وانگ یی: نشست ایران و 1+5 پیامی مثبت در پی داشت

وزیر خارجه چین اعلام کرد نشست وزرای خارجه ایران و 6 قدرت جهانی، پیام سیاسی مثبتی را درباره پیشبرد آغاز اجرای توافق فرستاد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، اعلام کرد در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه ایران و 6 قدرت جهانی تاکید شد اجرای توافقنامه هسته‌ای جامعی که در ماه ژوئن( تیر) به دست آمد، یک پیام مثبت می فرستد.

وانگ خاطر نشان کرد: این توافق به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفته و روابط میان ایران و دیگر طرفین به طور قابل توجهی بهبود یافته است، که این مسئله  ویژگی‌های مثبتی را به اوضاع خاورمیانه می افزاید. چین به علت این تحول مثبت، خوشحال است.

وانگ گفت: ایران و 6 قدرت جهانی، یعنی انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به علاوه آلمان، به طور فعالانه تدارکات سیاسی، حقوقی و فنی در دو بخش جنبه های هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، انجام می دهند.

وی خاطر نشان کرد: «اوضاع به طور کلی بدون مشکل پیش می رود.»

وانگ در ادامه گفت: این نشست، که نخستین در نوع خود از زمان دستیابی به توافق بود، علائم سیاسی مثبتی درباره پیشبرد آغاز اجرای موافقتنامه، همچنین برای اعتمادسازی، رفع شک و تردیدها و ارائه رهنمون سیاسی به منظور آماده شدن برای اجرای توافقنامه فرستاده است.

وی اعلام کرد ممکن است مشکلاتی به طور اجتناب ناپذیر در جریان روند اجرای توافق پیش بیاید.

وانگ با اعلام این مطلب، از همه طرف ها خواست به تعهد خود پایبند باشند و با در نظر گرفتن منافع همه، موافقتنامه را به نحوی متوازن اجرا کنند.

وی همچنین گفت اختلافات باید به طور سازنده با روحیه رایزنی برابر، مدیریت شود.

وی افزود: «ما باید همچنین به منظور دستیابی به اجرای موفق و پایدار توافقنامه از طریق تلاش های مشترک، به همکاری برد-برد پایبند باشیم.»

وی تاکید کرد: چین به عنوان یکی از شرکت کنندگان فعال در مذاکرات هسته ای ایران، به ایفای نقشی سازنده در اجرای موافقتنامه جامع ادامه خواهد داد.

وانگ: گفت چین تلاش های زیادی در جهت بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک انجام داده و ارتباط موثری با آمریکا و ایران داشته است. چین به پیشبرد روند رایزنی برای اطمینان خاطر درباره آغاز بدون مشکل بازطراحی این رآکتور ادامه خواهد داد.

به گفته دیپلمات ها، در این نشست، اظهارات مثبتی درباره پیشرفت تدارکات برای اجرای موافقتنامه، بیان و از چین به علت نقش سازنده این کشور در بازطراحی رئاکتور اراک، تمجید شد. آنها، همگی، موافقت کردند آغاز موفق اجرای توافقنامه را پیش ببرند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار