در لیگ پانزدهم مبلغ 30 میلیارد تومان بابت بازیکنان خارجی پرداخت شد که 90 درصد آنها بیهوده بوده است.

30 میلیارد برای بی کیفیت‌های خارجی
به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بازیکنان خارجی بسیاری در هر فصل به لیگ کشورمان پا می‌گذارند در حالی که بسیاری از آنها نمی‌توانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند و پس از دریافت مبلغ هنگفتی کشورمان را ترک می‌کنند، اما نباید از تعداد اندک آنها که در لیگ کشورمان می‌درخشند به راحتی عبور کرد.

ادینیو بازیکن فصل قبل تراکتورسازی یا پریرا در سپاهان از نمونه‌های با کیفیت خارجی در کنار دیگر بازیکنان بودند که عملکرد خوبی را از خود نشان دادند و توانسته نامی را در کشورمان برای خود رقم بزنند.

در لیگ پانزدهم نیز تیم ما سنت شکنی نکردند و دست نیاز خود را به سمت بازیکنان خارجی و همچنین مربیان خارج از کشورمان دراز کرده‌اند.

در این زمینه استقلال تهران و تراکتور سازی تبریز با جذب چهار بازیکن رکورد دار هستند و پس از این 2 تیم، پرسپولیس، سپاهان، استقلال خوزستان و گسترش فولاد با جذب 3 بازیکن قرار دارند.

اما نکته جالب دستمزدی است که باشگاه‌ها به این بازیکنان می‌دهند و برای یک فصل حضور در ایران، 3 برابر اصلی شان پول دریافت می‌کنند.

در لیگ پانزدهم برای 35 بازیکن خارجی مبلغ 23 میلیارد 439 میلیون تومان هزینه می‌کنند، که این پول را می‌توان به بازیکنان کشورمان پرداخت کرد و به راحتی در اختیار این خارجی‌ها قرار ندهیم تا پس از مدتی حواشی ایجاد نشده و از کشورمان به فیفا شکایت نکنند.

میانگین این مبلغ برای بازیکنان حدود 670 میلیون تومان می‌شود.

همچنین در این فصل مربیان نیز در کشورمان فعالیت می‌کنند که باز هم تراکتور سازی با جذب چهار بازیکن خارجی رکوردار است و پس از آن فولاد و پرسپولیس با جذب 3 مربی قرار دارند.

تیم‌های لیگ برتری 6 میلیارد و 196 میلیون تومان برای جذب مربیان خارجی هزینه کرده‌اند که به صدر میانگین هر مربی 516 میلیون تومان هزینه برداشته است که می‌توان آنها را صرف مربیان جوان داخلی کرد و پس از چند سال ثمره آن را گرفت.

جمع هزینه‌های جذب بازیکنان و مربیان خارجی در کشورمان حدود 30 میلیارد می‌شود، هزینه 10 میلیون دلاری که باشگاه‌ها تا به این جا فصل هزینه کرده‌اند، 10 میلیون دلار است در بین بازیکنان و مربیان جذب شده نکاتی است که در مطالب زیر به آن خواهیم پرداخت.

**تمامی تیم‌های لیگ برتری بازیکن خارجی دارند

نکته قابل توجه درباره لیگ پانزدهم آن است که تمام مربیان لیگ برای پوشش نقاط ضعف خود و هدر دادن پول‌های مفت دست به روی بازیکنان خارجی گذاشته‌اند تا بتوانند نقاط ضعف را جبران کنند و همراه آنان نتایج درخشانی را کسب کنند، که به طور 90 درصضد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

** ایران جایگاه پیرمردهای برزیلی

زمانی که به لیست بازیکنان خارجی لیگ دقت بیشتری می‌کنیم متوجه آن می‌شویم که فوتبال ایران و لیگ برتر به بهشتی برای پیر مردهای درجه 2 و 3 فوتبال دنیا و به خصوص برزیل تبدیل شده است که از مجموع 35 بازیکن خارجی 13 تای آن‌ها تابعیت برزیلی دارند و نکته دیگر آن است که از تعداد بازیکنان خارجی 20 تای آنها بالای 30 سال سن دارند و باعث ان شده‌اند که میانگین بازیکنان خارجی به 29 سال برسد و این به هیچ وجه برای فوتبال کشورمان مفید نیست و نمی‌تواند به لیگ هیچ ثمره برساند.

**تراکتور سازی بیشترین مبلغ هزینه کرده برای خارجی‌ها

بیشترین هزینه برای خرید بازیکن مربی خارجی توسط سرخ‌های تبریزی خرج شده است.

این باشگاه با 6 میلیارد و 235 میلیون تومان هشت بازیکن و مربی خارجی جذب کرده است که بیشترین مبلغ را حمزه یونس دریافت کرده است.

