نشست هماهنگي وزرای امور خارجه سازمان همكاری‌های اسلامی درحاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورك برگزار شد.

نشست گروه تماس سازمان همكاری‌های اسلامی برگزار شد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان نشست هماهنگی وزرای امور خارجه سازمان همكاری‌های اسلامي  درحاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك برگزار شد.

هدف از برگزاری اين اجلاس رايزنی و هماهنگی كشورهای سازمان همكاری‌های اسلامي در سطح وزرای امور خارجه در مورد مسائل جهان اسلام است كه بخش عمده آن در خاورميانه و كانون توجه جامعه بين المللي قرار دارد. در اين جلسه نيز در مورد مسائل و بحرانهاي مهم كشورهاي اسلامي بويژه فلسطين، سوريه، يمن، عراق و ديگر مسائل جهان اسلام رايزني شد.

حادثه ناگوار در جريان حج امسال نيز يكي از موضوعات مورد توجه اين اجلاس بود و بسياري از سخنرانان اين حادثه را به همه مسلمانان و بخصوص كشورهايي كه اتباعشان در جريان اين حادثه آسيب ديده بودند تسليت گفتند.

عباس عراقچي معاون حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه كه رئیس هیات نمایندگی  کشورمان در اين نشست را بر عهده داشت گفت كه مردم ايران سوگوار 464 ايراني هستند كه قرباني حادثه‌اي شدند كه امكان جلوگيري از آن وجود داشت . آنچه اكنون مورد نياز فوري است مسئوليت پذيري و شفافيت و انجام تحقيقات حرفه‌اي در مورد دلايل اين حادثه ناگوار و راههاي جلوگيري از آن در آينده است.

 وي در پايان با اشاره به مشتركات فراوان كشورهاي عضو این سازمان گفت كه کشورهای اسلامی  با چالشهاي فراواني روبرو هستند و نبايد اجازه داد كه اختلافات فرقه‌اي و نژادي وحدت ما را خدشه دار سازد بلكه لازم است با روشن بيني، شجاعت و صبر راه براي مشاركت در صلح، امنيت و توسعه را در منطقه و جهان اسلامي بگشاييم.

نخستين نشست گروه تماس سازمان همكاری‌های اسلامي برگزار شد

نخستين نشست گروه تماس سازمان همكاری‌های اسلامي بنا به دعوت دبيركل اين سازمان كه جهت شركت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورك بسر مي‌برد در مقر سازمان ملل برگزار شد.
 
 در اين نشست پيش نويس گزارشی توزيع شد كه دربرگيرنده تحريف‌هاي آشكاري در بحران يمن و منشاء آن و دفاع از تهاجم نظامي نيروهاي موسوم به ائتلاف به رهبری سعودی به يمن، ناديده گرفت وضعيت انسانی ناشي از حملات هوايی به يمن بود.

 سيد عباس عراقچی، معاون حقوقی و بين المللي وزارت امور خارجه كه بعنوان نماينده كشورمان در اين نشست شركت كرده بود با بيان اشكالات انساني اين گزارش گفت اينگونه رهيافت‌هاي يكجانبه و حمايت از تجاوز به يمن و حمله به غير نظاميان و زيرساخت‌هاي يمن نمي‌تواند باعث ايجاد صلح و ثبات در اين كشور شود. جمهوري اسلامي ايران تاكنون چندين بار تلاش كرده است كه به حل بحران كمك كند و همه طرفهاي بحران يمن را جهت از سرگيري مذاكرات و مصالحه سياسي گردهم آورد اما در دو موارد اين تلاشها بخاطر خودداري يك طرف به سرانجام نرسيده است و جنگ عليه مردم يمن ادامه يافته است.

 بنابه اين دلايل جمهوري اسلامي ايران حاضر به پذيرش گزارش تهيه شده توسط دبيرخانه تحت عنوان گزارش گروه تماس يمن نيست. به نظر ما سازمان همكاري اسلامي بايد رويكرد بيطرفانه‌ای به اين بحران داشته باشد. و هيچ راه حل نظامی براي اين بحران متصور نيست و تلاش‌ همه طرفها بايد بر پيدا كردن يك راه حل مسالمت آميز متمركز باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار