دانشجویان اغلب کتاب‌های درسی مربوط به رشته خود را به اجبار اساتیدشان مطالعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز وقتی دانشجویان را در سطح شهر می‌بینیم، متوجه می‌شویم کتاب‌هایی که در دست دارند بیشتر کتب درسی مربوط به رشته‌شان است و کمتر سراغ کتاب‌های غیردرسی می‌روند و این مسأله سوال‌برانگیز است که آیا همه دانشجویان تنها به کتب درسی که به اجبار اساتید خود تهیه کرده‌اند، می‌پردازند یا نه مطالعه آزاد هم در کنار درس‌های خود دارند؟

اگر از یک دانشجو این را بپرسیم چه جوابی خواهد داد؟

وقت کافی ندارم، علاقه به مطالعه ندارم، در فضای مجازی به اندازه کافی مطالعه می‌کنم، پول زیادی را برای خرید کتاب‌های درسی می‌‌دهم و دیگر قدرت خرید برای کتاب‌های غیردرسی ندارم و هزار و یک دلیل دیگر...

همه این دلایل گاه منطقی و گاه غیرمنطقی هستند.

اما بهانه وقت نداشتن قابل قبول نیست، زیرا چرخیدن در فضای مجازی و مطالعه‌های پراکنده در آن نمی‌تواند مانند یک مطالعه منسجم با یک کتاب جمع و جور و قابل حمل باشد.

اما بپردازیم به بهانه قیمت‌ بالای کتاب. گرانی کتاب همیشه از آن دست مشکلاتی بوده که دست به گریبان همه اقشار به جز مرفهین بی‌درد بوده است. اما خود این بهانه هم منطقی نیست زیرا هزینه کتاب به مراتب حتی از یک پیتزا کمتر است و در طی روز و هفته و ماه و سال خرید وسایل و لوازمی که هیچ ضرورتی ندارند، بهانه‌ای می‌شود برای پول نداشتن.

شاید بتوان گفت دانشجویان در این زمینه بی‌گناهند و مشکل اصلی به ریشه این مسأله یعنی گنجاندن ضروری بودن مطالعه در ذهن آن‌ها از زمان کودکی بر می‌گردد.

بی‌توجهی آموزش و پرورش، بی‌اهمیتی خانواده‌ها نسبت به این امر و مهم‌تر از همه نقش بسزای رسانه که حق کتاب را ادا نکردند.

تمام کتاب‌های خوانده نشده و خاک خورده در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها دینی به گردن قشر محصل و تحصیل کرده جامعه دارند، جامعه‌ای که مهد تمدن است و ادبیات غنی داشته و دارد. 

حفظ این میراث تنها به دست همین نسل خواهد بود، نسلی که باید آن را از منجلاب فضای مجازی و اتلاف وقت در آن بیرون کشید و به دنیای حقیقی کشاند.

اما میان همین دانشجویان پرمشغله هستند کسانی که از کودکی آموختند، کتابخوانی جای هیچ چیز دیگر را نخواهد گرفت و با توجه به به روز بودنشان هرگز مرعوب جذابیت‌های فضای مجازی نمی‌شوند و بهانه‌ای برای خرید و خواندن کتاب از لا به لای دغدغه‌های روزانه‌شان جور نمی‌کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.