کارشناس رسانه‌های بین‌الملل گفت: به نظر می‌رسد یک هماهنگی نوشته یا نانوشته میان دولت عربستان و رسانه‌های پرقدرت غربی برای این‌که از این رویداد به آرامی بگذرند وجود دارد.

/حجحج"حسن عابدینی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره فاجعه منا اظهار داشت: فاجعه منا از جهت‌های مختلف دارای ارزش خبری است.
 
وی ادامه داد: از جمله دلایل اهمیت این موضوع؛ شمار زیاد حجاج و این‌که حج مهم‌ترین مراسم مذهبی‌ای به شمار می‌آید که می‌توان آن را بزرگترین تجمع انسانی لقب داد همچنین تعداد بالا و قابل توجه جان باختگان باعث شده تا گفته شود ارزش خبری این موضوع بسیار  بسیار زیاد است.
 
این کارشناس رسانه‌های بین‌الملل افزود: رسانه‌های غربی به ویژه آن‌هایی که مدعی رعایت اصول حرفه‌ای هستند کمتر به این موضوع پرداختند و به جز خبرهای اولیه‌ای که از این موضوع منتشر کردند سیاست کتمان را پیگیری کرده و موضوع را آرام آرام از دستور کار خود خارج کردند.
 
عابدینی تصریح کرد: اگر چنین حادثه‌ای با مقیاس بسیار اندک در یک ورزشگاه رخ می‌داد و افراد جان خود را از دست می‌دادند شاید چند روز این موضوع در سرخط خبرها قرار می‌گرفت و این رسانه‌ها روی آن بسیار کار می‌کردند و به دنبال این می‌گشتند تا ریشه‌یابی کنند.
 
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد یک هماهنگی نوشته یا نانوشته میان دولت عربستان سعودی و رسانه‌های پرقدرت غربی وجود دارد برای این‌که از این رویداد به آرامی بگذرند.
 
این کارشناس رسانه بین‌الملل تأکید کرد: چند شگرد را در این زمینه شاهد هستیم اولین شگرد ساده سازی موضوع است از جمله این‌که می گویند تعدادی از افراد به سبب گرما و یا خستگی فوت کردند و یا این‌که به سبب هل دادن زیر دست و پا له شدند، تلاش می کنند تا موضوع را عادی‌سازی کنند.
 
عابدینی اظهار داشت: نکته بعدی بحث مصونیت‌زدایی از دولت سعودی است، اکثر قریب به اتفاق گزارش‌هایی که منتشر می‌شود تأکید می‌کند که دولت سعودی هزینه‌های کلانی برای بهبود اوضاع می‌کند و یا اینکه مقصر را خود زائرین جلوه می‌دهند به گونه‌ای که می‌گویند این افراد زائر بودند که مقررات را رعایت نکردند.  
 
این کارشناس رسانه بین‌الملل گفت: نکته دیگر، آلودگی اطلاعاتی در این قضیه است و آن‌ها ابتدا به نقل از مقامات سعودی اعلام کردند که اقلیت آفریقایی‌ها عامل این قضیه بودند و پس از آن دوباره اعلام کردند که ایرانی‌ها مقصر هستند و پس از آن نیز گفتند فاصله دور این حادثه از  نیروهای امنیتی و درمانی باعث افزایش شمار قربانیان شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین این رسانه‌ها کوشش می‌کنند با شگردهای مختلف از روشن شدن واقعیت جلوگیری کنند و رسانه‌های غربی به عنوان وکیل مدافع سعودی عمل کرده و کمتر واقعیت را نشان می‌دهند به طور مثال رسانه‌های غربی که معمولا اگر چنین اتفاقی بیفتد با شاهدان عینی صحبت می‌کنند و بعد هم می‌گویند مقامات فلان کشور مدعی شدند که عامل این حادثه چه چیزی بوده است، این بار خودشان از قول خود اقدام به اظهارنظر کرده و موضوع را داوری می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار