وزیر امورخارجه روسیه از پیشنهاد مسکو به سازمان ملل برای تصویب بیانیه‌ای در منع هرگونه مداخله کشورها در امور داخلی کشوری دیگر خبر داد.

پیشنهاد مسکو به سازمان ملل برای صدور بیانیه منع مداخله در امور داخلی کشورهابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد، مسکو به سازمان ملل پیشنهاد داده تا بیانیه‌ای در منع مداخله کشورها در امورداخلی کشورهای دیگر به تصویب برساند.

لاوروف که با تلویزیون ونزوئلا گفت‌وگو می‌کرد، با تأکید بر اینکه «موضوع عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها جزء اصول بنیادین منشور سازمان ملل است»، گفت: با همکاری های مشترک با دوستان ونزوئلایی و گروه بزرگی از دیگر کشورها شامل همکارانمان در چین، گزینه مطرح کردن مسئله عدم مداخله در امور داخلی کشورها با حاکمیت مستقل را بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه این مسئله جزء اصول اولیه منشور سازمان ملل است، اما متأسفانه این اصل همواره به بهانه‌های مختلف نادیده گرفته شده است.

وزیر امورخارجه روسیه همچنین تأکید کرد: عبارت «مداخله بشردوستانه» را مدتی پیش ابداع کردند تا مجوز مداخله برای خود صادر کنند؛ مداخله ای که حتی اجازه استفاده از نیروی نظامی را نیز به بهانه نقض موارد حقوق بشر می‌دهد. پس از آن عبارت «مسئولیت حفاظت» را اختراع کردند، تا در صورت بروز یک بحران انسانی، بدون توجه به دلیل واقعی آن – دلایل طبیعی و یا درگیری نظامی – جامعه بین الملل این حق را به خود بدهد تا در امور آن کشور مداخله کنند.

لاوروف ادامه داد: در گذشته نیز پاسخی قاطع به تمام تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص اینکه هرگونه مداخله تنها با اجازه شورای امنیت ممکن است، داده شده، و این به معنای تأیید اصل عنوان شده ذیل منشور سازمان ملل است.

وی در پایان گفت: از آنجایی که با برداشت‌های سطحی از این اصل بویژه در رابطه با بحران سوریه، شاهد مداخلات گاه و بی‌گاه کشورها در امور یک کشور دارای حاکمیت مستقل بوده‌ایم، قصد داریم تا با تمام اعضای سازمان ملل در خصوص امکان تصویب بیانیه‌ای که هرگونه مداخله در امور داخلی دیگر کشورها منع کند، به تصویب برسانیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار