دکتر فرجود شکوهی عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت در گفتگو با خبرنگار
حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه مبحث آموزش پزشکی ، مهمترین گام در حوزه بهداشت ، پیشگیری و درمان است ، اظهار داشت : این گام باید به عنوان اولین و منحصرترین سنگ زیر بنای تغییر و تحول ساختاری در هر زمانی مورد توجه قرار گیرد اما در طرح تحول نظام سلامت به عنوان گام آخر مورد توجه متولیان نظام سلامت قرار گرفته است.
وی با انتقاد از اینکه آموزش که امری زیر بنائی و مبنائی است در گام چهارم مورد توجه قرار گرفته ، خود جای سوال دارد ؛ افزود: تغییرات آموزشی باید با احتیاط کامل ، کار کارشناسی دقیق و جامع صورت پذیرد؛ در غیر اینصورت موجب از هم گسیختگی سیستم آموزشی می گردد که جبرانش مشکل است .
وی مشکل اساسی آموزش پزشکی در کشور و رابطه آن با درمان را از نوع فنی دانست و ادامه داد : بسیاری از دانشجویان ما در حوزه آموزش چیزهائی یاد می گیرند که در بخش درمان کاربردی نیست .
شکوهی تصریح کرد: این دوگانگی موجبات آشفتگی و تردید در نحوه آموزش را ایجاد کرده ، در حالی که ممکن است نیاز به تحول ساختاری در نحوه آموزش نباشد بلکه نیاز به تحول در مدیریت آموزش و درمان باشد .
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با اعلام اینکه بنا برگزارش سازمان نظام پزشکی کشور علی رغم گسترش امکانات تشخیصی و درمانی ، خطا ها ی پزشکی رو به تزاید است ؛ خاطرنشان کرد : نحوه آموزش و همچنین مدیریت آموزش و درمان و رابطه متقابل این دو باهم در کثرت خطاهای پزشکی موثر است.
به گفته وی اساسی ترین نقدی که بر سیستم آموزش پزشکی وجود دارد این است که اصولاً آموزش کلینیکال و بالینی به نفع آموزش تکنیکال تغییر جهت داده است .
وی گفت: دلیل عمده این تغییر جهت این است که اصولاً آموزش تکنیکال ، " هزینه محور " است و ارتباط مستقیمی با بیزینس دارد لذا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد به طوری که اگر مثلاً به 20 سال قبل که این همه امکانات تشخیصی، درمانی و تکنیکال وجود نداشت ؛ بازگردیم پای آموزش پزشکی می لنگد و درمان نیز به لکنت می افتد در حالی که موضوع معاینات تکنیکی برای همیشه حرف اول را در حوزه درمان می زند.
انتهای خبر /