و آنستزیولوژی در پیوند اعضا و پرستاری و سازه‌های مشکلات صنفی و مسئله سی پی تی و چالش‌های شغلی و ... با حضور اساتید مورد بحث قرار می‌گیرد. در مورد سیستم‌های مختلف بیهوشی 350 مقاله ارسال شد که از این تعداد حدود 150 مقاله پذیرفته شد.

وی ادامه داد: مسئله تعرفه‌ها و بیمه برای افرادی که تعهد کاری دارند، پشتیبانی بیشتری را می‌طلبد. رشته بیهوشی در سال‌های اخیر که به بالاترین سطح آموزشی رسیده است و در جهت ارتقا فنی و کیفی این رشته تلاش فراوانی شده است، حدود 4 هزار متخصص و 5 هزار کارشناس در این رشته در اعتلا همه رشته‌های پزشکی سهیم هستند.

دکتر قیامت رئیس انجمن انستزیولوژی در خصوص حوادث اخیر مرتبط با بیهوشی گفت: 70 رشته تخصصی مخاطب این کنگره است، مشکل دنیا این است که با توجه به افزایش سن با مشکلات خدمات سلامت که اتصال همه رشته‌های پزشکی است، در جهت بهبود این خدمات در بخش اورژانس مواجه هستیم که می تواند در کیفیت مراقبت از بیماران موثر باشد.

وی افزود: اخیرا شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه بوده‌ایم، امیدواریم مسئولین به این رشته توجهی ویژه داشته باشند، متاسفانه در هفته گذشته به دلیل نبودن متخصص بیهوشی مادر و جنین به دلیل انتقال به شهرستانی دیگر را از دست داده‌ایم، امیدواریم به کمک مسئولین و متخصصین بتوانیم چالش های موجود را حل کنیم.

تعرفه یک ابزار سیاست‌گذاری است

ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت در کنگره بیهوشی گفت: متخصصین بیهوشی پاک‌دست‌ترین افراد جامعه هستند، با این حال باید دقت خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: امیدواریم کتاب تعرفه‌ها به اصلاح سالانه برسد، چون هیچ دیکته نانوشته‌ای غلط ندارد و حتما باید این کتاب مورد اصلاح قرار گیرد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت تأکید کرد: این اصلاح باید با توجه به موضوعاتی که پیش می‌آید و اشتباهات گذشته انجام شود، البته فراموش نکنیم که تعرفه‌گذاریی یک نوع سیاست‌گذاری در کشور نیز محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در 22 کشور منطقه از نظر اکثر شاخص‌های سلامت رتبه 12 تا 16 را داریم و در جهان نیز رتبه ما 92 تا 140 است که این مطلب اصلاً مطلوب مردم، رهبری و جامعه پزشکی نیست.

وی با بیان اینکه در سال 1404 در شاخص‌های سلامت کشور باید رتبه اول منطقه را داشته باشد، گفت: نظام سلامت ما یک جاهایی ایراد داشت، به‌طور مثال پرداخت از جیب مردم در دنیا 18.9 و در منطقه 36 درصد بوده است. درحالی که پرداختی جیب مردم ایران بیش از 60 درصد بود.

حریرچی تأکید کرد: با اجرای طرح تحول سلامت این پرداختی به زیر 10 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: نظام تحول سلامت به تأیید سازمان جهانی بهداشت رسیده و امیدواریم همگی دست به‌دست هم دهیم تا به خوبی به پیش برود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.