اگر شما هم به دنبال فرصتی برای رصد یک خسوف زیبا هستید صبحگاه فردا بهترین فرصت است؛ از دست ندهید.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گرفتگی خورشید  و ماه یکی از جذابیت های علم نجوم محسوب می شود. رصد ماه گرفتگی نیازی به ابزار ابتیکی ندارد و با چم غیر مسلح هم در آسمان قابل رویت است و این اتفاق زمانی رخ می دهد که سه جرم خورشید زمین و ماه در چرخش مداری خود به در یک خط قرار گرفته و سایه مخلوطی شکل زمین روی ماه را می پوشاند و سطح این قمر را تاریک می کند و ساکنان زمین آن را سرخ می بینند که به لحظه خسوف معروف است.



رخ ماه خواهد گرفت!یا فردا ماه سرخ می شود!



انواع ماه گرفتگی
ستارشناسان گرفت کره سنگی ماه را به سه دسته که به آنها ماه گرفتگی جزئی، نیم سایه و ماه گرفتگی کامل تقسیم می کنند.
ماه گرفتگی جزئی
این نوع ماه گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که بخشی از ماه از میان سایه‌ی اصلی زمین عبور می‌کند و با چشم غیر مسلح هم قابل رویت نمی باشند و تنها حدود 30 درصد از سطح ماه به سرخ رنگ می شود.



رخ ماه خواهد گرفت!یا فردا ماه سرخ می شود!



ماه گرفتگی نیم‌سایه 
این نوع ماه گرفتگی همان طور که از نامش پیدا است هنگامی رخ می‌دهد که ماه در معرض نیم‌ سایه‌ی زمین قرار می‌گیرد که مشاهده‌ آن با چشمان غیر مسلح سخت و دشوار است و علاقمندان به رصد آن از ابزار ابتیکی همانند  تلسکوپ استفاده می کنند این ماه گرفتگی  هنگامی رخ می‌دهد که ماه به طور کامل در معرض نیم‌سایه‌ی زمین قرار گرفته باشد.
اما ماه گرفتگی به صورت نیم سایه به ندرت رخ می دهد و میزان درخشش سطح ماه نیز در هر نقطه از آن متفاوت است که در واقع، آن قسمت از سطح ماه که در نزدیکی سایه‌ی اصلی زمین قرار می‌گیرد نسبت به نقاط دیگر تیره‌تر به نظر می‌رسد و در این نوع از گرفت  35 در صد کل ماه تاریک می شود.


رخ ماه خواهد گرفت!یا فردا ماه سرخ می شود!



ماه گرفتگی کامل
این نوع ماه گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که ماه به طور کامل در معرض سایه‌ی اصلی زمین قرار می‌گیرد. هنگام وقوع ماه گرفتگی کامل، ماه به رنگ سرخ درخشان در می‌آید. بر اساس محاسبات نجومی مربوط به سرعت حرکت ماه، ماه گرفتگی کامل ممکن است به مدت 107 دقیقه ادامه داشته باشد؛ ماه گرفتگی کامل زمانی رخ می دهد که ماه کاملاً در معرض سایه‌ی اصلی زمین قرار بگیرد و مدت زمان ان معمولاً یک ساعت است و نکته جالب این است که حدود 35 درصد از موارد ماه گرفتگی از نوع ماه گرفتگی کامل هستند.



رخ ماه خواهد گرفت!یا فردا ماه سرخ می شود!




چرا ماه گرفته سرخ است؟
رنگ آبی نور خورشید  پس از عبور از جو زمین در آسمان پراکنده شده و رنگ قرمز مانده از نور خورشید در جو انعکاس یافته و زمانی که  ماه وارد سایه زمین می شود رنگی سرخ می یابد.

مشخصات ماه گرفتگی امروز 
این خسوف در تمام کشور قابل مشاهده است و ساکنان غرب ایران دقایقی به صورت کلی می توانند آن را رصد کنند امادر سایر منطق کشور ساعتی پیش از طلوع خورشید، ماه‌گرفتگی جزئی آغاز و ماه در حالی که رنگش سرخ به خود گرفته غروب می کند.
قرص ماه از ساعت 4:37 بامداد به تدریج تاریک می شود و این گرفت تا ساعت 5:41 ادامه خواهد داشت که به دلیل حضور ماه کامل در آسمان ایران تاریکی این بار ماه زیباتر از خسوف های قبل خواهد بود.

گزارش: حدیث حدادی 
برچسب ها: ماه ، رخ ، گرفتگی ، تاریک ، سرخ ، خسوف ، زمین ، سایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۲۲:۴۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۴
خیلی باحاله