**هزینه سرخابی ها برای جذب خارجی‌ها

آبی‌های پایتخت پس از تراکتورسازی بیشترین مبلغ را برای خرید بازیکنان خارجی هزینه کرده‌اند.

باشگاه استقلال تهران برای جذب چهار بازیکن خارجی 3 میلیارد و 692 میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

در این بین کرار جاسم، آقای حاشیه با یک میلیارد و 200 میلیون تومان بیشترین سهم را مربیان خارجی‌های استقلال داشته است و پس از آن پرویچیچ با 952 میلیون، ریوالدو و بارسلونا دسوزا 850 میلیون و مگویان با 690 میلیون تومان به عضویت آبی ها در این فصل درآمدند و 85 میلیون باربوسا نکات قابل توجهی دارد بازیکنی در ترکیب ثابت تیمش نبوده و در جلسات تمرینی هم شرکت نمی‌کند و 850 میلیون تومان می‌گیرد.

پس از آبی پوشان پایتخت، پرسپولیس با 2 میلیارد و 489 میلیون تومان سه بازیکن خارجی جذب کرده‌اند.

مایکل اومانیا با قراردادی یک میلیارد و 180 میلیون تومان، لوکاماریچ با 715 میلیون تومان، بازیکنی که یحیی گل محمدی آن را خط زد و با آشنایی که با برانکو داشت به بای سید جلال حسینی به پرسپولیس آمد و بری بنگستون با 594 میلیون تومان خارجی‌های پرسپولیس در این فصل هستند.

**شهریار و جذب ارزانترین خارجی لیگ پانزدهم

علی دایی با خرید ایوب پاناشویلی از گرجستان و رکورد جدیدی را در لیگ پانزدهم به نام خود ثبت کرد.

این بازیکن متولد 1372 است و جوانترین بازیکن خارجی لیگ پانزدهم محسوب می‌شود.

مسئولان صبای قم برای خرید این بازیکن تنها 36 میلیون تومان هزینه کرده‌اند که از مبلغ دریافتی مدیر رسانه‌ای این تیم نیز کمتر است.

** در کنار جذب بازیکنان خارجی باید به عملکرد آنها نیز توجه داشته باشیم.

تیم های شهرستانی به مراتب بهتر از سرخابی‌های پایتخت بازیکنان خارجی جذب کرده‌اند و در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به این تیم داشته‌اند.

در چند سال گذشته سپاهان و فولاد خوزستان در جذب بازیکنان خارجی خوب عمل کردهآ‌ند و با عقد قرارداد با بازیکنان خوب خارجی همچون نانگ پادووانی و پریرا به فوتبال کشورمان کمک کردند.

اما بر خلاف این تیم‌ها 2 تیم آبی و قرمز پایتخت در جذب بازیکنان خارجی ضعیف عمل کرده‌اند و به فکر پر کردن جیب خودشان هستند.

استقلال در لیگ پانزدهم با جذب چهار بازیکن خارجی تلاش کرد تا بتواند نقاط ضعف خود را پوشش دهد، اما این اتفاق به صورت بر عکس رخ داد و این بازیکنان بلای جان استقلال شدند.

**ریوالدو و باربوسا

این بازیکن نیامده به دلیل مشکلات مالی در تمرینات شرکت نکرد و از حضور درجلسه کمیته انضباطی باشگاه استقلال هم سرباز زد . در نهایت روز گذشته قرارداد خود را با تیم استقلال فسخ کرد و از جمع آبی پوشان جدا شد.

** کرار جاسم

آقای حاشیه که فصل پیش مشکلاتی را برای استقلال به وجود آورد تصمیم گرفته تا در فصل جدید به روزهای خوبش برگردد و به جای حاشیه سازی به فکر کمک به تیمش باشد.

**پروپچیچ و مگویان 

نیز در این فصل نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند و هم اکنون نزدیک به در خروج قرار دارند.

سرخ پوشان نیز در جذب بازیکنان خارجی بهتر از استقلال عمل کرده‌اند و این فصل با هزینه 2 میلیارد و 499 میلیون تومانی موفق به جذب 3 بازیکن شدند.

مایکل اومانیا، ماریچ و جری بنگستون بازیکنان خارجی پرسپولیس در لیگ پانزدهم هم هستند و امیدوارند بتوانند با این تیم نتایج درخشانی را کسب کنند.

این 3 بازیکن نیز نتوانستند عملکرد خوبی را به کادر فنی نشان دهند و هم اکنون در نیمکت سرخ پوشان سپری می‌کنند.

در پایان می‌توان افزود باشگاه‌های کشورمان باید به سمتی حرکت کنند تا به تیم‌های پایه بیشتر اهمیت دهند و این هزینه سنگین را صرف بازیکنان جوان و آینده دار کشورمان کنند.

گزارش از محمد صادق تبار

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار