مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمامی فدراسیون‌های ورزشی و ادارات تربیت بدنی استان‌ها گونه‌های جانوری و پوشش‌های گیاهی کشورمان را به عنوان نماد و نشان خود انتخاب کرده‌اند.

ورود جامعه ورزشی به حمایت از حیات وحش کشور / حیات وحش کشور نماد جامعه ورزشی می‌شوندمحمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگارگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جواندر خصوص طرح گونه‌های جانوری بر روی لباس‌های ورزشی ورزشکاران اظهار داشت: موفقیت در درج طرح یوزپلنگ ایرانی در لباس تیم ملی فوتبال کشور اولین کلید ورود طرح‌های سایر گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی به جامعه ورزشی را رقم زد که هم‌اکنون فدراسیون قایقرانی، ماهی خاویاری، فدراسیون ورزش پهلوانی، پوشش گیاهی سرو، فدراسیون کوهنوردی، کل و بز، فدراسیون بدمینتون، میش مرغ، فدراسیون تنیس روی میز، خرگوش، فدراسیون بوکس، گربه وحشی و فدراسیون راگربی، یوزپلنگ را به نماد نشان و سنبل خود انتخاب کرده‌اند.

وی در خصوص میزان موفقیت در درج طرح یوزپلنگ ایرانی بر لباس ورزشکاران جامعه فوتبال کشور تصریح کرد: از زمان آغاز فوتبال برزیل (سال گذشته) تاکنون گزارشی مبنی بر این که سگ‌های گله دامداران به یوزپلنگ‌ها حمله و آن‌ها را کشته باشد، دریافت نکرده‌ایم و در واقع میزان تعارض جامعه محلی با این گونه به شدت کاهش یافته است.

مدیرکل فقر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تنها 70 قلاده از یوزپلنگ ایرانی در زیستگاه استان‌‌های یزد، خارتوران، سمنان، کرمان و خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: هم اینک کمتر ایرانی وجود دارد که قصه یوزپلنگ را ندارد چرا که با ورود نماد این گونه بین قشر پرطرفدار، موفق و مؤثر فوتبال این گونه در خطر انقراض به گونه جانوری مشهوری تبدیل شده است.

درویش در ادامه افزود: اهمیت و حمایت این گونه به قدری بین مردم افزایش یافته که مردم یزد در نامه‌ای خواستار عدم احداث جاده‌ای در نزدیک زیستگاه یوزپلنگ شده و طولانی و سخت بودن مسیر خود را فدای حفظ این گونه جانوری کرده‌اند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه 7 خرداد امسال با وزارت ورزش و جوانان کشور گفت: در بین 213 کشور کره زمین تاکنون هیچ کشوری وجود نداشته که همه 50 فدراسیون ورزشی و کل ادارات تربیت بدنی آن تمام قد از محیط زیست، گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی آن دفاع کنند و وزارت ورزش ما یک کار تاریخی در این زمینه انجام داده است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در پایان تأکید کرد: از آن جایی که جامعه ورزشی الگوی جوانان و نوجوانان هستند، قطع به یقین با تغییر رفتار آن‌ها و حمایت از محیط زیست قشر آینده‌ساز کشورمان نیز نسبت به محیط زیست و گونه‌های جانوری و گیاهی حساس‌تر خواهند بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار