یاسوج ؛

بیش از یکهزار هکتار از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد طعمه حریق شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیش از یکهزار و 172هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی این استان در شش ماه نخست امسال طعمه حریق شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج سرهنگ محمد رحیم برزمند افزود: این میزان هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در اثر وقوع 73فقره آتش سوزی بوده است.
وی بیان کرد: شهرستان بویراحمد با حدود 780هکتار بیشترین میزان خسارت ناشی از وقوع آتش سوزی های امسال را داشته است.
برزمند تاکید کرد: در برخی مناطق این شهرستان در مدت کمتر از یک هفته حدود 400 هکتار از مراتع و جنگل ها طعمه حریق شد.
وی از دستگیری دو نفر که به طور سهوی عامل بروز آتش سوزی ها در سطح استان شده بودند، خبر داد و گفت: عمده دلایل وقوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع در استان عوامل انسانی است.
وی با بیان اینکه درصد محدودی از بروز آتش سوزی ها ناشی از عوامل طبیعی بوده است، گفت: افزایش دما وگرم شدن زمین و حتی تغییر روند بارندگی ها از برف زمستانه به باران بهاره که موجب افزایش پوشش گیاهی و علفی در مراتع شد نیز از جمله عواملی دخیل در بروز آتش سوزی ها شد.
سرهنگ برزمند تصریح کرد: سال گذشته نیز بر اثر 110فقره آتش سوزی بیش از یکهزار و 162هکتار از جنگل ها و مراتع در سطح این استان نیز طعمه حریق شد.
وی از احساس مسوولیت و همکاری برخی نهاد های دولتی ، سازمان های مردم نهاد و دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی در استان از جمله بسیج و سپاه، هلال احمر، آتش نشانی و همچنین نیروهای مردمی و محلی در هنگام اطفای حریق جنگل ها و مراتع تقدیر کرد.
وی تعداد قرق بان های مستقر در عرصه های جنگلی و مرتعی استان را حدود 350 نفر اعلام کرد و گفت: این میزان نیروی قرق بان به هیچ وجه جوابگوی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با وجود سخت گذربودن و کوهستانی بودن این عرصه ها نیست.
برزمند یادآور شد: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر پنج تا هفت هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک قرق بان تعیین شده در حالی میانگین در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 75 هزار هکتار است.
کهگیلویه وبویراحمد افزون بر 970 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.
انتهای پیام /
برچسب ها: آتش سوزی ، جنگل ، مراتع ، درخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.