مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برای کشوری با دارابودن بزرگترین ذخایر گازی دنیا زیبنده نیست که تنها یک درصد سهم جهانی را بخود اختصاص دهد.

تلاش برای کسب سهم 10درصدی تجارت جهانی گازحمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص صادرات گاز به کشورهای همسایه گفت: به طور کلی صادرات گاز به کشورهای همسایه از دو منظر مورد بررسی است؛ نخست اینکه در سال‌های آتی حجم گازی که به کشور وارد شده نزدیک یک میلیارد مترمکعب در روز که دو برابر وضع فعلی است.

وی تصریح کرد: همچنین با روی کار آمدن فازهای جدید تولید گاز کشور افزایش یافته و در این زمینه باید صرفه‌جویی انرژی را به صورت جدی در کشور دنبال کرد.

عراقی گفت: با توجه به اینکه ایران بزرگ‌ترین ذخایر گازی در کشور را دارد ولی متأسفانه یک درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است و این برای کشوری مثل ایران زیبنده نیست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: ما حتما باید طبق قانون چشم‌انداز به 10 درصد تجارت جهانی برسیم بنابراین برای رسیدن به این اهداف در مرحله نخست باید صادرات گاز به کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار دهیم و در مرحله بعدی کشورهایی که از طریق ال ان جی یا خط لوله می‌توانند از گاز طبیعی ایران استفاده کنند با آنها مذاکرات را انجام دهیم.

عراقی خاطرنشان کرد: صادرات گاز از طریق خط لوله به کشورهای همسایه مقرون به صرفه است و بحث قیمت یکی از موضوعات مهمی است که در زمان عقد قرارداد باید به آن توجه کرد بنابراین چه واردات گاز داشته باشیم یا صادرات این موضوع برای کشور ما توجیه اقتصادی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار