لاریجانی در نشست مشترک خبری خود با رئیس مجلس کرواسی گفت: زمینه‌های همکاری ایران با کرواسی مهیا است.

زمینه‌های همکاری اقتصادی ایران و کرواسی مهیا استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دقایقی قبل کنفرانس خبری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و لوسیپ‌لکو رئیس مجلس کرواسی برگزار شد.

لاریجانی در ابتدای این کنفرانس خبری ضمن خوش آمدگویی به رئیس مجلس کرواسی به ایران، گفت: امروز ما خوشحالیم که رئیس پارلمان کرواسی در رأس هیئتی از اعضای پارلمان و یک هیئت تجاری به ایران سفر کردند و ما پس از دیداری که در کرواسی و مذاکراتی که در نیویورک باهم داشتیم همواره احساس ما این است که زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی بین دو کشور مهیا است.

وی افزود: در مذاکرات امروز با رئیس مجلس کرواسی موضوع زمینه‌های سرمایه گذاری مشترک دو کشور مورد بحث قرار گرفت و قلمروهایی که تجار کرواسی می‌توانند در ایران فعالیت کنند بررسی شد که براساس این موضوع قرار شد سایر موارد فعالیت‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع همکاری‌های دانشگاهی و علمی مورد علاقه رؤسای مجالس ایران و کرواسی است بیان داشت: در این جلسه همچنین به گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری  اشاره شد که این موارد هم دنبال خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه همکاری‌های پارلمانی دو کشور ایران و کرواسی بسیار مطلوب است تأکید کرد: ما همواره از این ظرفیت برای گسترش سایر قلمروها استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از مذاکرات امروز ما با رئیس مجلس کرواسی معطوف به بحران‌های منطقه و ماجراجویی‌های تروریستی در منطقه شد که همفکری خوبی در این زمینه صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت:‌ کرواسی کشور دوست ما بوده و سابقه همکاری با ما را دارد و امیدواریم سفر هیئت پارلمانی کرواسی به ایران سفر موثری در جهت گسترش همکاری‌های دو کشور باشد.

در ادامه این نشست لوسیپ‌لکو رئیس مجلس نمایندگان کرواسی گفت: مجددا تکرار می‌کنیم که هم هیئت پارلمانی و هم هیئت اقتصادی کرواسی از سفر به ایران خوشحال است.

وی با بیان اینکه کرواسی و ایران روابط بسیار خوبی باهم داشته و این امر حتی در زمینه تحریم‌ها علیه ایران مشهود بود تأکید کرد: کرواسی روابط خوبی مبتنی احترام متقابل و درک مشترک  با ایران داشته است.

رئیس مجلس نمایندگان کرواسی در ادامه تأکید کرد:‌ امیدواریم همکاری‌های ما با کشور ایران در زمینه‌های اقتصادی و علمی و سرمایه‌گذاری ادامه پیدا کند.

 لوسیپ‌لکو افزود: برای کرواسی مواضع ایران در مسائل جهانی از جمله تروریست بسیار مهم است.

وی در ادامه تأکید کرد: ما ایران را یک قدرت مهم و تأثیرگذار ارزیابی می‌کنیم و به همین خاطر است که احساس می‌کنیم باید گفت‌وگوهای مداوم خود را با کشوری چون ایران ادامه دهیم، که این خود نشان می‌دهد کرواسی اگرچه عضو اتحادیه اروپاست اما همکاری با سایر کشورها را نادیده نمی‌گیرد.

رئیس مجلس نمایندگان کرواسی با بیان اینکه متأسفانه سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و کرواسی چندان مطلوب نیست تصریح کرد: زمینه‌ها و پاسخ‌های روشنی برای توسعه و همکاری‌های اقتصادی ایران و کرواسی وجود دارد.

لوسیپ‌لکو در پایان تأکید کرد: همواره از آقای لاریجانی تشکر می‌کنیم که این موقعیت را برای دیدار فراهم کردند تا ما از طریق ایشان با وزیر صنعت و سایر وزرای اقتصادی دیداری داشته باشیم.

در ادامه این نشست لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در این جلسه رئیس مجلس نمایندگان کرواسی تا چه حد در جریان حادثه منا قرار گرفت، گفت: همواره این سوال نشانگر این است که روح جمعی جامعه ایران چقدر در تأثر نسبت به این حادثه است.

لاریجانی با بیان اینکه رئیس مجلس کرواسی همواره در جریان حادثه منا است، ادامه داد: ایشان اظهار لطف داشتند و در این جلسه ابراز تسلیت خود را نسبت به جان باختگان این حادثه به ما اعلام کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشحالیم با همه فراز و نشیب‌ها بخشی از پیکر جان باختگان حادثه منا به کشور منتقل شد، تأکید کرد: امیدواریم در اسرع وقت مابقی پیکرهای مقدس به ایران منتقل شود و با احترام این پیکرها به خاک سپرده شوند.

علی لاریجانی در ادامه بیان داشت: ابعاد حادثه منا مورد پیگیری است و بنده دراین رابطه حتی نامه‌ای به بین‌المجالس نوشتم تا این موضوع در سطح بین‌المجالس مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه رئیس مجلس نمایندگان کرواسی در رابطه با فاجعه منا بیان داشت: من در مذاکرات امروز این فاجعه دردناک را به آقای لاریجانی تسلیت گفتم.

وی افزود: ملت کرواسی بسیار خوب درد و آلام دیگر ملت‌ها را درک می‌کند و با غم و اندوه زیادی این اخبار را گوش می‌دهند.

رئیس مجلس نمایندگان کرواسی در ادامه افزود: با توجه به تجربیات کشور ما از این دست اتفاقات به کشور ایران توصیه می‌کنیم که دراین شرایط سخت، وحدت خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار