مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: منطقه اشترانکوه و دریاچه گهر جزء مناطق امن محسوب می‌شود که مجوز هرگونه ساخت و ساز در آن برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ فتحی بیرانوند افزود: بر طبق قانون ما هیچ‎گونه اختیاری در رابطه با صدور مجوز نداریم و اگر به سازمان طرح‌های مطالعاتی داده شود بنا بر سیاست‌های کشور عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه موافق احداث تله کابین در سایت گردشگری گهر نیستیم، افزود: در خبر‌ها آمده که این کار صورت می‌گیرد در حالیکه امکان آن فعلا وجود ندارد و میراث فرهنگی نیز بدون مجوز نمی‌تواند اقدام به این کار کند چرا که این منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: در حال حاضر مکاتبه‌ای با اداره کل میراث فرهنگی استان مبنی بر ممنوعیت این کار صورت گرفته است و طبق این نامه این اداره کل حق هیچگونه ساخت و ساز بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ندارد؛ میراث فرهنگی موظف به رعایت مفاد این نامه است.
خط‌‎های بالابرتله‌کابین‌ها با ایجاد فرسایش خاک و جاده کشی‌های افراطی و برش دامنه‌های پر شیب که موجب رانش زمین می‌شود و نیز تخریب مرتع یا جنگل در امتداد خط بالابر و در امتداد جاده‌های ارتباطی باعث تخریب در منطقه می‎شوند. همچنین آسیب جدی به اقتصاد محلی وارد می‎کند و باعث جایگزین کردن تولید کشاورزی و دامداری با گردشگری ناپایدار می‎شود.

نصب تأسیسات بالابر منجر به کشاندن جمعیت بالاتر از ظرفیت بردحد تحمل زیستگاه به منطقه و فرسوده ساختن زمین و آلوده سازی منطقه با ریخت و پاش زباله و مواد سوختی دستگاه‌ها و خودرو ها خواهد شد. همچنین تخریب زیست‌بوم‌های حساس و نابود سازی حیات وحش، با تکه تکه کردن زیستگاه را به دنبال خواهد داشت.
آلودگی‌های صوتی و دیداری ایجاد می‎کند و به منابع آب با تخریب آبخیزها آسیب‌ می‎رساند.
 
این نکته را نیز نباید فراموش کرد که زمینه را برای اختلاس و زمین‌خواری فراهم می‎آورد.

انتهای پیام/ش
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.